F fsn skrev:
Du får ut betydligt mer än 6000 laddcykler ur batteriet med en moderat degradering.

Det roliga är att det är ett rätt trubbigt sätt att uttrycka det. Men i viss mån ärligt då vissa "begåvingar" skryter om sitt arbitrage med en prisskillnad på 50-60 öre. Jag har sagt att det skulle aldig vara aktuellt under 2kr.
Jag kan inte räkna på något annat än vad de lovar i sin specifikation av batteriet. Det är ett trubbigt verktyg att räkna så här, men det är i praktiken det enda som man som semi-amatör kan använda sig av.

Och skall man sedan tjäna pengar på det, ja då behöver man nog 2kr differens med tanke på energiförluster och annat som jag inte räknat med.

Jag har hittat batterier för ca 50 öre/kWh som jag skulle kunna använda som UPS/strömförsörjing för larm, hemautomation, servrar mm hemma. Men det blir lite jobbigt då jag inte skulle våga ha sådana batterier utan brandsäker installation, helst i ett eget hus ute på gården. Det blir helt plötsligt väldigt dyrt då...
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan inte räkna på något annat än vad de lovar i sin specifikation av batteriet. Det är ett trubbigt verktyg att räkna så här, men det är i praktiken det enda som man som semi-amatör kan använda sig av.

Och skall man sedan tjäna pengar på det, ja då behöver man nog 2kr differens med tanke på energiförluster och annat som jag inte räknat med.

Jag har hittat batterier för ca 50 öre/kWh som jag skulle kunna använda som UPS/strömförsörjing för larm, hemautomation, servrar mm hemma. Men det blir lite jobbigt då jag inte skulle våga ha sådana batterier utan brandsäker installation, helst i ett eget hus ute på gården. Det blir helt plötsligt väldigt dyrt då...
Det är ju inte helt ovanligt med sådana prisskillnader, speciellt inte om när man också har solceller, men man får nog se balanstjänster som det ekonomiskt primära iaf.
 
pacman42 pacman42 skrev:
då jag inte skulle våga ha sådana batterier utan brandsäker installation, helst i ett eget hus ute på gården.
Någon aning om hur kallt dessa batterier kan stå?
Tänkte om man bygger något "hus" av leca block och isolering.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någon aning om hur kallt dessa batterier kan stå?
Tänkte om man bygger något "hus" av leca block och isolering.
Lipo gillar inte att laddas i minusgrader, men oftast är det inte att undvika låga temperaturer som är problemet, utan problemet brukar vara att kyla tillräckligt på sommaren.
 
D djac skrev:
Det är ju inte helt ovanligt med sådana prisskillnader, speciellt inte om när man också har solceller, men man får nog se balanstjänster som det ekonomiskt primära iaf.
I SE4 kan man se sådana prisskillnader idag, men sällan i SE3. Men det kan iofs snart ändras pga den nya flödesmodellen för beräkning av kapacitet...
 
B
M merbanan skrev:
Värdet ligger i att konvertera de som bara har solceller som mättar elnätet mitt på dagen till att kunna nyttja elen under hela dygnet.

Men storleken på bidraget kan ju diskuteras, oavsett vad man ger bidrag för så bör max-nivån ligga på statens andel i transaktionen. I detta fall får jag det till momsen vilket borde bli 25%.
Och på vilket sätt får staten mer "pang för pengarna" med bidrag som smalt riktar sig mot villaägare, jämfört med storskaliga batterier där professionella kunder styr den så man får maximal systemnytta? Ett större batteri kan utföra samma sak och mer därtill, om det placeras högre upp i nätet.

