klaskarlsson klaskarlsson skrev:
EU-ide ?
Obromsade s.k. EU-släp då eller ?
obromsade personbilssläp som får framföras i 80km/h är registrerade som så kallade EUsläp
något djävla direktiv som ligger bakom och tog decennier att ta fram
 
K Kane skrev:
Har sett det. Hur bra är de?
har kört med det i flera personbilar fungerar ypperligt när släpet är tungt
släpet justerar bromskraften själv så man bara släpper på en massa ström
 
returen returen skrev:
obromsade personbilssläp som får framföras i 80km/h är registrerade som så kallade EUsläp
något djävla direktiv som ligger bakom och tog decennier att ta fram
Funkar skitbra enligt mig.
Har själv ett sådant. Maxvikten är ju 750 kg (eller halva bilens tjänstevikt)

Är mycket enklare att underhålla då man inte ha broms som kärvar, och med den vikten är det inga problem att köra med eftersom bilen väl kan ta om hand detta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Elec.. Förlåt, returen. Kan du utveckla vad som är galet? Är det obromsade släp?
nu får det ju inte ha en bruttovikt över 750kg men det syndas det mot rätt lätt
jag är av den åsikten att släp skall vara bromsade så att inget blir frestad att ta genvägar i trafiken
 
returen returen skrev:
nu får det ju inte ha en bruttovikt över 750kg men det syndas det mot rätt lätt
jag är av den åsikten att släp skall vara bromsade så att inget blir frestad att ta genvägar i trafiken
Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.

Men trådens fokus är mer på varför i hela friden man räknar på totalvikten (maxlastat) på släpet trots att bruttovikten kan hållas långt under (säg ett släp med tjänstevikt på 250kg lastat med en madrass på 40 kg).

Känns som en löjlig förenkling.

Och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller om man skulle åka fast körandes 60km/h med en bil med tjänstevikt på 1450kg och det lastade släpet ovan (bruttovikt på 290kg men tjänstevikt på 750 == får bara köra 40km/h egentligen).
Fortkörning eller någon olovlig körning?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Funkar skitbra enligt mig.
Har själv ett sådant. Maxvikten är ju 750 kg (eller halva bilens tjänstevikt)

Är mycket enklare att underhålla då man inte ha broms som kärvar, och med den vikten är det inga problem att köra med eftersom bilen väl kan ta om hand detta.
du tillhör inte de som fyller med ved eller ballast då?
 
O [old rusty] skrev:
Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.

Men trådens fokus är mer på varför i hela friden man räknar på totalvikten (maxlastat) på släpet trots att bruttovikten kan hållas långt under (säg ett släp med tjänstevikt på 250kg lastat med en madrass på 40 kg).

Känns som en löjlig förenkling.

Och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller om man skulle åka fast körandes 60km/h med en bil med tjänstevikt på 1450kg och det lastade släpet ovan (bruttovikt på 290kg men tjänstevikt på 750 == får bara köra 40km/h egentligen).
Fortkörning eller någon olovlig körning?
släp som är oreggade/reggade utan broms och fjädring samt med LGFskylt är 40km/h max hastighet
hänger du det efter en A-traktor kan du dra grannes yacht
 
K Kane skrev:
Så du vill införa ett hydraulsystem för att täcka det behovet?

Hur tänker du här? Det är ju 80 som maxgräns för obromsade.

Ja, det skiljer ju en del lastkapacitet på ett 60-tons ekipage jämfört med personbil och 2 släpvagnar.
Nej, hastighetsgränsen är inte alls 80 km/tim för en bil med en tillkopplad obromsad släpvagn om släpvagnen har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, högre än halva dragfordonets tjänstevikt, för då är hastighetsgränsen enbart 40.
 
returen returen skrev:
du tillhör inte de som fyller med ved eller ballast då?
Man får ju räkna på vikt, men kör oftast bara ved och virke.😉
 
O [old rusty] skrev:
Det håller jag med om, överlastade släp/takräcken ser man ibland och är givetvis olämpligt.

Men trådens fokus är mer på varför i hela friden man räknar på totalvikten (maxlastat) på släpet trots att bruttovikten kan hållas långt under (säg ett släp med tjänstevikt på 250kg lastat med en madrass på 40 kg).

Känns som en löjlig förenkling.

Och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller om man skulle åka fast körandes 60km/h med en bil med tjänstevikt på 1450kg och det lastade släpet ovan (bruttovikt på 290kg men tjänstevikt på 750 == får bara köra 40km/h egentligen).
Fortkörning eller någon olovlig körning?
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttovikt
 
returen returen skrev:
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttovikt
Men med ett normalt (outökat) B-körkort får man enbart köra personbil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt av högst 3,5 ton. Har man exempelvis en Ford Mondeo kombi så kan man med B-körkort dra exempelvis en husvagn som tillsammans med dragbilen har en totalvikt av högst 3,5 ton. En normalstor personbil kan ju ändå inte dra stora husvagnar som en Royal Hacienda.
 
lite fel där
3,5ton gäller rent B-kort
tex
en XC70
totalvikt 2400kg får hänga på ett 1100kg på b-kort
och 1850kg på utökat vilket ger 4250kg ekipagevikt
volvo godkänner max ekipagevikt av 4500kg (E-kort)
B Björn He Bergman skrev:
Men med ett normalt (outökat) B-körkort får man enbart köra personbil med tillkopplad släpvagn som har en sammanlagd totalvikt av högst 3,5 ton. Har man exempelvis en Ford Mondeo kombi så kan man med B-körkort dra exempelvis en husvagn som tillsammans med dragbilen har en totalvikt av högst 3,5 ton. En normalstor personbil kan ju ändå inte dra stora husvagnar som en Royal Hacienda.lite fel där
 
returen returen skrev:
släp som är oreggade/reggade utan broms och fjädring samt med LGFskylt är 40km/h max hastighet
hänger du det efter en A-traktor kan du dra grannes yacht
Det finns ingen genväg med att sätta på en lgfskylt på vilket släp som helst..
Det den ska sitta på är ett efterfordon typ maskin skylift eller båtvagn...
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
totalvikten gäller när du har B-kort, har du utökat eller e-kort gäller bruttovikt
Intressant information och hade varit en rimligare regel.
Var kan jag hitta en källa på detta? För jag hittar ingenting om att utökade behörigheter påverkar just obromsat släp.
 
returen returen skrev:
elbroms har funnits i många år
De styrs av trycket i dragstången. Inte från bilens bromssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.