C cpalm skrev:
Med det beslutet i protokollet är det knappast bedrägligt gentemot föreningen att styrelsen inkasserar premien och äter gott på föreningens bekostnad. Det har inget med teambuilding, fortbildning, ekonomisk nytta, främjande av styrelsearbete, föreningens bästa eller måttfullhet att göra alls. Däremot anser jag att värdet av en sådan ersättning skattemässigt skall betraktas som arvode, vilket dock knappast sker i praktiken i förekommande fall.
Jag håller med din slutsats. Men om styrelsen på eget bevåg gör precis samma sak men under posten fortbildning/teambuilding så anser jag inte att det är arvode. Blir det protokollfört och officiellt så blir det en form av arvode.
 
tttomten TomasJor skrev:
Vi har en personalförening som är skild från arbetet. Alla möten sker på lunchtid för att inte ta för mycket tid av arbetsgivaren, föreningen bjuder på lunch.
Vid julbordstider bjuds det på..tada...julbord. Inga resp får följa med.
Inga problem redovisningsmässigt.
Usel jämförelse. Personalförening är inte lagstyrd på samma sätt som en samfällighet eller BRF. BRF är något friare, men årsmötesbeslut måste till.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Usel jämförelse. Personalförening är inte lagstyrd på samma sätt som en samfällighet eller BRF. BRF är något friare, men årsmötesbeslut måste till.
Japp :seenoevil: se inlägg #35
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Julmiddagar och liknande ligger helt klart i gråzonen, framförallt om det bara är styrelsen som är med.

Men bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, där hade vi egna anställda för förvaltning och fastighetsskötsel, totalt 6 anställda (800 lgh). Det var naturligt att vi tog en julmiddag för de anställda. Och vi hade någon konferensskryssning till Finland med de anställda, och föreningens olika arbetsgrupper för planering inför stammbytet. Och det skall tilläggas att det var fakrtiskt i första hand konferens.

Hade det bara varit för oss i styrelsen, så hade jag nog sett till att få stopp för det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag lyfter tråden och undrar lite grann vad normen är för styrelsearvoden och andra ersättningar just nu? Nuvarande styrelse i aktuell brf höjde sina arvoden rejält utan att det togs upp på stämman. De ligger nu på 200--250' för 4 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter för 5-10 sammanträden. Dessutom så redovisas 60-90' per år på kontorsmaterial och administration. Föreningen är av mellanstorlek med 125-150 lägenheter och har en extern fastighetsförvaltare som tar hand om fastighetsskötseln. All skötsel (skottning, trädgårdsskötsel etc.) sköts således av externa firmor. Föreningen har inga större renoveringsbehov nu eller de kommande åren som kräver extraordinära arbetsinsatser utan det är mer kontinuerligt serviceunderhåll av fastigheten (fastighetsskötaren tar dock hand om mycket av det).
 
P
Min bild är att arvoden ofta baseras på hur lätt det är att hitta folk som vill sitta i styrelsen. Har ni inga som ställer upp till val så höjs arvodena och är det lätt att hitta folk bör de rimligtvis kunna bestå eller sänkas.

Samhället verkar gå mer och mer mot att folk inte vill göra sådana här "ideella" aktiviteter och då behöver man ju betala andra för att göra det.

Förhandla om lån och externa leverantörer, hantera skit som dyker upp i fastigheterna kan ta rätt mkt tid, så arvodet skall ju inte bara täcka mötestider utan allt annat som görs vid sidan.

Vad gäller 90kkr för kontorsmateriel/ admin så behöver du nog ta fram detaljer vad det innebär för att kunna få en rimlighetsbedömning. Om de får nya datorer, kontorsutrustning och mobiler varje år så är det ju rätt orimligt. Kanske gömmer sig licenskostnader för något system där istället?

Ofta är det valberedningen som föreslår arvode, som sen klubbas på årsstämman
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
R RogL skrev:
Jag lyfter tråden och undrar lite grann vad normen är för styrelsearvoden och andra ersättningar just nu? Nuvarande styrelse i aktuell brf höjde sina arvoden rejält utan att det togs upp på stämman. De ligger nu på 200--250' för 4 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter för 5-10 sammanträden. Dessutom så redovisas 60-90' per år på kontorsmaterial och administration. Föreningen är av mellanstorlek med 125-150 lägenheter och har en extern fastighetsförvaltare som tar hand om fastighetsskötseln. All skötsel (skottning, trädgårdsskötsel etc.) sköts således av externa firmor. Föreningen har inga större renoveringsbehov nu eller de kommande åren som kräver extraordinära arbetsinsatser utan det är mer kontinuerligt serviceunderhåll av fastigheten (fastighetsskötaren tar dock hand om mycket av det).
Nog borde stämman besluta om höjningen. Gå med i bostadsrättsägarna, kostar 300kr/år tror jag, där kan ni ställa alla frågor.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Min bild är att arvoden ofta baseras på hur lätt det är att hitta folk som vill sitta i styrelsen. Har ni inga som ställer upp till val så höjs arvodena och är det lätt att hitta folk bör de rimligtvis kunna bestå eller sänkas.