För statens skull finns det inget mer egenvärde I att enskilda kunder förbruka sin egenproducerade el.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är där du blandar ihop saker. Marknaden lyssnar på prissignaler. Skärningspunkten blir annorlunda på grund av subventionerna. Detta påverkar inte på något vis effektbalansen och det SVK gör där. Handeln på dagenföremarknaden resulterar i en balanserad elhandel, det är avvikelser från den som sedan måste hanteras.
Hej Daniel 109

Om, till exempel, solcellsproduktionen uteblir en timma vid negativt elpris för att de som har solceller inte vill betala för solcellsproduktion vid negativt elpris en timma, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet den timman, det innebär en påverkan på effektbalansen och det styr ned frekvensen. Det är positivt för elsystemet.

Samma sak om ett moln drar in över en landsdel med mycket solcellsproduktion, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet, det innebär en påverkan på effektbalansen.

Om en kraftledning plötsligt havererar eller ett kärnkraftverk snabbstoppar då, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet, det innebär en påverkan på effektbalansen.

När effekten som tillförs elnätet minskar då ändras frekvensen. Denna frekvensändring känner t.ex. vattenkraftstationerna av och drar då på mer eleffekt genom att öppna vattenintagen mera. Det omvända om frekvensen ökar.

Ett elpris som är negativt visar att effektbalansen ligger ”utanför” det ”normala” reglerområdet och kan snarast beskrivas som att det ligger i området som används för att hantera störningar på elproduktion och elanvändning. Våra reserver (marginaler) har med åren efter 1996 succesivt minskat.

I artikeln; ”Nu slopar regeringen solcellsavdraget – så påverkas du” som kom idag (24-09-19) så säger Per Everhill, ansvarig för public affairs på Tekniska Verken i Linköping; "– Avskaffandet av 60-öringen kommer förhoppningsvis leda till bättre dimensionerade solcellsanläggningar som bidrar till elsystemet snarare än belastar det."
https://www.tn.se/naringsliv/39036/nu-slopar-regeringen-solcellsavdraget-sa-paverkas-du/
 
Nej, du har inte förstått hur det fungerar. Elpriset har inte den kopplingen till balansen på nätet. Det är samma frekvens oavsett elpris.

Jag ska dock inte ge mig på en lång förklarande text.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
K
D djac skrev:
Så stor påverkan tror jag heller inte det skulle få, det blir nästan 10% av de som röstar, i den extremen, men ingen sida har heller så stor marginal till den andra att de kan bortse från eventuell påverkan.
Finns det fler än jag som har bra komihåg och är långsinta så kommer det att märkas i nästa val.😠
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, du har inte förstått hur det fungerar. Elpriset har inte den kopplingen till balansen på nätet. Det är samma frekvens oavsett elpris.

Jag ska dock inte ge mig på en lång förklarande text.
Har du funderat på VARFÖR frekvensen är ”samma” (eller åtminstone något i närheten av 50Hz)?
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Om, till exempel, solcellsproduktionen uteblir en timma vid negativt elpris för att de som har solceller inte vill betala för solcellsproduktion vid negativt elpris en timma, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet den timman, det innebär en påverkan på effektbalansen och det styr ned frekvensen. Det är positivt för elsystemet.

Samma sak om ett moln drar in över en landsdel med mycket solcellsproduktion, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet, det innebär en påverkan på effektbalansen.

Om en kraftledning plötsligt havererar eller ett kärnkraftverk snabbstoppar då, då minskar eleffekten som tillförs till elnätet, det innebär en påverkan på effektbalansen.

När effekten som tillförs elnätet minskar då ändras frekvensen. Denna frekvensändring känner t.ex. vattenkraftstationerna av och drar då på mer eleffekt genom att öppna vattenintagen mera. Det omvända om frekvensen ökar.

Ett elpris som är negativt visar att effektbalansen ligger ”utanför” det ”normala” reglerområdet och kan snarast beskrivas som att det ligger i området som används för att hantera störningar på elproduktion och elanvändning. Våra reserver (marginaler) har med åren efter 1996 succesivt minskat.

