Hannuse Hannuse skrev:
Openinfra med….Garo (tror jag dom heter)
Och 100/100 tror jag att det är.
Hutlöst. Där har de bra marginal misstänker jag.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Starlink täcker numera i princip hela Sverige och har sänkt priset till 599 kr i månaden så det är ju ett alternativ.
Vad får man för hastighet och latens i detta satellitnät?
 
kisumisu
Ja starlink har lite skum hemsida.
Står olika abbonemang fast och roaming, hur kan dom veta var man rör sig när det är ändå sattelit? Eller går det pinpoint en sattelit skicka signal till mycket begränsat område?
 
B Bo Berglund skrev:
Vad får man för hastighet och latens i detta satellitnät?
Här är ett resultat som är i linje med vad jag sett andra fått:
https://fossbytes.com/wp-content/uploads/2020/11/Starlink-Satellites-Public-beta-results.jpg
(ping 21 ms ; download 45,93 Mbit/s ; upload 10,10 Mbit/s)

Den bild jag fått är iaf latens (ie "ping") på ~30 ms och download på cirka ~100 Mbit/s ev var upload på 100 Mbit/s också, mer osäker där.

Det som gjort det till en icke affär är priset och känsligheten för solstormar och geopolitiska risker.
 
Lösning för platser som inte kan få fiber eller saknar mobiltäckning, och inte vill ta det vidare med PTS för att få bidrag till en "bredbandsanslutning".
Men framför allt i länder som inte har den infrastruktur vi har i Sverige.
 
Har för mig många u-länder som är utvecklar sig till i-länder hoppar över kabel i marken och går direkt på trådlös teknologi på alla sätt. Dock behöver mobilmasterna "backhaul"..

Starlink's strålstorlek på marken har en diameter på 24,13 km om någon undrar. Har för mig SpaceX's Gwynne Shotwell nämnde något om 50 km dock.
 
Starlink är enligt mig tekniskt underläget fiber och definitivt inte förstahandsvalet men det är bra att det finns för folk som har svårt att få fiber och där 5G inte riktigt når fram.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Hutlöst. Där har de bra marginal misstänker jag.
Det behöver du förklara mer?
Jag kan uppdatera mer nu när jag har tillgång till avtalet.
Gardio heter tjänsteleverantören, inget annat 🙃
Och hastigheten jag får är 1000/100 i 24 månader för 499kr/månad (en bindningstid).
Det fanns andra valmöjligheter, men jag tog det billigaste, med minst tjänster inkluderade, behöver bara internet, inget annat.
Startavgiften för mig är 16.900kr, och sedan är jag bunden till Gardio i 24mån, för 499kr/månad.
Så totalt har jag betalat knappt 29kkr, men då även haft tillgång till internet i 24 månader.
Sedan kan jag fritt välja tjänsteleverantör utifrån den palett som finns att tillgå (har inte kollat alternativen ännu).
Men min dotter bor i lägenhet, och ser jag på hennes valmöjligheter så kostar ändå ett bredband via fiber ca 300kr/månad, lite olika beroende på hastighet, men det börjar ungefär där.
Så då betalar jag ca 200kr "för mycket" per månad, i 24 månader, vilket blir ca 7kkr.
Då har min anslutning kostat ca 24kkr.
Så "hutlöst" vet jag inte om jag kan kalla det.
Det är ju bidragspengar, eftersom ingen i hela världen hade dragit fiber till 15 hus som är belägna i skogen 2,5 mil utanför stadskärnan.
Men alternativet är ju att avstå fiber, det kan man också välja, men jag tycker att det här är i princip gratis när man tittar på den verkliga kostnaden.
Men min oro ligger i den uselt utförda entreprenaden, jag har ingen synpunkt på prislappen, den är högst rimlig enligt min mening.
 
Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Starlink är enligt mig tekniskt underläget fiber och definitivt inte förstahandsvalet men det är bra att det finns för folk som har svårt att få fiber och där 5G inte riktigt når fram.
De flesta platserna kan nås med mobilnäten, men kan kräva lite extra utrustning som riktantenner och hjälp med att rikta in dem mot mast och självklart en operatör som finns i området. Idag är det 4G/5G som erbjuds på landsbygd i de låga frekvensbanden som krävs och med bra förhållanden kan man komma upp emot 100 Mbit/s (obs, landsbygd och inte tätorter med 5G och höga frekvensband).
Men visst finns det vita fläckar även i Sverige men procentuellt få som bor där, går att läsa mera hos PTS som ger ut statistik varje år om detta och ger en hyfsad generell bild av bredbandstäckning för både fiber och mobilt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det behöver du förklare mer?
Jag kan uppdatera mer nu när jag har tillgång till avtalet.
Gardio heter tjänsteleverantören, inget annat 🙃
Och hastigheten jag får är 1000/100 i 24 månader för 499kr/månad (en bindningstid).
Det fanns andra valmöjligheter, men jag tog det billigaste, med minst tjänster inkluderade, behöver bara internet, inget annat.
Startavgiften för mig är 16.900kr, och sedan är jag bunden till Gardio i 24mån, för 499kr/månad.
Så totalt har jag betalat knappt 29kkr, men då även haft tillgång till internet i 24 månader.
Sedan kan jag fritt välja tjänsteleverantör utifrån den palett som finns att tillgå (har inte kollat alternativen ännu).
Men min dotter bor i lägenhet, och ser jag på hennes valmöjligheter så kostar ändå ett bredband via fiber ca 300kr/månad, lite olika beroende på hastighet, men det börjar ungefär där.
Så då betalar jag ca 200kr "för mycket" per månad, i 24 månader, vilket blir ca 7kkr.
Då har min anslutning kostat ca 24kkr.
Så "hutlöst" vet jag inte om jag kan kalla det.
Det är ju bidragspengar, eftersom ingen i hela världen hade dragit fiber till 15 hus som är belägna i skogen 2,5 mil utanför stadskärnan.
Men alternativet är ju att avstå fiber, det kan man också välja, men jag tycker att det här är i princip gratis när man tittar på den verkliga kostnaden.
Men min oro ligger i den uselt utförda entreprenaden, jag har ingen synpunkt på prislappen, den är högst rimlig enligt min mening.
Helt normalt pris för en fiberanslutning idag, utanför tätort, och även abonnemangskostnad för en 1 Gbit/s anslutning. Betalade 17 000 kr för dryga tio år sedan och i tätort.
Jag ser det som en boende/fastighetskostnad jämfört med VA, el och för koppartelefoni som nu är Internetfiber, där anslutningskostnad ska slås ut över livslängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
De flesta platserna kan nås med mobilnäten, men kan kräva lite extra utrustning som riktantenner och hjälp med att rikta in dem mot mast och självklart en operatör som finns i området. Idag är det 4G/5G som erbjuds på landsbygd i de låga frekvensbanden som krävs och med bra förhållanden kan man komma upp emot 100 Mbit/s (obs, landsbygd och inte tätorter med 5G och höga frekvensband).
Men visst finns det vita fläckar även i Sverige men procentuellt få som bor där, går att läsa mera hos PTS som ger ut statistik varje år om detta och ger en hyfsad generell bild av bredbandstäckning för både fiber och mobilt.
Ja så är det!

Kan dock adda till ett problem jag som bor i landsbygd.

Det att vissa operatörer fungerar bättre än andra. Både på täckning och belastning.

Inte enbart Telia, Tele2, Tre, Telenor etc som är bra. Det ena funkar bättre än det andra beroende lite var man använder det.

Har själv märkt att bla Telenor funkar bäst var jag bor.
Medans stugan har jag inte ens täckning för Telenor.
Telia full täckning på 5G i stugan i en liten by som det knappt bor någon, skojade med några att Telia måste ha nån egen stuga i närheten till sina anställda.

Telia hemma är det princip gsm som funkar bäst.

Nu har jag dock en kompromiss har ju som sagt kontantkort.

Finska operatören använder Telenor/Tele2 nät för roaming och på Halebop som går i Telias nät får man ju "gratis 1GB" när man laddar in 100kr*4.

Så stugan får det duga med begränsat surf. Men potentialen finns ändå där, tror jag fick tom över 100Mbit dvs bättre ön fibern hemma. Men då är det ju ett begränsat nät dvs datakvot.

Visserligen har Halebop haft sina drives ibland att man får en vecka fri data för 150kr. Har tagit det nån gång i stugan.

Annars surfar jag ju med mitt finska obegränsade och hemma har jag fiber än så länge.

Skulle Telia däremot haft 5G hemma så hade jag nog tagit Telias obegränsat mobilabb och använt till all surf den! Sagt upp fibern och använt det finska kortet bara till Finlandsamtal.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det att vissa operatörer fungerar bättre än andra. Både på täckning och belastning.

