Dottern bor i hyresrätt (Hallsta Hem i Hallstahammar) och hade en vaktmästare hos sig, jag vet inte titeln men en alltiallo typ. Det var flera saker hon vill ha hjälp med och det är ett fel jag skulle vilja ha era synpunkter på. Ett eluttag är sprucket, sitter i köket ovanför en bänk, inte diskbänken men i anslutning till den kan vi säga. Enligt alltiallon var det inget de bytte ut då det enbart är kosmetiskt.

Jag tycker det är anmärkningsvärt. Är det så att behörighet krävs för byte? Är det elsäkert, bara kosmetiskt? För själva uttaget kostar ju inte många kronor. Jag tänker att ett eluttag, 20 år gammalt kanske, blivit sprött i plasten kan spricka helt vilken dag som helst.
Dubbel eluttag i kök med en tydlig spricka mitt i det övre uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars-Eric63
  • Laddar…
Davidbagare
Det krävs ingen behörighet för att byta till ett nytt likvärdigt uttag. Däremot ska man veta vad man gör innan man ger sig på det. Bryta strömmen osv.
Jag hade bytt ut det där uttaget.
 
  • Gilla
hermes577 och 5 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Dottern bor i hyresrätt (Hallsta Hem i Hallstahammar) och hade en vaktmästare hos sig, jag vet inte titeln men en alltiallo typ. Det var flera saker hon vill ha hjälp med och det är ett fel jag skulle vilja ha era synpunkter på. Ett eluttag är sprucket, sitter i köket ovanför en bänk, inte diskbänken men i anslutning till den kan vi säga. Enligt alltiallon var det inget de bytte ut då det enbart är kosmetiskt.

Jag tycker det är anmärkningsvärt. Är det så att behörighet krävs för byte? Är det elsäkert, bara kosmetiskt? För själva uttaget kostar ju inte många kronor. Jag tänker att ett eluttag, 20 år gammalt kanske, blivit sprött i plasten kan spricka helt vilken dag som helst.
[bild]
Behörighet krävs inte för byte av uttag så länge man har "nödvändig kunskap".

Jag skulle bytt det där för säkerhets skull, men om dom hänvisar till att det fungerar och bar är kosmetiskt så är frågan om det är värt att ta det till nästa steg och börja överklaga, dra in hyresnämden osv?

Eller om ni bara helt enkelt byter det själva (kanske ngn i släkten som är händig nog?)

Om det går sönder mer så bör det förstås bytas av säkerhetsskäl, det är därför jag personligen skulle bytt det, men jag tror inte det är så "clear cut" att man skulle få igenom det den långa vägen om nu allt-i-allon tyckte de bara var "kosmetiskt".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte att om det behövs behörighet för det jobbet så skulle det kunna vara en "kostnadsbesparing" att inte ta in en elektriker utan kalla det kosmetiskt.

Nej någon hyresnämnd är inte aktuellt. Det man skulle kunna göra är väl att be någon annan inom Hallsta hem att ge sin syn på uttaget.

Jag skulle också byta eluttaget, det finns inte ett enda skäl att inte göra det. Är det helt i sin ordning att själv byta nånting som hyresvärden äger?

Förvånande i min värld att det spruckit
 
A Avarell_Dalton skrev:
Jag tänkte att om det behövs behörighet för det jobbet så skulle det kunna vara en "kostnadsbesparing" att inte ta in en elektriker utan kalla det kosmetiskt.

Nej någon hyresnämnd är inte aktuellt. Det man skulle kunna göra är väl att be någon annan inom Hallsta hem att ge sin syn på uttaget.

Jag skulle också byta eluttaget, det finns inte ett enda skäl att inte göra det. Är det helt i sin ordning att själv byta nånting som hyresvärden äger?

Förvånande i min värld att det spruckit
Rent generellt tror jag att man får byta saker själv så länge det är "fackmannamässigt och snyggt" -typ. Ni får ju tapetsera själv också, men med samma förbehåll: Sätter man upp en "vild" tapet så får man nog ta ned den/återställa när kontraktet sägs upp

Men ett uttag hade jag bara bytt: Ingen som märker, så länge det är ett liakdant, och hyresvärden slipper ju = bra för hen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dottern får själv byta eluttaget, saknar hon nödvändig kunskap kan hon fråga här på byggahus.
 
  • Gilla
  • Älska
Simon Almhage och 3 till
  • Laddar…
Fast att det bara är kosmetiskt stämmer ju på det viset. Det är ju inte farligt att det ser ut som det gör nu. Själva uttaget sitter väl nån millimeter lägre än själva "locket" och det har väl spruckit lite när man dragit åt skruven. Så länge inget spricker mer och det börjar lossna så händer ju inget.
Ser ju inte ut att vara särskilt gammalt så är det nån märkesgrej kanske plastdelen finns lös så man inte behöver röra det elektriska. Ser ju ut som nån eljo eller nåt vanligt.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Uttaget bör nog klara sig. Annars får du antingen hjälpa uttaget på traven till att behöva bytas ut.. eller byta det i egen regi. Om elektriker anlitas så "är det någon annans fel" om det går snett vilket kan vara viktigt i process mot hyresbolaget.
 
Davidbagare
A Avarell_Dalton skrev:
Jag tänkte att om det behövs behörighet för det jobbet så skulle det kunna vara en "kostnadsbesparing" att inte ta in en elektriker utan kalla det kosmetiskt.

Nej någon hyresnämnd är inte aktuellt. Det man skulle kunna göra är väl att be någon annan inom Hallsta hem att ge sin syn på uttaget.

Jag skulle också byta eluttaget, det finns inte ett enda skäl att inte göra det. Är det helt i sin ordning att själv byta nånting som hyresvärden äger?

Förvånande i min värld att det spruckit
Gör såhär:
Maila hyresvärden och berätta om att allt-i-allo killen sagt att uttaget är ok i det skick det är. Be dem bara svara på ditt mail att det verkligen är ok och ingen säkerhetsrisk att det ser ut som det gör, så du har det skriftligt. Då tror jag det tar fart i baken på dem och byter ut det.
 
  • Gilla
Hammarfall och 11 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Maila hyresvärden
Ännu bättre är att skicka fysiskt brev med fysisk svarsadress.
 
nä det är ett Eljo Trend.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dottern får själv byta eluttaget, saknar hon nödvändig kunskap kan hon fråga här på byggahus.
Jag skulle säga nej på den pga att det är hyresrätt
 
J Jocke Best skrev:
Jag bildgooglade. Hittade detta som ser ut att stämma. Bara att byta kåpan.

[bild]
[länk]
Mja...på din bild har du ett utanpåliggande "kulouttag", det aktuella i inlägg #1 är infällt...nytt försök...😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade fö bara bytt uttag...men det är jag det...beror på vilken sorts hyresvärd det är också...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.