N Nerre skrev:
Du tillhör kanske de som är någorlunda rationell i ditt tankesätt?
Rationell, likgiltig eller uppgiven... Bränslekostnaden känns mest som inkomstskatten, något nödvändigt ont som kostar det den kostar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar om den gjort några batteribyten 🤔
2016 är ju ändå efter dom fixade batteriet så det kanske håller bra fortfarande. Men för det priset är det en smal sakatt byta vid behov
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur väl stämmer bilens uppfattning om hur mycket batteriet fyllts på med faktiskt förbrukad energi vid laddning? Om någon har kollat.
ViB gjorde en test av laddförluster på olika bilar, skiljde vilt beroende på hur man kört, laddat, temperatur mm.
Spannet var 5-22% om jag inte mins fel.
Sen har man ju felvisningen på vägmätaren, men det är ju samma på fosilbilar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tabell som jämför laddförluster mellan olika elbilar (Renault Zoe, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3, Fiat 500e) vid vägguttag, laddbox med hög och låg effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ladda med hög effekt ger lägre laddförluster.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Rapport från verkligheten: idag körde vi tur och retur Saltsö-Boo - Katrineholm (34 mil) utan att ladda med Mach-E:n. Hade 14% kvar i batteriet när vi kom hem, dvs nästan 10 mil.
Och då är det en del 120- och 110-väg på sträckan. Körde enligt angiven hastighet på skyltarna hela vägen. Körde E4/E20/väg 55.
Eftersom WLTP för bilen är 40 mil så är jag mer än nöjd.
Så, ja - det går att åka elbil.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TommyC skrev:
Jag såg filmen och läste artikeln hos ViBilägare. Jag drog dock inte slutsatsen att alla komponenter som rostar på dagens bilar kommer att ersättas av kolfiber. Vad var det jag missade? Hur kom du fram till att bilarna kommer att vara rostfria? Även om det är tekniskt möjligt att redan idag ersätta mycket metall i karossen med kolfiber så kommer det inte att ske av kostnadsskäl. Det finns detaljer som tillverkas av kolfiber idag t ex fälgar på Königsegg och en del karossdetaljer på exklusiva bilar. Det är inget som kommer att bli vanligt på bruksbilar.
Ja det är ju karossen som det gäller (såvitt jag förstod, men kanske är det fortfarande tänkt att bottenplattan blir i stål, eller egentligen är det antagligen inget alls tänkt i detta stadium av produktutveckling).

Ärligt talat var mitt inlägg bara för att puffa upp i denna tråd att det kanske är lite nya coola saker på gång (men alltså, som vanligt i sådana här sammanhang långt fram i tiden - OM det ens blir!!), och jag ville skriva något litet fyndigt om detta.
Jag är ledsen att du missade mitt försök att inrama det hela i en liten rolig omskrivning, ... jag ska skärpa mig, bara skriva torrt och tråkigt framöver (HAHA, nu skojade jag igen :))
 
J jocke31 skrev:
Rapport från verkligheten: idag körde vi tur och retur Saltsö-Boo - Katrineholm (34 mil) utan att ladda med Mach-E:n. Hade 14% kvar i batteriet när vi kom hem, dvs nästan 10 mil.
Och då är det en del 120- och 110-väg på sträckan. Körde enligt angiven hastighet på skyltarna hela vägen. Körde E4/E20/väg 55.
Eftersom WLTP för bilen är 40 mil så är jag mer än nöjd.
Så, ja - det går att åka elbil.
Verkar ju som den ändå är hyffsat snål i motorväg. AWD varianten va väl ganska törstig?

68kWh rwd du har?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
[bild]
Ladda med hög effekt ger lägre laddförluster.
Ännu bättre när man kör DC/DC då står snabbladdaren för transformeringen
 
Det är en AWD (fyrhjulsdriven)jag har. Hade en RWD (bakhjulsdriven) förut.
AWD:n drar lite mer än RWD:n.
Ja, batteriet är på 75 kWh och det ska vara 69 av dessa som är tillgängliga.

Tror att det just detta tillfälle var i det närmaste idealiska förhållanden, 18-20 grader varmt. Inget behov av varken värme eller kyla sålunda. När jag kollade på förbrukningen under färd så låg den på 17-18 kWh/mil på 80-sträckorna och lite över 20 på motorvägen.
 
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil, en PS2 köpt beg med 6000 mil på mätaren.
Hittills under sommaren har den inte kommit under 2,0 kw per mil.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ännu bättre när man kör DC/DC då står snabbladdaren för transformeringen
Hur menar du då ??
Transformatorn är väl alltid en förlust oavsett var i kedjan den står, DC laddning finns väl bara på snabbladdningsstationer, och där får man betala fett.
Eller tänker jag fel ??
 
Isakare Isakare skrev:
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil
Låter ju ändå som ett medvetet val.
 
Isakare Isakare skrev:
Kompis med stor erfarenhet av elbilar bävar för vintern i sin senaste elbil, en PS2 köpt beg med 6000 mil på mätaren.
Hittills under sommaren har den inte kommit under 2,0 kw per mil.
Låter mycket, men vilken modell av PS2:an är det?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter ju ändå som ett medvetet val.
Jo, hans filosofi är att aldrig köpa samma bil, helst inte ens samma märke som tidigare, de ska dessutom ha nån typ av körglädje, tjänstebil sa han upp för några år sen för att inte känna sig låst.
En Pole Star hade han inte haft, så nu blev det en sån.
Tidigare Mini SE var en av de bättre han haft, riktigt kul att köra, men den var bara en bil för att åka till jobbet med, när vädret var som sämst i vintras gick den 10 mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.