Ska jag vara seriös så är idag 100 Mbit/s en normal hastighet som "med min egen statistik" passar bra för 60 % av oss användare. Fibergränssnitten i näten är idag som standard 1 Gbit/s fram till villakunderna sedan ca 10 år tillbaka i tiden, bara som notering.
Krasst tekniskt och kapacitetsmässigt så så skulle man kunna köra med 500 Mbit/s som lägsta hastighet eller 1 Gbit/s till oss privatkunder för vad skulle vi börja använda oss av för nya tjänster som fyller näten (generellt) men nu blir det marknadsföring, prissättning för att matcha mobilt, osv.
Sedan kan jag köra 10 Mbit/s mobilt som lösning i fritidshuset men skulle inte fungera i bostaden utifrån vårt behov och stabilitet.
 
Har kikat lite på Internetknutpunkterna (IXP) och även för de som erbjuder 1 Gbit/s i stor mängd till kunder så verkar deras gränssnitt vara på 100 - 400 Gbit/s i dessa knutpunkter. Så hur är upplägget för att hantera säg 10 000 kunder med 1 Gbit/s osv?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Har kikat lite på Internetknutpunkterna (IXP) och även för de som erbjuder 1 Gbit/s i stor mängd till kunder så verkar deras gränssnitt vara på 100 - 400 Gbit/s i dessa knutpunkter. Så hur är upplägget för att hantera säg 10 000 kunder med 1 Gbit/s osv?
Inga problem, detta är ett klassiskt problem inom telefonin som kallas sammanlagring. Inte alla blåser fullt samtidigt. Har du 10000 telefonabonnenter har du bara 2000 linjer eller så för inte alla ringer samtidigt och gör de det uppstår spärr.

Så 10000 kunder med 1GB abonnemang med 400GB kapacitet innebär bara att om alla skall följa något samtidigt får de nöja sig med lägre bandbredd, dvs lägre frame rate eller lägre upplösning.
 
A Anders_Nilsson skrev:
detta är ett klassiskt problem inom telefonin som kallas sammanlagring. Inte alla blåser fullt samtidigt.
Folk måste använda kapaciteten sparsamt för med tanke på allt som är anslutet så kan det bli en hel del trafik där inte ens 400 Gbit/s kommer att räcka långt.
Kanske de har trunkförbindelser som inte syns. T.ex 16 WDM förbindelser med 400 Gbit/s registrerat som en 400 Gbit/s etc.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Har kikat lite på Internetknutpunkterna (IXP) och även för de som erbjuder 1 Gbit/s i stor mängd till kunder så verkar deras gränssnitt vara på 100 - 400 Gbit/s i dessa knutpunkter. Så hur är upplägget för att hantera säg 10 000 kunder med 1 Gbit/s osv?
Gick en kurs "historisk" som hölls av Lasse Peiram, anställd av Ericsson men utbildade också på KTH, hur man bygger matematik för dimensionering av stora nätverk. Man blev förvånad över hur mycket som kunde aggregeras. Gjorde en liknande senare hos Cisco med ungefär samma konstaterande.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Den viktigaste landvinningen är ändå gjord. Konstant uppkoppling och inga trafikavgifter. De flesta aktiviteter går att utföra med cirka 2 Mbit/s per person.

Kan man sedan plocka hem en hel timmes film på 10 sekunder så blir saker förstås smidigare men det är inte avgörande egentligen.

Jämför detta med 2400, 9600, 14,4k, 56k modem, uppkoppling, samtalstaxor, upptagna modempooler och ett televerk som bara ser röstsamtal.
Ja när det gäller fiber får vi vara glada över att det är obegränsat.
Är också relativt billigt i jämförelse med vad 56k modemen kostade att använda!

Är inte i alla länder det är så heller. Var några år sedan en i Australien som sade om deras fiber att dom hade datakvot där precis som vi har med de flesta mobilabb i Sverige.

Var väl påväg en gång i tiden bli så med även ADSL i Sverige om jag inte minns fel?

