Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Samma gäller i hela landet
tomten var bebyggd innan införandet av strandskydd, dvs tagen i anspråk, däremot att dom fick göra det ”helglasat” har dom nog får jobba för.
så funkar det inte över allt fick själv avslag fast det fans hus på platsen
 
M maria01 skrev:
så funkar det inte över allt fick själv avslag fast det fans hus på platsen
Trist, i slutändan är det ju någon tjänsteman som sitter och tar beslut, kanske fanns någon speciell omständighet i ditt fall?
 
Tycker avsnittet var sådär... Inte pga. Johälls bygge. Det är störthäftigt. Jag och min fru har nyfiket följt det från första spadtag. Vi byggde själva hus vid Öresjö under perioden och kan skymta kuben från sovrummet, det smälter in fantastiskt i berget på ett förvånansvärt subtilt sätt. Min kritik är mot själva tv-produktionen. Det kändes ganska innehållslöst, så mycket av arbetet som inte avhandlades. Man pratade om de stora mängder armering som användes, hur betongen knappt skulle få plats, sen hux flux var huset klart. Man hade kunnat få in mer av det här häftiga projektet på 45 minuter tycker jag.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har dom för strandskydd i borås?
Ett fåtal delar av strandlinjen runt Öresjö är inte strandskyddat. Detta gäller områden med gamla detaljplaner.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Tycker avsnittet var sådär... Inte pga. Johälls bygge. Det är störthäftigt. Jag och min fru har nyfiket följt det från första spadtag. Vi byggde själva hus vid Öresjö under perioden och kan skymta kuben från sovrummet, det smälter in fantastiskt i berget på ett förvånansvärt subtilt sätt. Min kritik är mot själva tv-produktionen. Det kändes ganska innehållslöst, så mycket av arbetet som inte avhandlades. Man pratade om de stora mängder armering som användes, hur betongen knappt skulle få plats, sen hux flux var huset klart. Man hade kunnat få in mer av det här häftiga projektet på 45 minuter tycker jag.
ja det är inget teknisk program i orginalet heller
 
M maria01 skrev:
ja det är inget teknisk program i orginalet heller
Fast originalet riktar in sig mer på huset och visar upp det. Den svenska versionen verkar ha mer ojande utav hantverkare som säger det är svårt, kommer inte gå och kommer ta tid. Tämligen ointressant. Rikta såfall in det mer på valen utav designlösningar och slutresultatet.

Vart iaf glad när jag såg bastruaggregatet vart utbytt till ett mer lämpligt än det fula svarta som syntes i programmet.
 
Riktigt snyggt! Gillar verkligen visionen och resultatet.

Jag hade dock velat ha trädgården annorlunda. Försökt återskapa det vilda i den ursprungliga branten istället för kallmurar och terasser med gräs. Många träd ser lyckligtvis ut att vara kvar, kudos för det!
Jag tror att det hade sett ännu coolare ut om rätblocken hade tillåtits landa rakt ner i naturen bland mossa och stenar. Som pyriten växer ur den skrovliga stenen :)
 
F
Redaktionen Redaktionen skrev:
Anna och Patrik är orädda entreprenörer som bygger så svårt det bara är möjligt. De ger arkitekterna fria händer - som ritar en kub som svävar i stupet, inspirerade av kristallen pyrit.

Du kan läsa artikeln här: Kuben som svävar i stupet - Grand Designs
Allt är så "Grand Design" som det bara kan bli. Gillade skarpt att programledaren fick stå där med skammen att bara haft rätt i en sak, priset. Helt fantastiskt fint utfört av alla inblandade!

De där ansiktsuttrycken när de än en gång får höra att de är "galna" kan jag inte tolka som något annat än att de är väldigt trötta på att höra just detta. De vet själva att det krävs intelligens, beslutsamhet och vilja för ett dylikt projekt. Men det enda de får höra av Svensson i hyresrätten är att de är "galna"!

Ett fullständigt brilliant bygge, mer ett konstverk än ett bygge faktiskt. Hatten av för detta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
HUA, vilket mästerverk ! Resultatet är en sann skönhet!
Att ni orkade genomföra detta projekt är för mig ett mysterium, ni måste ha hårt pannben 😅.

Hatten av till @patrik Johäll och Anna som vågade genomföra detta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle så gärna se programmet ytterligare en gång till ... men jag klarar inte av programledaren ... 😡
 
  • Gilla
  • Haha
Bogeymannen och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag skulle så gärna se programmet ytterligare en gång till ... men jag klarar inte av programledaren ... 😡
Stäng av ljudet och beroende av hur du tittar kan man snabbspola.😉
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jättefint och verkligen unikt men jag undrar hur de kom fram till budget 5 miljoner och sen landar det på 14?
Det känns inte orimligt med 14 miljoner men 5 miljoner för det här verkar helt orimligt faktiskt

Och det verkar vara regel att budgeten överskrids jättemycket i det här programmet, jag undrar varför det blir så och varför alla verkar så dåliga på att budgetera?🤨
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jättefint och verkligen unikt men jag undrar hur de kom fram till budget 5 miljoner och sen landar det på 14?
Det känns inte orimligt med 14 miljoner men 5 miljoner för det här verkar helt orimligt faktiskt

Och det verkar vara regel att budgeten överskrids jättemycket i det här programmet, jag undrar varför det blir så och varför alla verkar så dåliga på att budgetera?🤨
Därför att man får frågan två tre år tidigare om vad tror ni byggkostnaden blir, sedan svarar man på vad totalkostnaden. Det tillhör alltså programformatet.

Sedan har vi inflation, byggnation under covid (en stor post), ökade materialpriser, brist på material, markförhållanden, ändrad ambitionsnivå, tillägg. Men kanske också berättigat att fråga byggbranschen, varför de är dåliga på att budgetera. Vi kunde ju valt att bygga mer delar själva, bastu, inredning attefallshus och trädgård har vi gjort själva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
... jag undrar hur de kom fram till budget 5 miljoner och sen landar det på 14?
Det känns inte orimligt med 14 miljoner men 5 miljoner för det här verkar helt orimligt faktiskt
I just detta fall verkar byggherren sväva på orden och jag tycker väl inte att man såg budgeten som så avgörande. Här ville man från början bygga något utöver det vanliga.

Det är en stor skillnad mot det förra programmet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
I just detta fall verkar byggherren sväva på orden och jag tycker väl inte att man såg budgeten som så avgörande. Här ville man från början bygga något utöver det vanliga.

Det är en stor skillnad mot det förra programmet.
Men vad är syftet med att säga att budgeten är fem miljoner?
Man tolkar ju budget fem miljoner som att det är vad man antingen har råd med eller vill och tror att det ska kosta.
Om det inte betyder någonting så förstår jag inte varför de säger det alls?🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.