F fribygg skrev:
Om dottern står på elabbonemanget lär hon vara ansvarig för elanläggningen/säkerheten
Inte i en hyresrätt
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Ja hon får kontakta kundtjänsten och fråga om det är den kvalitetsnivå de vill ligga på på elinstallationer och hur de ställer sig till att hyresgästerna själva köper ett billigt uttag från Jula och installerar.

Kommer det till det så får jag köpa ett uttag och byta åt henne, kanske ett Anslut eller nått på Temu
Det finns "dyra jula" oxå nämligen precis lika som sitter där för 249 men det är komplett använd kåpan och kasta resten:)
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kika i ditt hyreskontrakt och jordabalken. Ingrepp i husets fasta installationer utgör vräkningsgrund. Dock är det inte säkert att hyresnämnden köper resonemanget. Frågan är snarare om skalet till ett eluttag utgör sådant ingrepp. Det får någon annan reda ut.
Kåpan till uttaget är inte en fast installation, den får man byta själv som hyresgäst (och är skyldig att byta tillbaka till standardutförande innan utflytt om man installerar en avvikande design). Den delen av uttaget som sitter fast installerad i väggen är en fast installation, i den den är det ajabaja att röra/ändra som hyresgäst.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Spikplanka har ju också skrivit att skolan kan göra en orosanmälan om föräldrarna har sex och barnen märker det.
Du kanske skall gå till ursprungssammanhanget och läsa om igen.
Och socialtjänstens agerande finns det en hel del att läsa om. De har definitivt inte alla besticken hemma i lådan. Man behöver inte vara involverad övh utan det räcker med att ha koll på läget.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Gör såhär:
Maila hyresvärden och berätta om att allt-i-allo killen sagt att uttaget är ok i det skick det är. Be dem bara svara på ditt mail att det verkligen är ok och ingen säkerhetsrisk att det ser ut som det gör, så du har det skriftligt. Då tror jag det tar fart i baken på dem och byter ut det.
Varför skulle det ta "fart i baken"? Det allt-i-allon säger är ju faktiskt rätt. Det är ju inte annat än kosmetiskt.
 
A AG A skrev:
Varför skulle det ta "fart i baken"?
Då känner du inte elsäkerhetsverket. De har sylvassa fingrar om de blir på dåligt humör.
 
Lonne Lonne skrev:
Kåpan till uttaget är inte en fast installation, den får man byta själv som hyresgäst (och är skyldig att byta tillbaka till standardutförande innan utflytt om man installerar en avvikande design). Den delen av uttaget som sitter fast installerad i väggen är en fast installation, i den den är det ajabaja att röra/ändra som hyresgäst.
Ja så kan man tycka. Man kan också tycka att man inte får byta något alls eller tycka att man får byta hela vägguttaget.

Men bara för att man tycker något är det inte så. Men du kanske har stöd på något sätt för vad du tycker?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Måla och tapetsera är en sak, byta eluttag och andra relaterade elsaker är hyresvärdens uppgift
Och om hyresvärden inte genast skulle hörsamma ett eventuellt klagomål på en sprucken kåpa till ett vägguttag? Ibland kan det ju dröja månader innan en hyresvärd åtgärdar smågrejer.

Och vill man då ha en hel kåpa till ett vägguttag så ser jag inga som helst problem med att ta lite eget ansvar och fixa sånt själv.

Man behöver ju inte vara handlingsförlamad bara för att man hyr sitt boende.
 
S
spikplanka spikplanka skrev:
Du kanske skall gå till ursprungssammanhanget och läsa om igen.
Och socialtjänstens agerande finns det en hel del att läsa om. De har definitivt inte alla besticken hemma i lådan. Man behöver inte vara involverad övh utan det räcker med att ha koll på läget.
Du behöver väl ändå inte måla upp något slags mardrömsscenario i varannan tråd.
 
Davidbagare
A AG A skrev:
Varför skulle det ta "fart i baken"? Det allt-i-allon säger är ju faktiskt rätt. Det är ju inte annat än kosmetiskt.
Magkänsla.
Och ett enkel försök att få det åtgärdat.
 
S sinuslinus skrev:
Du behöver väl ändå inte måla upp något slags mardrömsscenario i varannan tråd.
Svårt att hantera risker man inte är medveten om.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så kan man tycka. Man kan också tycka att man inte får byta något alls eller tycka att man får byta hela vägguttaget.

Men bara för att man tycker något är det inte så. Men du kanske har stöd på något sätt för vad du tycker?
Som hyresgäst har det hänt att jag bytt defekta kåpor vid behov en gång blev det skarpt läge med en paragrafryttare med lika dålig koll som du, det var hos en allmännyttig hyresvärd som mer eller mindre övergett fastigheten, i lägenheten fanns också fel på fasta installationer som jag inte åtgärdade av förklarliga skäl. Hur som helst, hyresvärdens lokala fixarnisse klagade/anmälde mig för att ha trixat med elen/bytt ut fast installation, bolaget tog in en elektriker som skrattade hyresbolaget i ansiktet då det var uppenbart att dosan och installationen var äldre än både han och jag. Elektrikern var tydlig med att plastkåpan inte utgör en fast installation, du behöver inte vara elektriker för att skruva fast/byta den på ett bygge utan det får målaren eller någon annan göra tex. Eller för den delen fixarnissen utan elbehörighet.

Det är många år sedan nu och senare hamnade jag på en kurs tillsammans med ett gäng som utbildar nya elektriker som berättade mer om vad man får/inte får men också varför man får göra vissa saker men inte andra. Där lärde jag mig faktiskt något nytt, om det sitter en jordkabel monterad till kåpan, då ÄR det en del av den fasta installationen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lonne Lonne skrev:
blev det skarpt läge med en paragrafryttare med lika dålig koll som du
Men vilken tur då att du kan förklara vad som egentligen gäller. 👍

Lonne Lonne skrev:
Elektrikern var tydlig med att plastkåpan inte utgör en fast installation
Ja om en elektriker en gång sagt så, så är det naturligtvis så. Tack!

Lonne Lonne skrev:
Eller för den delen fixarnissen utan elbehörighet.
Helt rätt. Behörighetsmässigt får precis vem som helst med nödig kännedom byta ett helt vägguttag, alltså inte bara plastkåpan.

Och varför inte en källa till det:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...d-el/byta-vagguttag/byta-ett-jordat-vagguttag
Screenshot from 2024-09-19 13-01-53.png

Och varför inte ytterligare en källa:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2017-2.pdf
Screenshot from 2024-09-19 13-03-57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lonne Lonne skrev:
Där lärde jag mig faktiskt något nytt, om det sitter en jordkabel monterad till kåpan, då ÄR det en del av den fasta installationen.
Ja det var helt klart något nytt. Jag kan lära dig något annat nytt. Ett vägguttag i en byggnad, vare sig det är skyddsjordat eller ej, är alltid en del av den fasta installationen.

Sen är du rätt långt ute på ett stickspår för detta är ingen behörighetsfråga utan en fråga om underhållskyldighet/underhållsrättighet i relationen hyresgäst/hyresvärd.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett vägguttag i en byggnad, vare sig det är skyddsjordat eller ej, är alltid en del av den fasta installationen.

Sen är du rätt långt ute på ett stickspår för detta är ingen behörighetsfråga utan en fråga om underhållskyldighet/underhållsrättighet i relationen hyresgäst/hyresvärd.
Vad elsäkerhetsverket säger och vad du har rätt att göra som hyresgäst är inte samma sak. Den historien jag var med om med kåpan till eluttaget blev en onödigt stor grej när det skickades vidare i organisationen som någon intern misstankeanmälan, det gick inte till hyresnämnden men jag letade upp tidigare ärenden/domar när jag upplevde att saken var påväg över styr och mycket riktigt är det som du säger hyresvärdens skyldighet att byta ut kåpan vid behov. Men att hyresvärden har underhållsansvar betyder inte att denne har rätt att hindra sin hyresgäst från att åtgärda vissa fel efter att felet är anmält, när värden fått tid/tillträde för att åtgärda det och sedan nekat åtgärd eller om åtgärd inte sker inom rimlig tid efter påminnelse. Det gäller inte alla fel men det gäller vissa typer av fel (tex blottad el).

Som hyresgäst gör man klokt i att dokumentera allting hela tidenöverallt, särskilt hos en sniken/mindre nogräknad hyresvärd. När det blev bråk och fixarkillen vägrade ge sig skickade jag bilderna på den ursprungliga kåpan till någon chef i hyresbolaget som fått ärendet på sitt bord och frågade om de ville att jag skulle återställa eluttaget. Han ringde upp och bad om ursäkt för sin kollega och förstod inte varför det blivit en så stor grej, förmodligen väl medveten om att de gjort fel när de inte bytte skiten till att börja med.

Jag säger inte att man SKA byta det utan bara att man under vissa omständigheter FÅR byta det själv också i en hyresrätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lonne Lonne skrev:
Vad elsäkerhetsverket säger och vad du har rätt att göra som hyresgäst är inte samma sak.
Här är vi helt överens! Jag uppfattade det som att du gjorde det hela till en behörighetsfråga då du pratade om fasta installationer och elbehörighet och därför skrev jag även angående detta:

Alfredo Alfredo skrev:
Sen är du rätt långt ute på ett stickspår för detta är ingen behörighetsfråga utan en fråga om underhållskyldighet/underhållsrättighet i relationen hyresgäst/hyresvärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.