Minns när vi fick Bonet var just 2 Mbit. Telia kunde inte leverera sin 0.5Mbit 😂
 
A AndersS skrev:
Ska jag vara seriös så är idag 100 Mbit/s en normal hastighet som "med min egen statistik" passar bra för 60 % av oss användare. Fibergränssnitten i näten är idag som standard 1 Gbit/s fram till villakunderna sedan ca 10 år tillbaka i tiden, bara som notering.
Krasst tekniskt och kapacitetsmässigt så så skulle man kunna köra med 500 Mbit/s som lägsta hastighet eller 1 Gbit/s till oss privatkunder för vad skulle vi börja använda oss av för nya tjänster som fyller näten (generellt) men nu blir det marknadsföring, prissättning för att matcha mobilt, osv.
Sedan kan jag köra 10 Mbit/s mobilt som lösning i fritidshuset men skulle inte fungera i bostaden utifrån vårt behov och stabilitet.
Från 2 ISPer har jag nu hört 3mbit i medel per kund. Vi börjar närma oss läget där hastigheten inte spelar så stor roll för en enskild användare. 10Mbit skulle vara ytterst tråkigt men med dagens tjänster fortfarande användbart. Detta vet förstås också operatörerna annars skulle inte en 1000/1000 anslutning (599kr/mån) bara vara 80 kr dyrare än 100/100 (519kr/mån).
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska jag vara seriös så är idag 100 Mbit/s en normal hastighet som "med min egen statistik" passar bra för 60 % av oss användare. Fibergränssnitten i näten är idag som standard 1 Gbit/s fram till villakunderna sedan ca 10 år tillbaka i tiden, bara som notering.
Krasst tekniskt och kapacitetsmässigt så så skulle man kunna köra med 500 Mbit/s som lägsta hastighet eller 1 Gbit/s till oss privatkunder för vad skulle vi börja använda oss av för nya tjänster som fyller näten (generellt) men nu blir det marknadsföring, prissättning för att matcha mobilt, osv.
Sedan kan jag köra 10 Mbit/s mobilt som lösning i fritidshuset men skulle inte fungera i bostaden utifrån vårt behov och stabilitet.
Precis. Jag har tjatat i många år om varför hastigheterna har skilt så mycket i pris.

Jag använder den datan jag använder, enda skälet till att jag vill upp i hastighet är för att när jag köpt ett nytt spel och ska slanga ner 100 gig data så vill jag att det ska gå fort. Eller när jag i jobbet behöver dra ner 10-tals gig data.
Om jag då drar dom 10-100 gigen i 100 eller 1000 Mbit så blir ju den totala belastningen samma, bara att den sker på 1/10 av tiden med den högre hastigheten.

Som kuriosa kan jag nämna att vi nyttjar 0,9% av vår 500Mbit Lina sett per månad(!), och då jobbar vi båda hemifrån.

Vår operatör skulle kunna ge oss 100Gbit, ända ändringen skulle vara att dom behöver sätta starkare converters i änden av fibern, utöver det skulle ju ingen faktiskt ändring av belastning av nätet från oss ske. (Förutom att vi kanske blir lite upprörda om vi inte kan bursta mer, men grejen är ju att det är ju en begränsning i vad källor kan ge också. Samt den lokala lagringen).

Däremot har ju prisbilden gått åt fel håll. Men det bekräftar ju att det som kostar är att ”ha en kund uppkopplad”, inte om den kunden har 250/500/1000 Mbit.
Dvs, det jag hade önskat är ju att dom lägre hastigheterna skulle vara billigare, men tvärtom har vi hamnat i ett läge där hastigheterna är mer eller mindre likadant prissatt, precis som förväntat enligt mitt inlägg.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
kisumisu
B bassebus skrev:
Precis. Jag har tjatat i många år om varför hastigheterna har skilt så mycket i pris.

Jag använder den datan jag använder, enda skälet till att jag vill upp i hastighet är för att när jag köpt ett nytt spel och ska slanga ner 100 gig data så vill jag att det ska gå fort. Eller när jag i jobbet behöver dra ner 10-tals gig data.
Om jag då drar dom 10-100 gigen i 100 eller 1000 Mbit så blir ju den totala belastningen samma, bara att den sker på 1/10 av tiden med den högre hastigheten.

Som kuriosa kan jag nämna att vi nyttjar 0,9% av vår 500Mbit Lina sett per månad(!), och då jobbar vi båda hemifrån.

Vår operatör skulle kunna ge oss 100Gbit, ända ändringen skulle vara att dom behöver sätta starkare converters i änden av fibern, utöver det skulle ju ingen faktiskt ändring av belastning av nätet från oss ske. (Förutom att vi kanske blir lite upprörda om vi inte kan bursta mer, men grejen är ju att det är ju en begränsning i vad källor kan ge också. Samt den lokala lagringen).

