Isakare Isakare skrev:
[bild]
Ladda med hög effekt ger lägre laddförluster.
3fas är effektivare än 1 fas.
 
Isakare Isakare skrev:
Han är fullt medveten om att denna bil drar mycket el
Så du hade ingen poäng alls med att ta upp honom och hans Polestar? 🙃
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, hans filosofi är att aldrig köpa samma bil, helst inte ens samma märke som tidigare, de ska dessutom ha nån typ av körglädje, tjänstebil sa han upp för några år sen för att inte känna sig låst.
En Pole Star hade han inte haft, så nu blev det en sån.
Tidigare Mini SE var en av de bättre han haft, riktigt kul att köra, men den var bara en bil för att åka till jobbet med, när vädret var som sämst i vintras gick den 10 mil.
Körde Mini SE i 3 år och såg aldrig under 13mil räckvidd. Inte ens när det var -24 grader på morgonen.

Mkt trevlig bil som sagt. Sambon åkte på semester med den en sommar. Var lagom att köra typ 1,5-2h mellan laddningarna.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Han är fullt medveten om att denna bil drar mycket el, han är inte ute efter att åka snålaste möjliga bil, utan som jag skrev tidigare, aldrig äga/åka samma bil som tidigare, och gärna byta en gång om året.
Senaste tjänstebilen hade han drygt 2 år, och bad chefen om att bli av med den p.g.a tristess, MB C300e, en bil vi flesta andra mer än gärna skulle ha länge, och t.o.m ha en till.
Så han bävar inför något han är fullt medveten om? Förstår varken logiken bakom inlägget eller din kompis köp🙂

Blir mest förvånad över de som köper (dyra) elbilar utan att ens kolla förbrukningen och sedan klagar på att förbrukningen är hög. Tar inte många sekunder att googla fram innan man köper bilen.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
100-mils recension av Berlingo

Positivt
- Hyfsat tyst invändigt, betydligt tystare än gamla Berlingo och tystare än Mini SEn jag hade
- Sköna framsäten, absolut inte sportigt kramande, utan lite mer åt fotöljhållet med armstöd.
- Godkänd ljudanläggning. Absolut inte som H/K systemet i Minin men det går bra att njuta av favoriterna,
- Känns betydligt bättre ihopskruvad än gamla Berlingon (men tiden får ju utvisa om det bara är för att bilen är ny).
- Hyfsat intuitivt infotainment.
- Raffigare att köra än jag förväntat mig. Körs bäst avslappnat.
- Beräknad räckvidd verkar stämma.
- Grymt bagage.

Negativt
- Sättet appen ska koppla ihop sig med bilen för att få tillgång till alla funktioner är under all kritik. Bilen ska köras minst 20min, vara avstängd ca. 5 min och sedan köras flera gånger minst 15min enligt instruktion.... Jag har inte lyckats än...
- Benutrymmet i baksätet är inte riktigt lika bra som i gamla Berlingon (men utrymmet fram är bättre). Fortfarande bättre än i de flesta kombis/SUVar.
- Bilen känns större än vad den är i vissa fall, tror dock det är en vanesak.
- Locket till övre handskfacket (ja det finns två) känns billigt och passformen inte riktigt hundra.
- Förvaringsutrymmena fram är förvisso många och stora men det botten är bara hårdplast. Kommer köpa någon antiglidmatta så saker och ting inte åker runt och låter när man kör.
- Inget trådlös Carplay utan det är sladd som gäller ( vilket bara stör mig lite ;) )

Räckviddångest då? Vi har kört bilen som vi brukar och knappt sett under 20mil i kvarstående räckvidd i slutet av någon dag. Förvisso mkt bra förutsättningar vädermässigt men känns som det kommer finnas marginal inför vintern.

Smart lösning på om man vill schemalägga laddning eller ej. Man ställer in schema i bilen och vill man använda det så trycker man på en knapp bredvid laddintaget när man sätter i kabel. Så kan man enkelt välja om man vill använda schemat eller ladda direkt när man pluggar in.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nä, verkligen inte. Vi betalar 1 kr och 33 öre per kWh när vi laddar hemma inkl elnät, moms och skatt. En tiondels kWh kostar sålunda 13,3 öre.
Så min extrakostnad om jag kör t ex till Linköping (21 mil) och kör lite fortare med högre förbrukning blir alltså 5 kr och 6 öre tur och retur. Det känns fullt hanterbart.
Precis vad jag tänkte kan inte bli många ören 👍
 
Inför hemresan på 46 mil kunde vi ladda fullt på hotellet och då rekommenderade bilen (S100D) ett stopp på 14 minuter.

