M maria01 skrev:
dyrare en andra produkter
Jag har svårt att tänka mig det. Det är en snabbväxande växt och väldigt enkel att odla, den sköter sig själv, ger gott om frön och är flera meter hög efter bara 3-5 månader.

Utan svensk reglering hade det troligen varit ett bra alternativ till energiskog, vall eller annan skräpodling.

Det är en väldigt användbar produkt, fröna är dessutom väldigt näringsrika och oljan man kan pressa från dom är bra till mycket.

Den stigmatiserande kontroll vi har idag beror till stor del på en väldigt konservativ narkotikapolitik.

Även den "andra" hampan har många fördelar när det gäller medicin och hälsa.

Det är viktigt att skilja på bruk och missbruk. Hampa är en växt med många fördelar.
 
  • Haha
  • Gilla
UlrikaSpg och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.

Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.

Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.

Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?

Vad har ni för tankar om detta?
Tänk hur enkelt det lär vara att gömma gömma en cannabisodling i hampaodlingen. Det här är Sverige, därav talas det inte om hampa. Man blir genast stämplat och inte tagen på alvar.
 
G gaidin skrev:
Jag har svårt att tänka mig det. Det är en snabbväxande växt och väldigt enkel att odla, den sköter sig själv, ger gott om frön och är flera meter hög efter bara 3-5 månader.

Utan svensk reglering hade det troligen varit ett bra alternativ till energiskog, vall eller annan skräpodling.

Det är en väldigt användbar produkt, fröna är dessutom väldigt näringsrika och oljan man kan pressa från dom är bra till mycket.

Den stigmatiserande kontroll vi har idag beror till stor del på en väldigt konservativ narkotikapolitik.

Även den "andra" hampan har många fördelar när det gäller medicin och hälsa.

Det är viktigt att skilja på bruk och missbruk. Hampa är en växt med många fördelar.
jag tar cbd varje dag och tar mig en röka ibland med men det jag svara på var kalkbruk blandat med hampa som inte är en stor säljare
 
BirgitS
G gaidin skrev:
Utan svensk reglering hade det troligen varit ett bra alternativ till energiskog, vall eller annan skräpodling.
Det finns ju väldigt många länder utan svensk reglering. Odlas hampa där i stor skala?
På grund av konkurrens från andra typer av fibrer som var billigare eller mindre arbetskrävande så upphörde nästan odlingen av hampa i många delar av Sverige redan före 1920-talet men odling i liten skala har återupptagits under de senaste 10 åren. Hampa odlades 2017 i Sverige på cirka 40 hektar enligt Jordbruksverket.[11]

Inom Europeiska unionen odlades hampa år 2010/2011 på cirka 11 000 hektar. Det var en minskning jämfört med föregående år. 66 procent av arealen fanns i Frankrike.[12]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hampa
 
J J Vos skrev:
Tänk hur enkelt det lär vara att gömma gömma en cannabisodling i hampaodlingen. Det här är Sverige, därav talas det inte om hampa. Man blir genast stämplat och inte tagen på alvar.
Är det verkligen ett problem?
Visst, cannabis är en drog men en relativt ofarlig drog. Vi tillåter alkohol som är betydligt farligare men vi stigmatiserar de som vill röka gräs, som ju faktiskt inte är så farligt.

I Sverige får vi ju knappt ens prata om det, det är väldigt mycket moraliserande här i vodkabältet.

Jag är för en legalisering under kontrollerande former men det kanske inte var det denna tråden skulle handla om. Sorry.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det är väl inte ett svenskt fenomen att det inte talas om industrihampa? Hörs det någonsin i debatten om Hampa som ersättare för t.ex. plast, textil, byggmaterial eller öht något?
I Tyskland har man ju nu legaliserat hampa för personligt rekreationsbruk. Läste i tidningen om en svensk student som fick sin planta stulen men lyckades lokalisera den med en AirTag och fick polisen att göra husrannsakan så att han kunde få tillbaka sin egendom.

I Sverige hade kyrkklockorna ringt och prästerskapet rullat dig i tjära och fjäder. Men visst, hampa för industribruk hör man inte talas om. Gissar att det helt enkelt inte är lönsamt. Sedan förstår jag att många i subkulturen ser fram emot att sova i lakan av jazzbomull och klä sig i kläder av samma material.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju väldigt många länder utan svensk reglering. Odlas hampa där i stor skala?
Inte vet jag.
Legaliseringen av rökbar hampa är ju ganska ny och minskad stigmatisering lika så, vi får väl vänta och se.

Jag har haft en kostym gjord av hampa och lin för många år sedan, produkten har ju funnits länge men just p g a drogproblem så har det varit hårt reglerat.

Droglagarna har dessutom en ganska spretig historia som grundar sig i rasism från USA. Det är inte, och har aldrig varit ett reellt problem i ett samhälle.
 
