13 836 läst · 71 svar
14k läst
71 svar
Föreningsfråga - styrelsearvode
Det anlitar man en förhandlare till, de är bättre på att "skrämma" bankerna :=)Claes Sörmland skrev:Just upphandling, offertarbete, underhållsplaner och dessa möten med olika parter och entreprenörer är det som äter mest tid för oss i den lilla föreningen. Bara en så enkel sak som att bevaka lånen och bråka om räntor och skrämma banken regelbundet med att man kommer att flytta lånen så att man får vettiga ränterabatter är ett jättejobb.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 425 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 425 inlägg
Det ser ut liknande här fast med fastighetsskötare 2 dagar/vecka (eller möjligtvis 3 dagar). I praktiken är de dock här alla vardagar då de även handhar närliggande fastigheter/föreningar och hanterar anmälningar när de kommer in.BirgitS skrev:Arbetet blir nog rätt annorlunda. Här finns det extern förvaltare för ekonomi och tekniska frågor, extern trädgårdsskötsel, fastighetsskötare 1 dag/vecka. Felanmälan görs till förvaltaren. Förvaltaren anlitas som projektledare för större underhållsåtgärder. Styrelsen jobbar med upphandlingar, underhållsplan och andra mer strategiska frågor samt många möten med diverse andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 227 inlägg
Vid större upphandlingar tas det in en konsult som skriver underlag och hjälper till att jämföra offerter. Jag tror alltså att tidsåtgången för ledamöterna inte är så annorlunda än i din lilla förening utan att antalet lägenheter gör att det blir ekonomiskt försvarbart att anlita mer externa resurser.Claes Sörmland skrev:Just upphandling, offertarbete, underhållsplaner och dessa möten med olika parter och entreprenörer är det som äter mest tid för oss i den lilla föreningen. Bara en så enkel sak som att bevaka lånen och bråka om räntor och skrämma banken regelbundet med att man kommer att flytta lånen så att man får vettiga ränterabatter är ett jättejobb.
Är ordförande i en brf med 85 lgh. Det är riktigt mycket jobb. Lägger nog ca 8 timmar i veckan. Sen tillkommer telefonsamtal, rådgivning i trappan. Har också butikslokal som ska hanteras. Vi sköter all upphandling själva. 6 st syrelsemedlemmar o 2 suppl.
Arvode 2,5 inkomstbasbelopp som vi fördelar. Känns inte överbetald. 12 styrelsemöten om året plus stämma.
Arvode 2,5 inkomstbasbelopp som vi fördelar. Känns inte överbetald. 12 styrelsemöten om året plus stämma.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 425 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 425 inlägg
Typ över 400 timmar om året för bara dig. Skulle alla pengarna gå till dig skulle timlönen ligga på kring 450 kr i timmen. Inte fantastiskt direkt för kvalificerat konsultarbete i ledande position.H Håkan Eriksson5 skrev:Är ordförande i en brf med 85 lgh. Det är riktigt mycket jobb. Lägger nog ca 8 timmar i veckan. Sen tillkommer telefonsamtal, rådgivning i trappan. Har också butikslokal som ska hanteras. Vi sköter all upphandling själva. 6 st syrelsemedlemmar o 2 suppl.
Arvode 2,5 inkomstbasbelopp som vi fördelar. Känns inte överbetald. 12 styrelsemöten om året plus stämma.
De flesta föreningar har ett symboliskt styrelsearvode, eller inget arvode alls.
Generellt långtifrån en marknadsmässig ersättning för arbetad tid.
En marknadsmässig ersättning kan nog vara svår att få igenom i en liten förening, inte minst då det lätt kan komma att dominera föreningens kostnader. Därför är ett saftigt arvode sällan ett särskilt framkomligt sätt att locka styrelseledamöter på.
Generellt långtifrån en marknadsmässig ersättning för arbetad tid.
En marknadsmässig ersättning kan nog vara svår att få igenom i en liten förening, inte minst då det lätt kan komma att dominera föreningens kostnader. Därför är ett saftigt arvode sällan ett särskilt framkomligt sätt att locka styrelseledamöter på.
I förhållande till den insats som styrelsen gör är ersättningen i flertalet fall låg. Det finns exempel på föreningar där man haft svårt att få ihop en styrelse och man tvingats lägga ut all förvaltning. Då blir det väsentligt högre kostnader. Det finns ibland en fördom om att styrelsearbetet innehåller 5-8 möten per år där man dricker kaffe och småpratar. Det stämmer knappast med verkligheten. Det finns många element i arbetet
- en av de svåraste är konflikter mellan medlemmar om störningar till exempel. Höga krav ställs i teorin på styrelsen i dessa fall, även om man ibland styr undan och låter medlemmar lösa själva.