Blev istället 10 min på OKQ8 vid köp av kaffe och sedan 10 minuter igen hos Tesla vid nästa kaffestopp. Då kom vi ändå hem med 15% kvar. Mellan laddstoppen stannade vi också för lunch utan att ladda. Att ladda på OKQ8 var enkelt och smidigt - bara att sätta i laddaren och blippa kreditkort så gick laddningen igång och sen bara avsluta när vi skulle åka igen. Tog inte många sekunder extra jämfört med laddning hos Tesla där man slipper kort.

/Krille
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Finns det nåt vettigt att köpa för under 100'?
Pendlar 7-8mil om dagen och det kan vara -30 eller kallare vissa dagar.
Skulle helst se att jag kan klara 8mil i sträng kyla, då kan jag ladda 220 på jobbet.
Klart att jag kan ladda hemma dom kallaste dagarna, men vid -20 måste den gå 8mil helst längre så jag inte är billös 🙂

Såg att Grufman la upp en Tesla för 150' på Facebook, men den hade gått 67000mil och försäkringen hos en var 3500/mån 😄 och hos trygg Hansa 1100/mån, runt 5-600/mån för hel är väl max man vill betala
Dragkrok är väl bara att glömma på lite äldre elbilar men det får gå isåfall
 
nino nino skrev:
Finns det nåt vettigt att köpa för under 100'?
Pendlar 7-8mil om dagen och det kan vara -30 eller kallare vissa dagar.
Skulle helst se att jag kan klara 8mil i sträng kyla, då kan jag ladda 220 på jobbet.
Klart att jag kan ladda hemma dom kallaste dagarna, men vid -20 måste den gå 8mil helst längre så jag inte är billös 🙂

Såg att Grufman la upp en Tesla för 150' på Facebook, men den hade gått 67000mil och försäkringen hos en var 3500/mån 😄 och hos trygg Hansa 1100/mån, runt 5-600/mån för hel är väl max man vill betala
Dragkrok är väl bara att glömma på lite äldre elbilar men det får gå isåfall
Du skulle ev. kunna hitta en Zoe med 41kWh batteri men troligtvis med batterihyra. WLTP på den är väl 29mil så 7-8mil även i sträng kyla borde funka.

T.ex;
https://www.blocket.se/annons/1001618728

Med friköpt batteri blir det tyvärr över 100k;
https://www.blocket.se/annons/1001661298
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nej, 100 tkr för en bra elbil med dragkrok är lite svårt. Äldre Kia Niro elbil finns väl ner mot 160-180 tkr, men de har säkert något fel också. Och förmodligen får du montera dragkrok själv (och de får inte dra så mycket).
 
S Styrman_jansson skrev:
Du skulle ev. kunna hitta en Zoe med 41kWh batteri men troligtvis med batterihyra. WLTP på den är väl 29mil så 7-8mil även i sträng kyla borde funka.

T.ex;
[länk]

Med friköpt batteri blir det tyvärr över 100k;
[länk]
Ja alltså 130' skulle väl funka kanske
 
S sjoelund skrev:
Nej, 100 tkr för en bra elbil med dragkrok är lite svårt. Äldre Kia Niro elbil finns väl ner mot 160-180 tkr, men de har säkert något fel också. Och förmodligen får du montera dragkrok själv (och de får inte dra så mycket).
Nej att jag får klara mig utan drag har jag förstått, men har en med drag så det kvittar väl egentligen
 
Zoe var intressant, 320:-/mån med största försäkringen
Hur länge kan det ta att ladda med vanligt eluttag?
 
nino nino skrev:
Zoe var intressant, 320:-/mån med största försäkringen
Hur länge kan det ta att ladda med vanligt eluttag?
Med schuko? Tillräckligt med tid att det kan smälta. Men om du drar ner till 10A bara 21 timmar eller så? (Fortfarande risk för brand) Med typ 2 laddare 3-fas 16A 4-5 timmar
 
Och det finns en anledning till varför försäkringen är billig på Zoe. Topphastighet när de är nya är 135 km/h och det tar ett tag att komma upp i den ;)

Men en ekonomisk bil att pendla med när man inte behöver mycket utrymme.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.