Samhället verkar gå mer och mer mot att folk inte vill göra sådana här "ideella" aktiviteter och då behöver man ju betala andra för att göra det.

Förhandla om lån och externa leverantörer, hantera skit som dyker upp i fastigheterna kan ta rätt mkt tid, så arvodet skall ju inte bara täcka mötestider utan allt annat som görs vid sidan.

Vad gäller 90kkr för kontorsmateriel/ admin så behöver du nog ta fram detaljer vad det innebär för att kunna få en rimlighetsbedömning. Om de får nya datorer, kontorsutrustning och mobiler varje år så är det ju rätt orimligt. Kanske gömmer sig licenskostnader för något system där istället?

Ofta är det valberedningen som föreslår arvode, som sen klubbas på årsstämman
Fastighetsskötaren sköter om årsstämmorna (styrelsen närvarande). I praktiken är det svårt att få detaljerad insyn i verksamheten utgående från årsredovisningen. Kostnaderna är specificerade som externa kostnader så det borde inte vara licenskostnader. En halvan av de där externa kostnaderna är kontorsmaterial, telefon och data. Vad kan det vara annat än mobiler och datorer? Andra halvan är ospecificerade administrationskostnader. Jag har full förståelse att det kan ta tid i anspråk att hantera problem i lägenheterna men om det är kopplat till fastigheten t ex problem med element eller liknande så hanteras det av fastighetsskötaren. Naturligtvis finns det andra typer av ärenden som styrelsen kan behöva hantera och de skall definitivt ha ersättning för sitt arbete. Det börjar dock närma sig en nivå vad vad en professionell skulle fakturera.
 
C
R RogL skrev:
Nuvarande styrelse i aktuell brf höjde sina arvoden rejält utan att det togs upp på stämman.
Arvodet är en glasklar stämmofråga så om styrelsen arvoderar sig själva utan stämmans mandat så är det ett allvarligt övertramp. I princip på nivån polisanmälan.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R RogL skrev:
Jag lyfter tråden och undrar lite grann vad normen är för styrelsearvoden och andra ersättningar just nu? Nuvarande styrelse i aktuell brf höjde sina arvoden rejält utan att det togs upp på stämman. De ligger nu på 200--250' för 4 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter för 5-10 sammanträden. Dessutom så redovisas 60-90' per år på kontorsmaterial och administration. Föreningen är av mellanstorlek med 125-150 lägenheter och har en extern fastighetsförvaltare som tar hand om fastighetsskötseln. All skötsel (skottning, trädgårdsskötsel etc.) sköts således av externa firmor. Föreningen har inga större renoveringsbehov nu eller de kommande åren som kräver extraordinära arbetsinsatser utan det är mer kontinuerligt serviceunderhåll av fastigheten (fastighetsskötaren tar dock hand om mycket av det).
Förening med ungefär 200 lägenheter och en hel del större underhåll som ska hanteras. Arvodet är totalt 8 prisbasbelopp till 7 ledamöter. Extern förvaltare finns för det löpande.

Naturligtvis finns det en punkt på dagordning som gäller arvoden.

Som exempel på att det gäller annat styrelsemötena så sprack en skarv mellan två radiatorrör hos en granne en sen eftermiddag och sen var ordförande upptagen i ungefär 5 timmar med att inspektera 6 lägenheter och prata med de boende, försöka få tag på ägaren av en lägenhet (stod tom), få tag på en rörmokare som kunde stänga av radiatorvattnet för rätt stam och få tag på någon hos försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, styrelsemötena är det minsta arbetet med att sitta i en BRF-styrelse. Sen måste ju allt som beslutas faktiskt genomföras och det äter tid. Liksom att ett gäng medlemmar och deras problem med sina lägenheter äter en massa timmar. Det finns ingen hejd på folk hur mycket de kan skicka email och ringa när de känner att det ligger i deras intresse. T ex när någon ska renovera badrum eller något inte fungerar.

Styrelse i en förening med 125-150 lägenheter känns inte alls lockande för mig som sitter i en styrelse där vi har 20-30 lägenheter. Vi hålls sysselsatta i alla fall med de gamla husen och medlemmarna.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
R RogL skrev:
Jag lyfter tråden och undrar lite grann vad normen är för styrelsearvoden och andra ersättningar just nu? Nuvarande styrelse i aktuell brf höjde sina arvoden rejält utan att det togs upp på stämman. De ligger nu på 200--250' för 4 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter för 5-10 sammanträden. Dessutom så redovisas 60-90' per år på kontorsmaterial och administration. Föreningen är av mellanstorlek med 125-150 lägenheter och har en extern fastighetsförvaltare som tar hand om fastighetsskötseln. All skötsel (skottning, trädgårdsskötsel etc.) sköts således av externa firmor. Föreningen har inga större renoveringsbehov nu eller de kommande åren som kräver extraordinära arbetsinsatser utan det är mer kontinuerligt serviceunderhåll av fastigheten (fastighetsskötaren tar dock hand om mycket av det).
Håller med övriga här om att det är stämman och ingen annan som sätter arvodena. Ställ frågan om kostnaderna på stämman.
I styrelsen jag sitter med i använder vi en annan form för ersättning. Vi sänkte våra arvoden kraftigt när hela styrelsen byttes ut för några år sedan. Stämman har godkänt större ersättning än vi tar ut så vi har gjort tvärt om. Sänkt arvodena utan att fråga om lov...
Istället så tar vi oss rätten att ta mer i ersättning om vi arbetar med större projekt. Fortfarande inom ramen för vad stämman beslutat. Hittills håller vi oss inom ramarna och har inte rört våra arvodesnivåer sedan 2021. Skall sägas att det är en liten förening med färre än 20 lägenheter. Finns inte så mycket att göra då...
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelse i en förening med 125-150 lägenheter känns inte alls lockande för mig som sitter i en styrelse där vi har 20-30 lägenheter. Vi hålls sysselsatta i alla fall med de gamla husen och medlemmarna.
Arbetet blir nog rätt annorlunda. Här finns det extern förvaltare för ekonomi och tekniska frågor, extern trädgårdsskötsel, fastighetsskötare 1 dag/vecka. Felanmälan görs till förvaltaren. Förvaltaren anlitas som projektledare för större underhållsåtgärder. Styrelsen jobbar med upphandlingar, underhållsplan och andra mer strategiska frågor samt många möten med diverse andra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förening med ungefär 200 lägenheter och en hel del större underhåll som ska hanteras. Arvodet är totalt 8 prisbasbelopp till 7 ledamöter. Extern förvaltare finns för det löpande.

Naturligtvis finns det en punkt på dagordning som gäller arvoden.

Som exempel på att det gäller annat styrelsemötena så sprack en skarv mellan två radiatorrör hos en granne en sen eftermiddag och sen var ordförande upptagen i ungefär 5 timmar med att inspektera 6 lägenheter och prata med de boende, försöka få tag på ägaren av en lägenhet (stod tom), få tag på en rörmokare som kunde stänga av radiatorvattnet för rätt stam och få tag på någon hos försäkringsbolaget.
Ja, men mig veterligen så befattar sig inte styrelseledamöter här med den typen av ärenden och besiktar eller rycker ut till enskilda lägenheter utan det går till jourtelefon hos fastighetsförvaltaren. Det jag är ute efter är vad en skälig ersättning är när man inte utför den typen av arbetsuppgifter. Naturligtvis så blir styrelsen indragna försäkringsmässigt senare om felet tillhör fastigheten och inte den boende. Jag känner dem som bor i en föreningen där man inte en har en fastighetsskötare och styrelsen tar hand om allt, vilket uppenbart är en stor arbetsbörda.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetet blir nog rätt annorlunda. Här finns det extern förvaltare för ekonomi och tekniska frågor, extern trädgårdsskötsel, fastighetsskötare 1 dag/vecka. Felanmälan görs till förvaltaren. Förvaltaren anlitas som projektledare för större underhållsåtgärder. Styrelsen jobbar med upphandlingar, underhållsplan och andra mer strategiska frågor samt många möten med diverse andra.
Just upphandling, offertarbete, underhållsplaner och dessa möten med olika parter och entreprenörer är det som äter mest tid för oss i den lilla föreningen. Bara en så enkel sak som att bevaka lånen och bråka om räntor och skrämma banken regelbundet med att man kommer att flytta lånen så att man får vettiga ränterabatter är ett jättejobb.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.