A AndersS skrev:
Hur är det med elbilar, exkl. Tesla, och "hjälpkörande"? Har haft det i snart åtta år och det är för mig av större betydelse för bilkörning än drivmedel och pausbehov.
Det är väl typ samma som på respektive märkes vanliga bilar. Mercedes bäst?
 
S
A AndersS skrev:
Hur är det med elbilar, exkl. Tesla, och "hjälpkörande"? Har haft det i snart åtta år och det är för mig av större betydelse för bilkörning än drivmedel och pausbehov.
Vad är din fråga?

Hyundai och Kia har HDA (Highway Drive Assist) som funkar riktigt bra på motorvägen.
 
N Nerre skrev:
Som jag har skrivit flera gånger så gör vi rätt ofta så att vi åker hemifrån efter frukost och räknar med att vara framme vid lunch. Blir det nåt längre stopp på den resan försenar det lunchen.

Liknande är det på kvällen, vi åker efter att vi ätit, kanske vid 19-19.30, och då vill man inte heller i det läget förlänga restiden onödigt mycket.

För oss handlar det oftast om att maximera tiden på destinationen, och då blir det ju så att eventuella extra stopp innebär att man antingen naggar på tiden på destinationen, behöver åka tidigare (vilket kanske inte alla gånger är praktiskt genomförbart) eller komma hem senare.
Du känner inte ibland att du överdriver problemen med elbilar lite? För de allra flesta är det nog ingen större katastrof om en privat resa på 3-4 tim innebär ett planerat stopp på 20 minuter istället för 5 minuter.

Vi hann inte ens äta våra burgare innan bilen var klar för avfärd på första stoppet. På andra stoppet hann vi bara in på macken på andra sidan vägen när bilen meddelade att vi kunde åka. Nu står bilen på långsamladdning i hotellgaraget och kommer att vara färdigladdad innan vi somnar ikväll. Lite mer planering och flexibilitet krävs men vi reser sällan där en förändring på några minuter är en stor katastrof 😉

/Krille
 
  • Gilla
tensiden och 7 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl typ samma som på respektive märkes vanliga bilar. Mercedes bäst?
Och för mig som inte kör elbil säger det svaret inte mycket.😉
Min fråga var mera retorisk utifrån att moderna bilar med olika "hjälpsystem" påverkar mera hur körning kan vara tröttande med pauskrav (exkl. små varn). Se mitt tidigare inlägg om att kört bilar på 70-tal kontra idag.
 
A AndersS skrev:
Och för mig som inte kör elbil säger det svaret inte mycket.😉
Min fråga var mera retorisk utifrån att moderna bilar med olika "hjälpsystem" påverkar mera hur körning kan vara tröttande med pauskrav (exkl. små varn). Se mitt tidigare inlägg om att kört bilar på 70-tal kontra idag.
Ja, man slipper åtminstone hålla på och fippla med choken. 🙂
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och för mig som inte kör elbil säger det svaret inte mycket.😉
Min fråga var mera retorisk utifrån att moderna bilar med olika "hjälpsystem" påverkar mera hur körning kan vara tröttande med pauskrav (exkl. små varn). Se mitt tidigare inlägg om att kört bilar på 70-tal kontra idag.
Pauskrav? Jag förstår nog inte vad du letar för funktion.
Lane assist och adaptiv farthållare är ju typ standard på allt. Vissa har bättre semi självkörning så du bara behöver hålla handen på ratten. Det är ju sjukt avslappnande att köra så.
Eller stänga av om man tycker det är störigt. En del har motstyrning vid filbyte utan blinkers men det går ju ocksåatt stänga av. Några byter fil själv om du blinkar
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, man slipper åtminstone hålla på och fippla med choken. 🙂
På tal om choke och vara tidigt ute med elbil.
Jag var rätt tidigt på det med en Volvo 164E i min ungdom.
Många varnade mig för att den kommer strula med insprutningen, kör du under en kraftledning så stannar den, ingen kan skruva på såna bilar, det blir dyrt när något går i sönder, den går inte att sälja osv.
Allt kom på skam jämfört med bilar med förgasare, utvecklingen kan förhalas men den går inte att stoppa.
Vissa personer ska vara först och vissa ska vara sist oavsett vad det gäller.
Nerre blev inte först :)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
På tal om choke och vara tidigt ute med elbil.
Jag var rätt tidigt på det med en Volvo 164E i min ungdom.
Många varnade mig för att den kommer strula med insprutningen, kör du under en kraftledning så stannar den, ingen kan skruva på såna bilar, det blir dyrt när något går i sönder, den går inte att sälja osv.
Allt kom på skam jämfört med bilar med förgasare, utvecklingen kan förhalas men den går inte att stoppa.
Vissa personer ska vara först och vissa ska vara sist oavsett vad det gäller.
Nerre blev inte först :)
Ja, jag tillhör inte de som längtar tillbaka till att skruva loss tändstift, mäta gnistavstånd med bladmått och göra ren förgasaren. Så kul var det faktiskt inte.

