D
J Jocke_Villaägaren skrev:
Men vart på fältet laddar du el för motsvarande 8kr per litern fossilt bränsle undrar jag? En elbil drar i genomsnitt sett över helåret 2-2.5kw per mil (2.5kw är nog de flestas genomsnittliga förbrukning på ett år) och då är du uppe i långt över motsvarande 8kr per liter fossilt bränsle.
De siffrorna känner jag inte igen, själv ligger jag på 1,7 i snitt totalt och då inkluderar det höghastighetskörning. Du får leka med siffrorna som du vill och fundera på om du hade varit beredd att testa sponsra en pump, haha.

Jag gissar att även om du ökar priset något så kommer kön vara lång och då ska vi inte fundera på kön till den ännu långsammare tankningen som kan utföras hemma till nästan ingen kostnad alls, det skulle varit spännande.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
J Jocke_Villaägaren skrev:
Att köra elbil längre resor och tanka på fältet kostar likvärdigt som att tanka fossilt bränsle. Har man dessutom med sig familjen så får man lägga 500kr på fika och mat vid varenda laddstopp också utöver kostnaden för elen man tankar, för att underhålla småbarnen som tycker det är tråkigt att vänta på elbilen, framförallt vintertid då det tar längre tid att ladda och det är för kallt att vara ute och leka på lekplatserna som en del laddställen erbjuder. Då ser man barnfamiljerna inne på macken, väntandes i värmen och föräldrar som köper än det ena än det andra för att sysselsätta barnen medans bilen står ute och laddar med 50kw/h och det tar minst 1h att ladda upp batteriet för att kunna fortsätta 20mil till i snöstormen.
Tveksamt men kanske inget för resandefolket då, för de med fast adress så ser resemönstret helt annorlunda ut.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Hur har du tänkt att mackarnas bränslepumpar ska fungera utan el? Just saying...
D djac skrev:
Det kan man tänka lite olika om, ta ett steg tillbaka och betrakta sakernas tillstånd och förändringar.

Det blir allt längre mellan mackarna idag, en artikel i Sydsvenskan häromdagen om att tex hälften ska försvinna i Lund. Det finns lätt fler laddställen än tankställen redan.

Låt oss säga att det hade erbjudits bensin till samma kostnad och med samma begränsningar som el, om du accepterade att det tog 15 minuter att tanka och då får du bara 80% av tanken men bensinen i de pumparna kostar 8kr/liter. Min gissning är att det hade varit kö till de pumparna dygnet runt.

Å andra sidan finns det politiker/sektledare som dagligen pumpar ut vikten av att hålla fossilkonsumtionen hög och vilken soy boy man är om man går över till el, jag skulle tro att om det ändrar sig så går omställningen snabbare.
Hade de offentlige laddarna tvingats till att ha en normal betallösning till 100% så hade det varit enklare för folk att fatta. Inte en enda mack behöver du ett specialkonto/kort för att fylla tanken.

Och även om det blir längre mellan mackarna så klarar ju iallafall en normal modern bil lätt 100 mil på en tank.

Det var ytterst få ggr jag tankade ute, och det var bara missnöje varje gång, då ladda jag på eon och vattenfalls. Eon strulade varannan gång, det strula till och med så att jag ett par ggr "tankade" gratis, men andra körde därifrån. Vattenfalls var knepig att få igång här med.
En annan eon stolpe där det vara "snabbladdning" (50kWh) så låste deras kabel sig ofta fast i bilarna så folk våga inte ens röra laddaren till sist =)
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
En elbil drar i genomsnitt sett över helåret 2-2.5kw per mil (2.5kw är nog de flestas genomsnittliga förbrukning på ett år) och då är du uppe i långt över motsvarande 8kr per liter fossilt bränsle.
Jag har aldrig legat så högt som 2.0 ens på vintern. Under 1.5 på sommaren då det körs som mest... Och tester verkar säga samma sak:
https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-testar/bilar/test-fyra-elbilar-pa-vintern/

"Under Vi Bilägares vintertest drog Kia Niro EV 19,0 kWh/100 km i snitt på resan Stockholm–Funäsdalen och tillbaka. Norges lugnare trafikrytm är helt klart välgörande för räckvidden." (Betalvägg, så länkar inte)

https://elbyte.se/vinterförbrukning-elbil listar bara Audi och Mercedes över 22, så jag tror inte genomsnittet över ett år är 2.5 kWh per 10km.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Hade de offentlige laddarna tvingats till att ha en normal betallösning till 100% så hade det varit enklare för folk att fatta. Inte en enda mack behöver du ett specialkonto/kort för att fylla tanken.

Och även om det blir längre mellan mackarna så klarar ju iallafall en normal modern bil lätt 100 mil på en tank.

Det var ytterst få ggr jag tankade ute, och det var bara missnöje varje gång, då ladda jag på eon och vattenfalls. Eon strulade varannan gång, det strula till och med så att jag ett par ggr "tankade" gratis, men andra körde därifrån. Vattenfalls var knepig att få igång här med.
En annan eon stolpe där det vara "snabbladdning" (50kWh) så låste deras kabel sig ofta fast i bilarna så folk våga inte ens röra laddaren till sist =)
Det har nog hänt mycket sen dess och många har olika former av kortlösning på mackarna också. Jag är inte så upphängd på exakt hur betalningen går till, gick själv snabbt över från sedelautomaterna när de försvann så jag har ställt om förr.