- vattenskador är komplicerade att hantera med delat ansvar mellan förening och medlem med flera försäkringsbolag inblandade. Visst kan en del läggas ut på konsulter, men upphandling och hantering ställer krav.
-OVK, genomförande men sedan att hantera de avvikelser som ofta noteras. På detta forum finns flera trådar som visar svårigheterna.
- alla avtal bör bevakas och omförhandlas vid behov. Banklån, elavtal, värme, försäkring med mera. Visst kan det läggas ut, men det har också kostnader.
- om föreningen har lokalhyresgäster är det många frågor kring avtal, skötsel med mera.
- underhållsplaner och praktiskt genomförande av renoveringar.
I praktiken får nog de flesta som deltar i en styrelse låg ersättning och deltar av eget intresse. För många av oss som bor i bostadsrätt är bostaden en stor andel av egna tillgångar och det är viktigt att det sköts bra.
Trenden är att det blir svårare att få medlemmar att delta i en styrelse, vilket gör att man lägger ut fler uppgifter till ökade kostnader. En annan faktor är de höga skatterna. För varje tusenlapp föreningen betalar i kostnader inklusive avgifter får styrelsemedlemmar ut under hälften.
- en av de svåraste är konflikter mellan medlemmar om störningar till exempel. Höga krav ställs i teorin på styrelsen i dessa fall, även om man ibland styr undan och låter medlemmar lösa själva.
- vattenskador är komplicerade att hantera med delat ansvar mellan förening och medlem med flera försäkringsbolag inblandade. Visst kan en del läggas ut på konsulter, men upphandling och hantering ställer krav.
-OVK, genomförande men sedan att hantera de avvikelser som ofta noteras. På detta forum finns flera trådar som visar svårigheterna.
- alla avtal bör bevakas och omförhandlas vid behov. Banklån, elavtal, värme, försäkring med mera. Visst kan det läggas ut, men det har också kostnader.
- om föreningen har lokalhyresgäster är det många frågor kring avtal, skötsel med mera.
- underhållsplaner och praktiskt genomförande av renoveringar.
I praktiken får nog de flesta som deltar i en styrelse låg ersättning och deltar av eget intresse. För många av oss som bor i bostadsrätt är bostaden en stor andel av egna tillgångar och det är viktigt att det sköts bra.
Trenden är att det blir svårare att få medlemmar att delta i en styrelse, vilket gör att man lägger ut fler uppgifter till ökade kostnader. En annan faktor är de höga skatterna. För varje tusenlapp föreningen betalar i kostnader inklusive avgifter får styrelsemedlemmar ut under hälften.
Redigerat:
I vår förening har vi faktiskt sett en helomvändning vad gäller den trenden.K klimt skrev:
Den eviga ursäkten har annars varit att man inte har tid. Men kanske är det så att priserna nått en punkt där nyinflyttade inte längre är så sugna på att "skita" i hur föreningens tillgångar förvaltas.
Jag förstår helt ärligt inte varför man som styrelsemedlem ska ha något arvode alls. Har tidigare suttit som kassör i en samfällighetsförening med närmare 200 fastighetsägare där jag fick hantera alla fakturor, samfällighetsavgifter, kronofogdsärenden och bokföring. Tror jag hade kanske 5000 kr i arvode före alla avgifter och skatt men kände att vi kunde struntat i alltsammans.
Sitter i en vägförening där ingen skulle komma på tanken att ha arvode och likaså i en bryggförening med 30 båtplatser.
Jaja, det är ju inget jobb direkt tänker man kanske då. Nu sitter jag även med i styrelsen i en idrottsförening med en stor anläggning och tillståndspliktig verksamhet. Lägger stundtals 20 timmar i veckan här, utöver alla timmar som tävlingsledare, maskinförare och allmänt banpyssel. Finns inte en chans att jag eller någon annan i föreningen skulle komma på tanken att begära en endaste krona även om vi ibland jobbar halvtid i föreningen.
Sitter i en vägförening där ingen skulle komma på tanken att ha arvode och likaså i en bryggförening med 30 båtplatser.
Jaja, det är ju inget jobb direkt tänker man kanske då. Nu sitter jag även med i styrelsen i en idrottsförening med en stor anläggning och tillståndspliktig verksamhet. Lägger stundtals 20 timmar i veckan här, utöver alla timmar som tävlingsledare, maskinförare och allmänt banpyssel. Finns inte en chans att jag eller någon annan i föreningen skulle komma på tanken att begära en endaste krona även om vi ibland jobbar halvtid i föreningen.
Liknande trådar
-
Slipa flytspackel - tips?
Golv -
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
El -
Tilläggsisolerade och ny panel - kostnad?
Isolering -
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus