blackarrow blackarrow skrev:
Länken fungerade inte.
Går bra för mig.
blackarrow blackarrow skrev:
Så det var bara otur att pandemin gjorde att man inte hade personal att byta de dåliga rören vilket annars var normalt förväntat underhåll?
Eller drabbades man av en rostepedmi?
Det var nog rostepidemi.

Inte förväntat. EDF fick utbilda svetsare som skulle klara av jobbet. Har stått att bara 1 av hundra utbildade klarade av att göra det.
Det var när man upptäckte sprickorna på den första vid 10 års-kontrollen som man kollade de övriga och upptäckte skador på de också. 30 kkv av 58 hade skador.

Det jag inte förstår är varför pandemin skulle ha fördröjt något. Inget av detta borde väl tvinga folk att flåsa på varandra. Men det har påståtts. Låter mest som en bortförklaring.
 
O O skrev:
Nja, billig energi har nog en väldigt stor del i samhällsutvecklingen. Det gäller även billig el.
Det är en kostnad bland många.
Skulle den vara större än arbetskraftskostnad eller skatter?
O O skrev:
Räknat hur då? Knappast relativt,i förhållande till inkomstnivån i landet.
Jag gissar att man då inte räknar på elpriset i förhållande till genomsnittlig timlön. Eller?
Är väl i nominella tal. Omräknat i dollar.
Och du skall lägga en produktionsenhet i land A eller B, får du ju titta på vad du åker på att betala för energi, skatter, löner mm.
 
D daVinci skrev:
Går bra för mig.

Det var nog rostepidemi.

Inte förväntat. EDF fick utbilda svetsare som skulle klara av jobbet. Har stått att bara 1 av hundra utbildade klarade av att göra det.
Det var när man upptäckte sprickorna på den första vid 10 års-kontrollen som man kollade de övriga och upptäckte skador på de också. 30 kkv av 58 hade skador.

Det jag inte förstår är varför pandemin skulle ha fördröjt något. Inget av detta borde väl tvinga folk att flåsa på varandra. Men det har påståtts. Låter mest som en bortförklaring.
Stresstest av det europeiska elnätet..
 
blackarrow blackarrow skrev:
Tänkte dom inte på att rören kan rosta? Det låter ju lite konstigt.
Hur kan de där rostiga rören med ”rostsprickor” se ut?

[bild]

[länk]
Det är därför kärnkraftverk i världen köper sina rör från Svenska Sandviken Steel


Sandvik Materials Technology meddelar att de fått en stororder på kärnkraftsrör från ett energibolag som utvecklar kärnkraftverk i Storbritannien.

Se inlägg #3573

https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-det-ska-bli.496061/page-239#post-5898131

Sandvik kommer att leverera kärnrör och rör i 29 dimensioner i klass 3R65, ett molybdenlegerat austenitiskt rostfritt krom-nickelstål med låg kolhalt. Rören kommer huvudsakligen att användas för att ansluta olika system i närheten av den andra reaktorn vid kärnkraftverket Hinkley Point C i Bristol.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är därför kärnkraftverk i världen köper sina rör från Svenska Sandviken Steel


Sandvik Materials Technology meddelar att de fått en stororder på kärnkraftsrör från ett energibolag som utvecklar kärnkraftverk i Storbritannien.

Se inlägg #3573

[länk]

Sandvik kommer att leverera kärnrör och rör i 29 dimensioner i klass 3R65, ett molybdenlegerat austenitiskt rostfritt krom-nickelstål med låg kolhalt. Rören kommer huvudsakligen att användas för att ansluta olika system i närheten av den andra reaktorn vid kärnkraftverket Hinkley Point C i Bristol.
De tog en fuling i Frankrike alltså.
 
K karlmb skrev:
De tog en fuling i Frankrike alltså.
Ja när det gäller speciellt stål, så står "lilla Sverige" för 80% av världens produktion av stål för extrema produkter.
Våra tillsynen små bruksorter som Garphytta. Uddeholm. Avesta. Hallstahammar.

Om oss​

På Suzuki Garphyttan är vi stolta över att vara en världsledande leverantör av avancerade ståltrådsprodukter. Vårt fokus är att utveckla innovativa produkter och hållbara produktionsmetoder, alltid i nära samarbete med våra kunder. Med våra starka ståltrådar är du redo att erövra alla projekt som kommer i din väg.

Hallstahammar
Kanthal ® är ett världsledande varumärke för produkter och tjänster inom området industriell värmeteknik och motståndsmaterial.

Uddeholm
Världsledande leverantör av kallt stål för klippverktyg.