Enligt bekant klarar man sig tom utmärkt med en Volvo genom Europa, bara genom att använda navigationen och avtalsladda.

Det går mycket skrönor om det här, -råttan i pizzan osv, det finns såklart de som tycker det är svårt men det gäller ju blipp på ICA också.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan man tänka lite olika om, ta ett steg tillbaka och betrakta sakernas tillstånd och förändringar.

Det blir allt längre mellan mackarna idag, en artikel i Sydsvenskan häromdagen om att tex hälften ska försvinna i Lund. Det finns lätt fler laddställen än tankställen redan.
Jag utgår bara från de förutsättningar där vi kör och våra behov. Bilen är bara ett transportmedel oberoende av drivmedel.
Övriga hypoteser om framtiden tar jag när de inträffar.😉 Blir bara en diskussion av gissanden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan det vara enklare än att blippa sitt normala kreditkort?
Det går fortare att blippa en tagg än att blippa ett betalkort. På vissa stationer kan man betala med swish men även det tar längre tid.

J Jocke_Villaägaren skrev:
Men vart på fältet laddar du el för motsvarande 8kr per litern fossilt bränsle undrar jag? En elbil drar i genomsnitt sett över helåret 2-2.5kw per mil (2.5kw är nog de flestas genomsnittliga förbrukning på ett år) och då är du uppe i långt över motsvarande 8kr per liter fossilt bränsle.
Man behöver ju inte välja de dyraste snabbladdarna (det är väl Allego idag). De billigare ligger på runt 4-5 kr/kWh idag. Är man ute på natten tar InCharge 2,95 kr/kWh.

Men nu laddar jag inte alltid från snabbladdare, C;a 5% av all laddning är snabbladd, resten är hemma där solel står för majoriteten och resten nätter när det är billigt. Kostar minfre än kronan per kWh. Det är väl gär man hittar klämmande skor och det är svårt att rekommendera elbil till de som inte kan ladda hemma.

Min bil drar i genomsnitt över året 1,5 kWh/mil. Den drar förstås mer i motorvägsfart men där är jag inte så ofta. Skulle jag strunta i motorvägarna sjunker nog snittet till 1,4. Men så är min bil inte ett tungt elslukande monster heller.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det går fortare att blippa en tagg än att blippa ett betalkort
Det där får du gärna utveckla. I bägge fallen handlar det väl om att lägga en "bit plast" mot en läsare under något ögonblick. Bägge går väl sekundsnabbt, när man väl letat fram "plastbiten", eller?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det går fortare att blippa en tagg än att blippa ett betalkort. På vissa stationer kan man betala med swish men även det tar längre tid.
Nu har vi glömt tiden för att ladda, nu gäller det sekunder för att blippa betalning.🤣
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Nu har vi glömt tiden för att ladda, nu gäller det sekunder för att blippa betalning.🤣
Man kan istället fundera på tiden det tar att arbeta ihop till betalningen, är det bara att snabbt bli av med pengar det gäller så finns det ännu bättre sätt!
 
S sjoelund skrev:
Jag har aldrig legat så högt som 2.0 ens på vintern. Under 1.5 på sommaren då det körs som mest...
Jag håller med, jag har nånstans där också, men iofs då en liten Zoe, men jag kör ofta 120-130 på de sträckor det är motorväg, annars är det mest 70-90 väg jag kör på, och villagator.

När man laddar hemma med timdebitering så kostar det inte mycket att ladda heller...

Men jag åker ju oftast längre resor med fossilbil, och likförbannat tjatar alltid barnen till sig ett stopp på gyllene måsen... Så inte heller där vinner fossil mot el...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jag håller med, jag har nånstans där också, men iofs då en liten Zoe, men jag kör ofta 120-130 på de sträckor det är motorväg, annars är det mest 70-90 väg jag kör på, och villagator.

När man laddar hemma med timdebitering så kostar det inte mycket att ladda heller...

Men jag åker ju oftast längre resor med fossilbil, och likförbannat tjatar alltid barnen till sig ett stopp på gyllene måsen... Så inte heller där vinner fossil mot el...
Laddar man hemma med Tibber så kan många få negativa elpriser, iaf före nät, det blir inte helt rättvist även om det är så det ser ut. Bara för att inte röra upp så vet jag att det är klurigare om man inte har privat laddmöjlighet hemma.
 
Jag skulle önska att ni skriver vilken bilmodell ni har när ni nämner er förbrukning, laddhastighet eller räckvidd. Det ger oss som ännu inte har elbil en bild av dessa data för respektive modell.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Jag skulle önska att ni skriver vilken bilmodell ni har när ni nämner er förbrukning, laddhastighet eller räckvidd. Det ger oss som ännu inte har elbil en bild av dessa data för respektive modell.
Jag kör en Tesla M3LR, förbrukning över två år och 3.000mil, inklusive två turer till Italien, förbrukningen ligger nu på 1,7 för perioden.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu har vi glömt tiden för att ladda, nu gäller det sekunder för att blippa betalning.🤣
Tiden det tar att betala är ju typ ingenting. Det enda som tar tid är när laddaren är trasig och man måste byta. Synd att typ ingen av ägarna till infrastruktur gör det enkelt att anmäla fel på laddarna så de fixas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.