Attitudeswe
Mer än 5% skillnad. Blir kanske svårt att besiktiga den med vinterdäcken...

Däckstorlekskalkylator som visar skillnader i rullomkrets, diameter och hastighet mellan originaldäcken (205/60 R16) och nya däck (215/65 R16).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mer än 5% skillnad. Blir kanske svårt att besiktiga den med vinterdäcken...

[bild]
Se där ja. Tror iofs inte besiktningen bryr sig ( har aldrig varit med om att de kollar annat än mönsterdjup). Men konstigt att en märkeshandlare inte har bättre koll…
 
5% regeln är borta sen länge.
 
Kanske det, men mätaren får väl fortfarande inte visa för låg hastighet, vilket blir effekten.. eller?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kanske det, men mätaren får väl fortfarande inte visa för låg hastighet, vilket blir effekten.. eller?
Vanligtvis visar ju mätaren lägre hastighet från början. Tror jag testat någon bil som på GPS visade 94km/h när mätaren visade 100.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vanligtvis visar ju mätaren lägre hastighet från början. Tror jag testat någon bil som på GPS visade 94km/h när mätaren visade 100.
Antar att du menar att mätaren visar för hög från början, i så fall ja, enig.
Annars förstår jag inte riktigt vad du menar.

Och om jag drar det vidare så kan det vara alldeles i sin ordning med att då byta däck så mätare visar fem procent högre hastighet, den blir ju bara mer korrekt då.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Antar att du menar att mätaren visar för hög från början, i så fall ja, enig.
Annars förstår jag inte riktigt vad du menar.

Och om jag drar det vidare så kan det vara alldeles i sin ordning med att då byta däck så mätare visar fem procent högre hastighet, den blir ju bara mer korrekt då.
Jo precis. Skrev lite tokigt.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, det är de funktionerna jag funderar kring och den jag kör mest av våra bilar sedan snart åtta år har den "självkörande" funktionen med endast kontroll att du håller i ratten. De fungerar i princip alltid på 80-väg och uppåt, på vägar med lägre hastighet och tätort får man anpassa. Men uppskattar jag användandet så blir det nog 75-80% "självkörande" och sedan upp till 95% adaptiv farthållare.
Tyskarna är ju bra, inte massa konstigheter och ljud. T.ex. ID7 Tourer verkar vara riktigt riktigt bra.
Audi A6 också, men alldeles för dyr.
 
S Styrman_jansson skrev:
Sådär kunde jag vara förr. Om jag skulle göra så nu (sträckåka långt för att maximera tiden på destinationen) så skulle jag vara så trött när jag kom fram att den ev. extra tid jag "tjänat" in skulle vara rätt värdelös ändå.
Blir du så trött av en resa på 25 mil? (För det var ju det diskussionen här handlade om.)

Sen att jag som förare eventuellt blir trött påverkar ju inte värdet av tiden som de övriga i bilen, och de man besöker, får. Mor och farföräldrar som får mer tid med barnbarnen (som kanske t.o.m. sov en stund i bilen), kusiner som får mer tid över att leka med varandra, och just det här att man kan sitta och äta lunch tillsammans istället för att vi som åker ska äta på vägen och kommer fram när de vi ska besöka håller på och plockar undan efter sin mat.
 
K Krille4 skrev:
Du känner inte ibland att du överdriver problemen med elbilar lite?
Vi pratar troligen om olika bilar.

Det JAG pratar om är en billig begagnad elbil med begränsad räckvidd, nåt man får för under 200 000. D.v.s det som skulle rymmas inom min budget.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle inte rädas att göra ett stopp var 20'e, 25'e mil typ, om det var årets enda långresa.
Åker man bara på en långresa om året så. Men för de som åker till sommarställe var och varannan helg, har närmaste släkten 30 mil bort eller liknande blir det ju en annan femma.

Om jag pendlade med bilen istället för kollektivt skulle jag kunna köpt en liten elbil med 10 mils räckvidd för vardagskörningen (eftersom jag kan ladda hemma).

Men nu pendlar jag kollektivt istället, och har bilen främst för längre resor. Och då blir ju situationen en helt annan.

Även för den som inte kan ladda hemma eller på jobbet blir det en helt annan situation.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Blir du så trött av en resa på 25 mil? (För det var ju det diskussionen här handlade om.)
Trött och trött. Efter runt 2h av lite vad som helst vill jag helst ta en liten bensträckare( om det är stillasittande) eller en kortare vilpaus/fika om det är fysiskt arbete. Kanske är det något jag lärde mig när jag i yngre dagar jobbat väldigt mycket. 10-12 timmarspassen gick mycket lättare om man gjorde så. Vanan kanske sitter i.
N Nerre skrev:
Sen att jag som förare eventuellt blir trött påverkar ju inte värdet av tiden som de övriga i bilen, och de man besöker, får. Mor och farföräldrar som får mer tid med barnbarnen (som kanske t.o.m. sov en stund i bilen), kusiner som får mer tid över att leka med varandra, och just det här att man kan sitta och äta lunch tillsammans istället för att vi som åker ska äta på vägen och kommer fram när de vi ska besöka håller på och plockar undan efter sin mat.
Ja du. Det där är ju bara en fråga om planering. Visst om man skiter i att tänka och bara kastar sig iväg kan det ju bli så.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Åker man bara på en långresa om året så. Men för de som åker till sommarställe var och varannan helg, har närmaste släkten 30 mil bort eller liknande blir det ju en annan femma.

Om jag pendlade med bilen istället för kollektivt skulle jag kunna köpt en liten elbil med 10 mils räckvidd för vardagskörningen (eftersom jag kan ladda hemma).

Men nu pendlar jag kollektivt istället, och har bilen främst för längre resor. Och då blir ju situationen en helt annan.

Även för den som inte kan ladda hemma eller på jobbet blir det en helt annan situation.
Huvudet på spiken. Vi pendlar 2,5mil enkel och har en sjuk son som ska till sjukan 2mil bort då och då i två år till. Det längsta vi åker till ”vardags” är väl 7-8 mil till Svärmor och svärfar/vänner någon gång i månaden.

Resor längre än 15mil blir liksom kanske max 1gång i halvåret.

M.a.o. 20-25 mils räckvidd är öht inte ett problem 95% av tiden och ett ganska litet då det inträffar.
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Åker man bara på en långresa om året så. Men för de som åker till sommarställe var och varannan helg, har närmaste släkten 30 mil bort eller liknande blir det ju en annan femma.
Absolut, och jag har flera gånger håll med dig om att elbil inte alls är något för dig, för med de 6-800 mil om året du kör så skulle det vara en ekonomisk skitaffär, alternativt en för krånglig bil med ditt sätt att använda.

Nu ska väl inte denna tråden bara handla om dig, och ditt bilbehov.

Och just den frågan är väl ordentligt utredd vid det här laget, så jag föreslår att du återkommer när du köpt din första elbil, eller kanske när du funderar och vill ha något råd.

I all vänlighet, för jag tycker att alldeles för många inlägg i denna tråd handlar om just dig och din bil redan nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Putt och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.