Fantastiskt bygge med fantastiskt resultat. Det skulle ha behövts en hel säsong för bara detta projekt. Jag hade gärna sett ett avsnitt bara om tomten, som helt plötsligt var magiskt fin i slutet av programmet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Extremt fint! Håller med om att det kunde varit 3*1h program istället. Som teknikintresserad är man ju nyfiken hur det är löst med värme, lagringsutrymme, gym etc. Om det vara är ett sommar hus så behövs ju inte mycket. Men om det ska kanske funka som åretrunt boende som det antyddes så behövs ju mer. Skit coolt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Ja, jag får ansluta mig till de positiva kommentarerna, men en detalj står ut alldeles excellent för mig - "badrumskuben" (? jag har inte sett programmet, saknar 4'an) i trä med en sällsynt vacker design. Har vi byggherren här? I så fall kan jag bara gratulera till att ha låtit arkitekterna "härja fritt" och om de inte alltid presenterar de mest funktionella lösningarna så definitivt de mest formsköna. Nu undrar jag bara - vilket träslag är det i "kuben" och är det behandlat på något vis? (Bor själv i en arkitektritad villa från White arkitekter och ja - livet blir lite gladare...)
Hej, Köksforum och Alsike snickerifabrik har levererat inredningen i betsad och lackad Ask. Köksön svartbetsad.
 
  • Modern byggnad med stora fönster vid en sjö, omgiven av träd och natur, belägen ovanpå en stentrappa som leder ner till vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vegetationsprydd bord i ett rum med betsad och lackad askträvägg, brun dörr, ljus matta och soffbord med böcker och hörlurar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartbetsad köksö med ho och blandare mot bakgrund av ljusa, genomskinliga gardiner och stora fönster med utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tycker det var ett fantastiskt hus och har sett avsnittet endast två gånger (hittills😅) men får jag ställa en fråga på parkeringen?

Har nämligen exakt samma problem. Liten parkering, stora höjdskillnader. Kan lägga fylle men firman som var här ville bygga en stödmur för minst en miljon…😳 Så tänker lite H-balkar, en svets och gjutna stolpar.

Vad skulle du uppskatta att ni har lagt ned på den? Och vad lägger ni över balkarna sedan som stoppar gruset från att ramla ned?
 
P Peljas skrev:
Tycker det var ett fantastiskt hus och har sett avsnittet endast två gånger (hittills😅) men får jag ställa en fråga på parkeringen?

Har nämligen exakt samma problem. Liten parkering, stora höjdskillnader. Kan lägga fylle men firman som var här ville bygga en stödmur för minst en miljon…😳 Så tänker lite H-balkar, en svets och gjutna stolpar.

Vad skulle du uppskatta att ni har lagt ned på den? Och vad lägger ni över balkarna sedan som stoppar gruset från att ramla ned?
:) bygg en stödmur. Alternativt om du kan göra det mesta själv. Konstruktionen är ju enkel, vi har tre plintar och allt är galvat. Men helt ärligt så blev parkeringen också dubbelt så dyr som beräknat.
 
  • Vit Volkswagen-buss parkerad på en upphöjd, metallstängsad plattform framför träd och en vik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Galvad stålstruktur i ett byggprojekt visar tre plintar och ett metallgaller, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med stensteg och metallräcke bredvid en stödmur av betong och galvaniserat stål. Växter växer vid sidan av trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Galvad stödmur och plintar omgivna av grönska och natur, med stenar och växtlighet i en kuperad terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P patrik Johäll skrev:
:) bygg en stödmur. Alternativt om du kan göra det mesta själv. Konstruktionen är ju enkel, vi har tre plintar och allt är galvat. Men helt ärligt så blev parkeringen också dubbelt så dyr som beräknat.
Tycker det är en fantastisk lösning, inte ens tänkt att köra galvade plåtar. Man parkerar ju alltid på grus eller asfalt…🙄 Okej, vad uppskattar du eran parkering till, mellan tummen och pekfingret?
 
I all förnekelse skulle jag säga 1,5 men förmodligen lite mer. Men materialet kostar ju inte mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan vara det häftigaste huset i från alla säsonger tycker jag!
Ni har rätt att ni har skapat något verkligen unikt och som kommer säkert pratas om lång tid framöver.

Hur är det att faktiskt bo där? Eftersom det inte finns några väggar blir det inte lätt att man stör sig på varandra och att det aldrig blir tyst?
Stor eloge till hantverkare som verkar vara mycket duktiga på sitt hantverk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Kan vara det häftigaste huset i från alla säsonger tycker jag!
Ni har rätt att ni har skapat något verkligen unikt och som kommer säkert pratas om lång tid framöver.

Hur är det att faktiskt bo där? Eftersom det inte finns några väggar blir det inte lätt att man stör sig på varandra och att det aldrig blir tyst?
Stor eloge till hantverkare som verkar vara mycket duktiga på sitt hantverk.
Tack, vi bor där permanent nu. Och det funkar fantastiskt bra. Vi har också ett system från blind space med luxaflexgardiner som vi partiellt kan köra ner som väggar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Arkitektens min när en soffa kom på tal... 😮 En soffa??
 
Går inte att tycka annat än att det blev fränt, och de hade ju bestämt sig för att gå bananas. Jag har helt andra ekonomiska förutsättningar än dom, så jag kan ju inte tycka att det var värt det, de pengarna hade köpt något så mycket bättre. Men visst, jag lyfter på hatten över deras härliga galenskap och konstverk till hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P patrik Johäll skrev:
:) bygg en stödmur. Alternativt om du kan göra det mesta själv. Konstruktionen är ju enkel, vi har tre plintar och allt är galvat. Men helt ärligt så blev parkeringen också dubbelt så dyr som beräknat.
Det kostar att ligga på topp! Men jag säger grattis till ett unikt projekt på en fin plats. 10 poäng om vi gömmer den lilla detaljen som folk kallar budget…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har dom för strandskydd i borås?
Samma gäller i hela landet
tomten var bebyggd innan införandet av strandskydd, dvs tagen i anspråk, däremot att dom fick göra det ”helglasat” har dom nog får jobba för.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mycket coolt hus! Härligt med lite cool design och folk som vågar satsa 🥰

Återigen får vi dock se exempel på verklighetsfrånvända arkitekter som förvånat säger ”…om det funkar rent tekniskt? Det är någon annan som får fixa…” Ifrågasätt för guds skull inte det konstnärliga geniet.

Börjar se ett mönster att många av de här ”kändisarkitekterna” är mer som känsliga konstnärer som förverkligar deras egna visioner genom kundernas outsinliga plånböcker än att lyssna på beställarens önskemål och budget. Att inte ta med så enkla saker som soffa och förvaring i ett hem borde ju vara tjänstefel av arkitekten. Säga att ”nu har ni den här utsikten att titta på, ni behöver ingen TV” är inte bara fräckt, utan ännu ett bevis på att min tes stämmer.

Dispens från strandskyddet och bygglov går ju att få när allt redan är i anspråk, dvs det står gamla byggnader där man ersätter med nya.

Gillade glasbalkongen samt köket var läckert. Smart att utnyttja taket så fint, saknar det i många nybyggen detta var ju perfekt gjort 👌🏻Stort plus för att omgivningen var återställd och det såg redan inbott och trevligt ut.

Överlag ett väldigt bra avsnitt med cool design och sympatiska deltagare önskar alla en avkopplande framtid nu när projektet är i hamn 🥰
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.