Inte enbart Telia, Tele2, Tre, Telenor etc som är bra. Det ena funkar bättre än det andra beroende lite var man använder det.
Det som påverkar mest vid landsbygd är vilka frekvensband som operatörerna använder. Så full mottagning på lågband 700-900 MHz kan ge sämre prestanda än halvdan mottagning på ett mellanband t.ex.1800-2600 MHz, med 4G/5G. Och även 4G/5G kan vara integrerat så att 4G används för "signalering" och mindre datamängd och först när behov finns går det över på 5G i landsbygdsnäten.
Så man utgår från de förutsättningar som finns på platsen och det kan krävas lite kunskap om tekniken för att få till bra förutsättningar, även kunna mäta, så det kan behövas lite hjälp att få det optimalt speciellt om det krävs riktantenn.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det behöver du förklara mer?
Tja ett annat erbjudande är.. 400 SEK/mån för 1000/1000 Mbit/s. Fanns andra erbjudanden iaf innan för 300 SEK/mån.

Gardio AB i Solna (556809-4998) verkar vara mer ett varumärke då deras huvudsakliga bransch är larm-, säkerhetsutrustning, lås, låssmeder och kassaskåp (SNI 80200). De ingår tillsammans med Open Infra Group AB (556821-6401) i moderbolaget NoHoSu AB (556650-3529).

Men klickar man deras länk till "Bredband" går den till Internetnord AB (559090-3752) som ingår i moderbolaget Sweden Carnica Group AB i Falun (556585-5268).

Alla bolagen har dålig vinstmarginal minst sagt med allt från 0 % till -71 %. Kanske en räntesnurra i bokslutet.

Hannuse Hannuse skrev:
Det är ju bidragspengar, eftersom ingen i hela världen hade dragit fiber till 15 hus som är belägna i skogen 2,5 mil utanför stadskärnan.
Den punkten gör prisbilden betydligt mer förståelig. 25 km fiber för 15 hushåll blir i princip som att varje hushåll betalar för 1,7 km var och om det kostar 400 SEK/meter i grävkostnad innebär det en kostnad på 667 000 SEK. Om man drar av startavgift och betalar av 200 SEK/mån så är det betalt om 271 år.. (200 SEK/meter och 500 SEK/mån = 53 år)
Frågan är också om man dragit en fiberkabel med 15 fiber dvs svartfiber eller färre och det finns en koncentrator på vägen.

Så sammantaget verkar det som en bra affär för dig trots allt.

Hannuse Hannuse skrev:
min oro ligger i den uselt utförda entreprenaden,
På vilket sätt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
behövas lite hjälp att få det optimalt speciellt om det krävs riktantenn.
En fördel i dagens läge med Ethernet-kapabla "radiomodem" är att man kan ställa dessa på vinden för optimalt mottagningsförhållande. Använder man dessutom riktantenn så blir koaxialkabeln riktigt kort också.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tja ett annat erbjudande är.. 400 SEK/mån för 1000/1000 Mbit/s. Fanns andra erbjudanden iaf innan för 300 SEK/mån.

Gardio AB i Solna (556809-4998) verkar vara mer ett varumärke då deras huvudsakliga bransch är larm-, säkerhetsutrustning, lås, låssmeder och kassaskåp (SNI 80200). De ingår tillsammans med Open Infra Group AB (556821-6401) i moderbolaget NoHoSu AB (556650-3529).

Men klickar man deras länk till "Bredband" går den till Internetnord AB (559090-3752) som ingår i moderbolaget Sweden Carnica Group AB i Falun (556585-5268).

Alla bolagen har dålig vinstmarginal minst sagt med allt från 0 % till -71 %. Kanske en räntesnurra i bokslutet.


Den punkten gör prisbilden betydligt mer förståelig. 25 km fiber för 15 hushåll blir i princip som att varje hushåll betalar för 1,7 km var och om det kostar 400 SEK/meter i grävkostnad innebär det en kostnad på 667 000 SEK. Om man drar av startavgift och betalar av 200 SEK/mån så är det betalt om 271 år.. (200 SEK/meter och 500 SEK/mån = 53 år)
Frågan är också om man dragit en fiberkabel med 15 fiber dvs svartfiber eller färre och det finns en koncentrator på vägen.

Så sammantaget verkar det som en bra affär för dig trots allt.


På vilket sätt?
I vårat område, och det erbjudande vi fick, så tog jag det som blet totalt sett billigast för mig, så det finns inget annat alternativ här just nu med en lägre avgift.
Hur det ser ut om drygt två år får vi se.

Angående förläggningen när det kommer till fiberns utformning har jag ingen insikt.
Första strömavbrottet lär väl i alla fall ge en uppdatrering angående om det finna aktiv utrustning som får sin elmatning från samma lokaltransformator som mitt hus, det är ett antal skåp längs vägen i alla fall.

Min oro angående entreprenaden grundas i dels det självupplevda, men även det som finns i media, läs #274.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.