I artikeln; ”Nu slopar regeringen solcellsavdraget – så påverkas du” som kom idag (24-09-19) så säger Per Everhill, ansvarig för public affairs på Tekniska Verken i Linköping; "– Avskaffandet av 60-öringen kommer förhoppningsvis leda till bättre dimensionerade solcellsanläggningar som bidrar till elsystemet snarare än belastar det."
[länk]
Den artikelns ”expertutlåtande” är fantasilösa och svagt analyserade. Pumpa ut el på nätet när det råder noll efterfrågan hade tex kunnat hanterats med en så enkel åtgärd att man inte får betalt när det är nollpriser. Man hade tom kunnat hanen glidande skala.
 
Iom att priserna sätt ett dygn i förväg är jag benägen att hålla med @Daniel 109 här.
Har svårt att se hur frekvenser-stabiliseringen har en DIREKT koppling till elpriserna.
En indirekt koppling blir det över tid , dels om många börjar koppla ur sina anläggningar vid negativa priser, då det sätter en viss förväntan på marknaden att så kommer att fortsätta ske.
och dels så blir kostnaderna för stabliseringstjänster mindre och därmed också indirekt prispåverkande.

Men förklara gärna hur frekvensen har en direktpåverkan på spotpriset. Den biten har mig helt förbi
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du har inte förstått hur det fungerar. Elpriset har inte den kopplingen till balansen på nätet. Det är samma frekvens oavsett elpris.

Jag ska dock inte ge mig på en lång förklarande text.
Daniel 109

Frekvensen på elnätet bestäms av balansen mellan inmatad eleffekt och uttagen eleffekt. Om någon aktör på elnätet agerar och ändrar inmatad eleffekt eller uttagen eleffekt då påverkas frekvensen.

Om någon (eller en stor grupp personer) som har solceller inser att han (de) under en timma får betala för att mata in effekt på elnätet och utifrån denna information, slår ifrån sin solcellsanläggning en timma då minskar den inmatade effekten, och frekvensen sjunker.

Personer med solceller på villataken deltar inte i budgivningen på Nordpool utan agerar fristående efter ”egen plånbok”.

Sedan finns naturligtvis mängder med andra aktörer samtidigt på elnätet.

Du behöver inte ge dig på en lång förklarande text.
 
F fsn skrev:
Den artikelns ”expertutlåtande” är fantasilösa och svagt analyserade. Pumpa ut el på nätet när det råder noll efterfrågan hade tex kunnat hanterats med en så enkel åtgärd att man inte får betalt när det är nollpriser. Man hade tom kunnat hanen glidande skala.

Hej fsn

Det är ju just det som nu införs (hanteras) om förslaget att slopa ” skattereduktionen på 60 öre” går igenom.

Om jag har timbaserat elpris, och ser att elpriset är högt en kall vinterdag, då kan jag t.ex. agera genom att slå av mitt el-baserade värmesystem och elda med ved. Elenergikostnaden den dagen minskar då. MEN det ändrar naturligtvis inte det satta elpriset den dagen.

Men mitt agerande innebär att mitt effektuttag från elnätet minskar och detta innebär att effektbalansen ändras så att frekvensen ökar.

Samma om jag har solceller på taket på mitt hus och avstår att mata ut elenergi en dag med negativt elpris och slopandet av ”skattereduktionen på 60 öre” är genomförd. Detta innebär då att jag inte behöver betala för att mata in eleffekt. MEN det ändrar naturligtvis inte det satta elpriset den dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Attitudeswe
Varför skulle solproducenten (villaägaren) inte vara med i budgivningen?

Den jag säljer min el till budar åt mig. Dom gör en uppskattning av volym och lägger idag antagligen ett bud på -2kr. Utan 60öring ändrar dom säkert budet till -20öre för 10% av volymen och ligger kvar på -2kr för resten av volymen för de villaägare som är i majoritet och inte orkar bry sig om att ta hand om sin komplexa anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.