Avesta
Här legeras stål i ugnar för olika egenskaper.

Det är dessa 1000-tals företag som måste ha stabil el till samma pris året runt och därför måste Sverige bygga ny kärnkraft!!!

Med 4 nya stora KKV kan vi alltid fylla alla kablar till kontinenten och själv bestämma priset på el i vårt land och el exporten betalar våra nya KKV på relativt få år.
Och staten behöver inte betala något för dessa KKV.

Precis som bygget av Öresundsbron lånar staten ut för byggkostnaden och det privata köper och tar över en färdig anläggning när det är driftsatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har stabil el i Sverige. Om man av någon anledning måste ha fast pris så finns det de som tar prisrisken, men det blir ju inte billigare av det. Du lär inte hitta bättre priser på annat håll.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
kan vi alltid fylla alla kablar till kontinenten och själv bestämma priset på el i vårt land och el exporten betalar våra nya KKV på relativt få år.
Nope, så funkar det inte, inte idag i alla fall.

Elen betalas med elområdets pris, så blir det snorbilligt i SE3 och SE4 så kommer de nybyggda kärnkraftverken få skitdåligt betalt, de kommer hela tiden att gå med förlust.

Vinsten gör den som överför elen mellan länderna, och det är en flaskhalsintäkt som endast får användas till att bygga bort flaskhalsen.


edit:
Däremot är inte alla helt överens om vad intäkterna får användas till
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De tog en fuling i Frankrike alltså.
Nja, dom kan väl ha köpt av Sandvik också.
 
Ang vad som händer med priser i ett elområde när man ansluter 1000 MW till, kan nog de som levererar i området lista ut ganska väl. Framförallt de som levererar flera block med olika priser.

Och det är väl en sak som kan få kapitalägare att backa från att bygga kkv. Det låga priset man får lär inte ens vara hälften av vad man behöver för att gå runt.

På så vis kan SMR på 1 MW var lite mer intressanta. Det påverkar inte priset så mycket. Men om dagens pris räcker för sådan SMR har jag inte mycket uppfattning om. Dock indikeras väl att man behöver klar högre elpris för att gå runt.

På så vis är Blykalla-proffesorns uttalande om att Blykalla inte skall generera el, utan generera värme. (Det gör den ju till bra verkningsgrad). Och värme behöver man på sina ställen i industrin.
 
D daVinci skrev:
Nja, dom kan väl ha köpt av Sandvik också.
Det vore ju en skandal ifall de fått rostande stålrör när de behövde RF.
 
K karlmb skrev:
Det vore ju en skandal ifall de fått rostande stålrör när de behövde RF.
Så är det ju inte. Rören är vad jag kan förstå stainless steel. Det som skett är att det bildats sprickor vid svetsskarvarna.

Är väl inte uppenbart för mig att det skulle utesluta rör från Sandvik.
 
D daVinci skrev:
Nja, dom kan väl ha köpt av Sandvik också.
Jag tror inte Frankrike köpte rör på 80-talet från Sandviken.
Frankrike har alltid gått sin egen väg.

Men övriga världen har köpte till mer än 100 st. kärnkraftverk, special rör och dessa har inte uppvisa tendens till sprickbildning.

Här är medias rapportering från order 2023

"200 kilometer rör från Sandviken blir kärnkraft i Sydkorea"​


Publicerat torsdag 22 juni 2023 kl 08.58
  • Stålbolaget Alleima ska nämligen leverera 200 kilometer ånggeneratorrör till ett företag som tillverkar småskaliga modulära kärnreaktorer.
  • Enligt företaget så ser man beställningen som ett "viktigt genombrott" och "en milstolpe för tillväxt inom kraftprojekt för framtiden."

https://www.gd.se/2023-12-23/karnkraftsror-for-220-miljoner-ska-tillverkas-i-sandviken
 
Redigerat:
MaxHugo
Så mycket snack fortfarande om att ett nytt kärnkraftverk kommer gå med förlust. Infrastruktur är en kostnad och ska fortsätta vara de. Finns väl inget statligt sjukhus eller ålderdomshem som går med vinst.

Skulle det bli att man väljer att bygga ett helt nytt kärnkraftverk (istället för att bygga fler reaktorer) så borde vattenfall vara 100% ägare. Jag har absolut inga problem att mina skattepengar går till att bygga ut vår kärnkraft.


Vad nu än kostnaden blir, så tror jag vi kan minska utgifterna på onödiga saker tex:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-har-lagt-79-miljoner-pa-klonad-gran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.