  • Gilla
Fixar Nisse
  • Laddar…
Som SLU alumni så kanske jag kan bjuda på lite insikt. Det är ju trots allt precis sådana här frågor som syftas att besvaras på mitt forna lärosäte.

Först och främst, hampa är helt ok att odla, allt som behövs är ett tillstånd från jordbruksverket (mer som en anmälan) samt att du odlar en sort som är klassad som industrihampa.

Snabbt svar på frågan utan att blanda in något annat än produktion och slutkonsumtion:
Det finns inte en tillräckligt väl upparbetad produktions- och värdekedja för att få lönsamhet i produkten. Hela vägen från tröskbord till slutåterförsäljare.
Maskiner finns att köpa i Kina, entreprenörer står att finna lokalt.
Så om du vill och har kapital + drivkraft så är det sannolikt en sund affärsidé.
(Skulle det bli tal om licensodling av cannabis för produktion av läkemedel t.ex liknande SativX (som föreskrivs av läkare i Sverige idag) så är det förmodligen där fuck off pengarna finns)

Det finns ett antal positiva egenskaper med hampa i hela värdekedjan. Det är inte bara fibrer som går att utvinnas ur hampa.
Det som är rätt unikt med hampa är att när den är processad i sina
minsta beståndsdelar så är det mycket värdefullare fraktioner än andra grödor. Andelen fibrer och olja är mycket hög.

Om det är någon som skulle vara riktigt intresserad av det här så föreslår jag att läsa Bernesson, S. 2006. Hampa till bränsle, fiber och olja - en liten handbok

Om du inte är en hippie, inte drar halsbloss och har kapital så är jag rätt trött på mitt jobb…
 
  • Gilla
ConnyK och 4 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Har det alltså varit förbjudet att odla industrihampa i Sverige?
Ja.

För att odla den alls idag så får du bara odla med THC under 0,3%

Man får heller inte sälja den som röka eller vad du nu vill göra det som, utan du får marknadsföra den som arom eller liknande.
Vågar nog fan påstå att den mesta hampan som odlas i Sverige är till för att röka, den i Skåne är definitivt det med tanke på ägaren =)
 
R Rkarlsson skrev:
Ja.

För att odla den alls idag så får du bara odla med THC under 0,3%

Man får heller inte sälja den som röka eller vad du nu vill göra det som, utan du får marknadsföra den som arom eller liknande.
Vågar nog fan påstå att den mesta hampan som odlas i Sverige är till för att röka, den i Skåne är definitivt det med tanke på ägaren =)
Industrihampa är det vi pratar om. Inte jazztobak.
Har det varit olagligt att odla industrihampa?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Industrihampa är det vi pratar om. Inte jazztobak.
Har det varit olagligt att odla industrihampa?
Ja det har det, legaliserades 2003. Och de rökar industrihampan. Finns en odling i Tågarp som tillhör en kändis. Och han använder garanterat inte sin hampa till något annat än just röka eller olja eller för den delen hasch.
Sen säljer en släkting till mig med. Fullt lagligt.
 
returen returen skrev:
men det är den sidan som kommer att användas
Industrihampa har ingen sådan egenskap då den i stort sett har en obefintlig halt av THC.
 
J J Vos skrev:
Tänk hur enkelt det lär vara att gömma gömma en cannabisodling i hampaodlingen. Det här är Sverige, därav talas det inte om hampa. Man blir genast stämplat och inte tagen på alvar.
Det är fortfarande industrihampa jag pratar om, och det talas inte om i något land, så vitt jag hört.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det har det, legaliserades 2003. Och de rökar industrihampan. Finns en odling i Tågarp som tillhör en kändis. Och han använder garanterat inte sin hampa till något annat än just röka eller olja eller för den delen hasch.
Sen säljer en släkting till mig med. Fullt lagligt.
Industrihampa, godkänd sådan, har så låg halt av THC att den inte har någon effekt vid rökning eller liknande. Vad din vän/kändis/släkting än odlar/säljer tror jag inte att det är godkänd industrihampa.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Industrihampa, godkänd sådan, har så låg halt av THC att den inte har någon effekt vid rökning eller liknande. Vad din vän/kändis/släkting än odlar/säljer tror jag inte att det är godkänd industrihampa.
Det är 100% godkänd industrihampa. De har kontroller på skiten och får sälja det. De de inte får göra är att skriva att det är för att röka.
Googla upp valfri nätbutik i Sverige så kan du läsa själv.

Så istället för att du ska tro ska du kanske ta till dig? Industrihampan RÖKS görs olja av och hasch. Det är ju cannabis vi snackar om eller?

Folk rökar industrihampan väl av samma anledning som de röker tobak. Skillnaden är att det kanske smakar annorlunda, jag vet inte för jag är emot det.

Du får inte sälja cannabis med thc över 0,3% så då får de ta industrihampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.