Saknar inte heller fax, VHS-bandspelare, personsökare eller att installera Office från 28 disketter.
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, jag tillhör inte de som längtar tillbaka till att skruva loss tändstift, mäta gnistavstånd med bladmått och göra ren förgasaren. Så kul var det faktiskt inte.

Saknar inte heller fax, VHS-bandspelare, personsökare eller att installera Office från 28 disketter.
Mina föräldrar har såna där spara symboler i sin bokhylla, måste vara jättegamla typ från tidigt 00 tal
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vissa har bättre semi självkörning så du bara behöver hålla handen på ratten. Det är ju sjukt avslappnande att köra så.
Japp, det är de funktionerna jag funderar kring och den jag kör mest av våra bilar sedan snart åtta år har den "självkörande" funktionen med endast kontroll att du håller i ratten. De fungerar i princip alltid på 80-väg och uppåt, på vägar med lägre hastighet och tätort får man anpassa. Men uppskattar jag användandet så blir det nog 75-80% "självkörande" och sedan upp till 95% adaptiv farthållare.
 
J jocke31 skrev:
Ja, jag tillhör inte de som längtar tillbaka till att skruva loss tändstift, mäta gnistavstånd med bladmått och göra ren förgasaren. Så kul var det faktiskt inte.

Saknar inte heller fax, VHS-bandspelare, personsökare eller att installera Office från 28 disketter.
Har bara kört vardagsbilar med elektronisk insprutning/tändsystem sedan -77, sedan turbo från -81, och inte skruvat mera än hjulbyten och batteriladdning på vardagsbilarna sedan den tiden.
Så när jag följer den här tråden med elbilar känns det lite som ett steg bakåt, men det är troligtvis utifrån att ni som har elbilar har ett bilintresse och grottar i olika parametrar som påverkar räckvidd, hur/när/var man tar paus/laddning, olika laddningseffekter, laddningstider, hur mycket det ska laddas, etc. Jag är idag tanka och kör med hyfsad räckvidd.
För några år sedan var jag nog mera intresserad av att byta till elbil, men idag lite svalare, och kanske det som också avspeglar sig på marknaden totalt om vi ser de senaste veckornas artiklar från tillverkare.
Tycker inte det hänt så mycket de senaste åren då den enda intressanta bil för oss som dykt upp är VW ID7 kombi.
 
A AndersS skrev:
Så när jag följer den här tråden med elbilar känns det lite som ett steg bakåt, men det är troligtvis utifrån att ni som har elbilar har ett bilintresse och grottar i olika parametrar som påverkar räckvidd, hur/när/var man tar paus/laddning, olika laddningseffekter, laddningstider, hur mycket det ska laddas, etc.
Så tror jag att det är eftersom att det till sin natur blir långresor som diskuteras. Resor som de flesta gör rätt sällan.

I vardagen får man ju dock något annat: En bil med väldigt låga driftkostnader. En bil som är bättre för klimatet. En bil som inte löpande göder oljediktaturer. En bil som ofta är rätt kul att köra.

Men visst är det till priset av ett högre inköpspris och något omständligare långresor.
 
Redigerat:
  • Gilla
deetee och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
l@'Mikael_L
En sån tripp hade jag aldrig gett mig på, då skulle jag och familjen suttit i ett dike. 😬
Vi tycker det är rätt trist att plöja långa sträckor, så vi delar oftast upp dem med delmål för att bryta av.
Det vi får ta med oss är väl att vi alla är olika och kör olika.
Egentligen trodde jag då, just innan den trippen gjordes, att jag heller aldrig mer i mitt liv skulle göra en sådan körning. Den var ju så osannolik att jag t.o.m glömt bort den, och sen kom ihåg den och vart tvungen att skriva ett inlägg om den.