Däremot har ju prisbilden gått åt fel håll. Men det bekräftar ju att det som kostar är att ”ha en kund uppkopplad”, inte om den kunden har 250/500/1000 Mbit.
Dvs, det jag hade önskat är ju att dom lägre hastigheterna skulle vara billigare, men tvärtom har vi hamnat i ett läge där hastigheterna är mer eller mindre likadant prissatt, precis som förväntat enligt mitt inlägg.
Så är det ju. Men sen är det ju även så att fler kunder kan samtidigt belasta nätet över tid vid lägre hastigheter utan att det stör dem som vill ha hastighet.

Men kalla vad man vill olika begränsningar. I Finland t ex betalar du mobildata efter hastighet medans i Sverige får du belasta den en kort stund i princip hur mycket du vill men du kan inte fortsätta då gigabyten tar slut på nolltid.

Hade också sett hellre att man betalar för hastigheten och på så sätt som storförbrukare stör man inte andra som betalar mer och vill ha allt fort. Skulle helt säkert bli kaos tom i fibernäten om alla samtidigt började föra stora tunga filer med obegränsat hastighet.

Men sen kan man ju säga att både mobilnäten och fibern är ändå väldigt välbyggt vid det här läget och klarar en hel del. Kommer ni ihåg när mobilnäten överbelastades alltid 1.1.00:00? Den tiden kostade det också mycket pengar skicka sms och använda mobildata, så prissättning har inget med det göra.
Sådant har inte jag sett eller upplevt idag.
 
kisumisu kisumisu skrev:
när mobilnäten överbelastades alltid 1.1.00:00?
Det där får du utveckla?
 
Midnatt på nyårsafton?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är inte i alla länder det är så heller. Var några år sedan en i Australien som sade om deras fiber att dom hade datakvot där precis som vi har med de flesta mobilabb i Sverige.
I vissa avseenden är Australien en bananrepublik.

kisumisu kisumisu skrev:
Var väl påväg en gång i tiden bli så med även ADSL i Sverige om jag inte minns fel?
Japp år 2001 introducerar Televerket (Telia) ADSL på 25 "prioriterade" orter. Med den facila hastigheten av 512 kbit/s nedladdning och 150 kbit/s uppladdning. Till en början försöker Telia att debitera per överförd megabyte men detta i den konkurrenssituation som uppstått får man snart ge upp detta.

Det var väldigt mycket ståhej om att de onda användarna minsann skulle betala dyrt om de ville använda den infrastruktur som de betalat med skatter och monopol. Men det fanns och finns ingen grund i det eftersom utrustning och kablar är så billiga och effektiva.

Skulle vilja påstå att det var Bredbandsbolaget med Jonas Birgersson som 1999 knäckte Telias våta filt över kommunikation i Sverige genom att ansluta hela hyresfastigheter via ett avtal med HSB om att ansluta 350 000 hushåll som då utgjorde 10% av antalet som bodde i flerfamiljshus. Därigenom kunde man skaffa ordentligt kundunderlag snabbt och billigt. Sedan behöver man förbinda orter som kanske ligger 10-tals kilometer bort. Säg att detta kostar 10 miljoner SEK, dyrt för fiberanslutning men inget problem eftersom så många delar på den. Slutanvändarnas hastighet var standard Ethernet 10BASE-T eller undantagsvis 10BASE-2 och maskinerna var för slöa för att nyttja det i någon större utsträckning.
Därigenom fick man det att gå runt. När sedan boende i andra fastigheter undrar varför inte de kan få samma erbjudande var det kört för Telia och liknande bolag. Telia kontrade med att de minsann skulle investera 1,4 miljader SEK för att konkurrera.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Japp år 2001 introducerar Televerket (Telia) ADSL på 25 "prioriterade" orter. Med den facila hastigheten av 512 kbit/s nedladdning och 150 kbit/s uppladdning.

Skulle vilja påstå att det var Bredbandsbolaget med Jonas Birgersson som 1999 knäckte Telias våta filt över kommunikation i Sverige genom att ansluta hela hyresfastigheter via ett avtal med HSB om att ansluta 350 000 hushåll som då .
Var det inte tom 128 Kbit upload? 😆

Bonet hade ju 2/2 Mbit, vet inte vad dom använde för teknik men deras Adsl var bäst då det höll 2Mbit åt båda hållen väldigt jämt. Minns när man fildelade 😂

Håller med dig om Jonas Birgersson! Han var verkligen en pionjär! Däremot blev BBB vad det blev när den såldes vidare och dom köpte ju upp Bonet också.

Bonet fick vi byta utrustning när det blev BBB och få hela 8Mbit men efter den ändringen började upload och download dela utrymme, om det nu beror på att man maximerade Adsl kapaciteten eller vad vet jag som sagt inte. Men märktes tydligt att uploaden blev sämre än den var ursprungligen med Bonet. Den gamla utrustningen slutade också helt att fungera därav tänker jag på att tekniken måste ha skilt sig åt på något sätt.

Jag minns så tydligt när vi fick vänta så länge med bredband. Det suraste med uppringt var att det som sagt kostade så mycket pengar! Ungefär som dagens datakvot 5G...dyrt dyrt och åter dyrt!

Men i de sistnämde verkar vi nu snart nå en vändpunkt då 5G verkar bli billigare och det nu äntligen finns obegränsat 5g abb.
 
Finns ett intressant inlägg av en "Ilyushin" 2000-12-17 på webforum.nu:

Om kostnaderna för konstant uppkoppling via modem:
"Priserna i Sverige är ju som sagt galna (87.600 kr/år upp till 105.120 kronor/år för maxanvändning av Internet) vilket gör att man gärna vill ha ett flatrate-abonnemang som kostar 99 kr/månad."

Det fanns fast uppkoppling tillgängligt redan 1996 men Telia skall visst först bara "testa"..:
"Ni som inte tror att bredband i Sverige är så bristfälligt ska få lite citat ur en artikel om ÄKTV (ur MacWorld nr 6/1996):

”Surfa via Kabel-TV-nätet - 17 ggr snabbare än modem”

Nu händer det saker. Internetanslutning för privatpersoner via nätverk istället för långsamma modem är redan verklighet i Ängelholm. Där erbjuds c:a 7.000 hushåll Internetanslutning via kabel-TV-nätet.....
Kostnaden ligger på c:a 2.000 kronor i engångsavgift (varav 1000 är disposition) och sedan c:a 300 kr per månad - oavsett hur mycket du använder tjänsten.....”

Felia säger sedan i en intervju i samma artikel: ”Hur reagerar ni på Ängelholms tjänst? Har ni blivit omörda?

Nejdå, nejdå, vi hade kunnat erbjuda samma tjänst som i Ängelholm för länge sedan, men vi måste titta på en sådan här lansering på ett annat sätt - i större skala, säger H.G.L, informationschef på Svenska Kabel-TV (sedermera Telia InfoMedia TeleVision, numera Com Hem).” Felia sade sedan att de skulle TESTA (som vanligt) hos 400 hushåll i Helsingborg."

Telia kör förhalningsteknik kontinuerligt:
"den äldsta tekniken är ju ISDN som lanserades på 70-talet. ADSL blev lanserat i USA redan 1992, det är alltså åtta år sedan! Kabelmodem hade redan funnits i Sverige i drygt ett år då artikeln från 1996 skrevs! Detta visar tydligt att de tekniska resurserna för snabba och billiga Internetuppkopplingar funnits länge - och att de kunnat erbjudas till privatpersoner sedan flera år tillbaka. Vad har dock hänt under dessa år? Jo, man har bara testat, testat, testat, testat och åter testat en massa saker som elmodem, radiolänk m.m utan att på något sätt försöka göra tjänsterna tillgängliga till bra priser så att folk kan surfa på ett tidsenligt sätt."

Telia försöker mjölka svenska kunder:
"Man har istället undanhållit tjänsterna (det som man idag kallar ”bredband” eftersom Felia hela tiden velat (och vill) mjölka kunderna med modemuppkopplingar, där ju det fina:( företaget har monopol, genom sitt accesnätsägande. När man slutligen år 2000 lovar att lansera ADSL (som man testat sedan 1998) är det i en miserabel form:
512 kbit mottagning och 150 kbit sändning. Redan 1992 fanns ADSL-teknik som klarade 2 mbit mottagning och c:a 512 kbit - 1 mbit sändning. Felia har hela tiden rånat de stackars ”försökspersonerna” genom att begära 695 kronor/månad, samt 50 öre/megabyte för ADSL. Nu när man ska ”lansera” tjänsten vill man ha 350 kronor/månad samt minuttaxor! Detta, trots att ADSL i USA finns tillgängligt i snabbare varianter än Felias version för 250 kronor/månad med flatrate."