Det var lite speciell situation, alla tidsramar och planering hade kraschat, och saker hade kontinuerligt ändrats, så plötsligt fanns alternativen att göra en sista sak som var tänkt, hoppressat till alldeles för kort tid, komma iväg alldeles för sent, och komma hem framåt småtimmarna, alt försöka ordna någon dyr och rätt värdelös och oönskad övernattning.
Eller, som jag plötsligt tänkte ut som en idé, att vi gör det där sista ungefär som planerat, och sen anträder hemresan framåt 22-23-tiden, och kör sen hela natten.
Mina barn (som då började komma in i övre delen av tonåren) tyckte det lät väldigt OK, de sov mycket hellre i bilen och kom hem tidigare än att vi skulle ordna en övernattning.

Själv var jag väldigt orolig att jag inte skulle mäkta med en sådan körning, det var ju som sagt en helt annan femma när man var 25 bast. Men i värsta fall skulle vi väl behöva stoppa så jag också fick slumra lite i sätet en stund - chansning.
Jag kan tillägga att det var bara vi tre, så ingen möjlighet till att turas om att köra osv.

Och det började dåligt, efter inte speciellt många mil började jag känna mig för trött och risken att nicka till närma sig, och jag tänkte att nog var det här väl ett urbota dumt beslut!
Men så kom jag plötsligt på idén att lyssna på sommarprat (som jag ändå hade tänkt att försöka få in i schemat någonstans) och hittade så pass intressanta sådana att det höll mig klarvaken i 80 mil, och vi kom fram vid typ 8-9-tiden på morgonen.

Nej, jag har inga planer att göra en sådan här resa någonsin mer i livet, men det var ju lite kul att se att jag fortfarande klarade av en. :)

Jag har läst inläggen efter, och det är som du skriver, vi är alla olika, det är ju supertydligt när man läser hur alla vill göra och planerar.

Förra vintern var jag tvungen att köra ett antal 40 mils körningar som tog ca 4,5 timmar vardera, flera av dem kördes nonstop, några gjordes med en matpaus ungefär mitt i, men inte för att körningen var för lång, utan att det tidsmässigt bara blev så, dvs vi hade inte lyckats komma iväg alldeles direkt efter frukost eller lunch, och hade blivit ganska rejält hungriga ungefär mitt i resan.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Mycket har ändrats sen jag föddes och att stanna och tanka några extra gånger tillhör de enklare sakerna att anpassa sig till.
Ja, exakt så tycker jag också att det är.
Jag har som sagt full förståelse för att de som använder bilen nästan varenda dag på så sätt att det blir ett eller flera extra laddstopp tycker att det suger.
Men dels är det nog inte så väldigt många människor det gäller, och de lär ju framförallt skaffa en bil som passar dem och det de gör, så bra som möjligt.

Jag skulle inte rädas att göra ett stopp var 20'e, 25'e mil typ, om det var årets enda långresa.
Viktigare är stoppets längd (tack gud för snabbladdning) och/eller vad man kan göra under stoppet (fram för fler laddstationer på bra och fina platser!)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Så nu är jag hemma efter att ha hämtat e-Berlingon från Göteborg.

Det blev ca. 26 mil körning hem då jag från Götet åkte över Bollebygd för att det är så förbaskat fint.
Stannade hela 3ggr på resan. Två stycken korta kissepauser/bensträckare/fint utsikt samt ett laddstopp i Jönköping på 30-35minuter då jag klämde en mosbricka på macken. Hade inte behövt ladda så länge men det var kö både till muggen och kassan så det tog nog 15-20min innan jag hade korven i mun.

Kom hem med ca. 7-8 mil räckvidd kvar (kanske mer då färddatorn "mindes" förbrukningen från motorvägskörningen). Snittförbrukning 2.0kWh/mil blankt vilket känns ungefär OK för en "skåpbil" som kört mycket motorväg (där jag höll skyltad hastighet).

Första intrycket av bilen är att den är förvånansvärt mycket mer lik en personbil än gamla bensinberlingon jag har. Tystare och lite mer obonad. Körs bäst avslappnat och lugnt.

Lite lustig så fick jag med bredare vinterdäck (215/65/16) än sommardäck (205/60/16) till bilen. Men fick med vinterhjulen utan kostnad så jag klagar inte. Michelin sommardäck och Kumho vinter så inte kattskit heller.

För runt 300-papp känns det som en fin affär. Samma pris som e-C3 som verkar vara billigast Elbilen som finns att köpa...
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.