Telia förhalar:
"Det finns ett bredband som kan erbjudas till alla utan miserbla kollektivanslutningar: ADSL och annan DSL-teknik. Dock förstör Felia denna teknologi genom sitt monopol där man kräver sviniga kostnader för tjänster som är omoderna och långsamma, trots att man kan erbjuda högre hastigheter."
(fotnot: fiber, SFP:er, mediaomvandlare mm var för dyra vid denna tid)

Handfast förslag som kanske känns igen?
"Det som måste göras omedelbart är:

*Starta ett bolag med namnet Statliga Teleledningsverket. Detta bolag ska ha hand om telefonnätet, som alltså inte ska handhas av Felia. Teleledningsverket ska vara skyldiga att hyra ut teleledningarna till andra företag för FASTA kostnader, alltså inga godtyckliga samtrafikavgifter. En kostnad kan vara 100 kr/abbonent och månad t.ex.

*Genom att telelinorna inte längre ska skötas av Felia måste andra företag få rätt att erbjuda ADSL och andra tjänster, utan att stoppas."
(Skanova Aktiebolag (556446-3734) startades 1992-04-03 och har idag ärenden mot sig hos kronofogden. Registrerat som varumärke sedan år 2000)

Kostnadsbild:
"Idag kostar det 23 öre per minut dagtid, samt 11,5 öre per minut kvällstid att använda Internet. Detta betyder 12 kronor per timme dagtid och 6 kronor per timme kvällstid. Det innebär att en anslutning med en fast avgift på 200 kronor per månad betalar sig efter 16 timmar."

Otillgänglighet:
"Prova att beställa ett Com Hem bredbandsabonnemang så får ni ser hur det fungerar. Svaret blir nämligen: ”Fastigheten måste förses med multimediauttag och det kan bara ske när fastighetsägaren bestämmer sig för att koppla in tjänsten. Bor du i villa så går det inte att dra in bredband.”"

Tvång på Telia förval:
"Bor man i hyreshus och ansluts till ADSL Flexicom måste man ha förval hos Felia. Kostnaden blir då 200 kronor per månad med flatrate.
Uppfylls inte dessa krav kostar det saftiga 695 kronor per månad, samt 50 öre per megabyte!"

Telia blockerar konkurrenter med monopol:
"Tele 2 har ju begärt att få erbjuda ADSL, men vad sade Felia: "Nej, det går inte, för vi äger accesnätet bla bla bla..." Sedan säger Felia officiellt:

"De som inte erbjuder ADSL får skylla sig själva!" Hur i hel...te går det ihop? De äger nätet,"

Ängelholms Kabel-TV 1997:
"Vi står för bl.a. 305km optofiber, ett 55km långt kabel-TV-nät och en modern radiokommunikation"

Inflationsnot:
År 2000 är 1000 SEK motsvarat år 2024 av 1590 SEK.
 
Kan vara värt att känna till bojkott.org som pekade till https://home.swipnet.se/~w-81888/:
"1999-10-07 - 18:40
Bojkott.org - anmäler Telias comhem annons till konsumentverket."

"I stora helsidesannonser i dagspressen, har man bland annat kunna läsa :
- Redan idag erbjuder vi detta till de 2,5 miljoner kunder som har digital kabel-tv från Telia.
Detta är givetvis inte sant. Vad Telia glömmer att berätta i samma annons, eller medvetet inte vill tala om är att man måstemodifiera hela den fastighet man bor i, med ett s.k multimediauttag. Detta medger trafik åt båda hållen. Något som krävs för att kabelmodem i Telias kabel-tv nät skall fungera överhuvudtaget.
Detta ansvar skjuts över på den fastighetsägare som äger fastigheten,"
"Peter Holländare, grundare av Bojkott.org"
"Att man går ut med helsidesannonnser och ljuger medvetet får ses som mycket allvarligt. Det är samtidigt väldigt olustigt att se hur Telia använder kundernas pengar på en marknadsföring, där Eu's konkurrensmyndighet redan tvingat Telia att avyttra sitt kabel-tv bolag."

Även https://www.telecom.eu.org/ kan vara värt att känna till som på sin svenska del skriver:
"Our objective is to campaign for fairer internet charging by telecommunications operators in the EU member states: namely flat-rate tariffs - a single payment per month for voice calls and internet access by telephone modem or superior technology - rather than the per-minute tariffs levied to date."
"we intend to have an EU-wide day of action at some time in 1999."

Så när du får ett "erbjudande" från Telia/Skanova var medveten om vad det är för slags bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.