F fsn skrev:
Det är subjektivt och tycke och smak. Jag är själv en förespråkare för Ducati men köper man en sån med 10-15 år på nacken då skall man trivas i garaget och vilja serva och skruva själv.

Men med tanke på budget och att du verkar ha planer på lite längre resor så BMW F eller G 650GS. Där har du snål, driftsäker, försäkringsbillig ingång. Dock full förståelse för om du tycker det är både fula och trista.
Håller med om att bmwn kanske inte är den snyggaste hojen men endå helt ok.

Läste lite recensioner i somras på F900R när någon på jobbet föreslog den.


Vet du vad beteckningarna står för gissar att R är racing men det verkar finnas en hel uppsjö när det gäller just bmw
 
Walle85
T Troberg skrev:
Jag kör med Alpines röda, och de räcker inte. Håller på att se mig omkring efter bättre, för tillfället har jag gått över till engångs.
Gick över till formgjutna från engångs efter en två veckors road trip, kommer aldrig gå tillbaka till engångs igen. Fick så ont av engångs av att ta i och ur samt ha dem i under längre tid. Örat blev väldigt irriterat.

Mina tips på öronproppar är dessa, använt alla tre och tycker att de sitter bra även med tight hjälm på huvudet som jag har byggt in högtalare för intercom/musik.

https://eartech.se/horselskydd/formgjutna-horselskydd/eartech-dm/ (hyfsat prisvärda)

https://hearnordic.com/acs-pro/ (tyvärr väldigt dyra numera, kostade under 2 000 kr när jag köpte dem)

https://www.loopearplugs.com/collections/all (billigaste alternativet, men passformen är mer individuell beroende på typ av öron man har, funkar ok för mig iaf)

Alla dessa funkar även väldigt bra när man bygger/snickrar.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Håller med om att bmwn kanske inte är den snyggaste hojen men endå helt ok.

Läste lite recensioner i somras på F900R när någon på jobbet föreslog den.


Vet du vad beteckningarna står för gissar att R är racing men det verkar finnas en hel uppsjö när det gäller just bmw
R på BMW-språk = Roadster

GS G/S = Gelände Sport dvs Enduro
LT = LuxusTourer
CS = Classic Sport
RS = Renn Sport
ST = Sport Tourer
GT/RT = Touring med kåpor

/Höghus
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
U
Höghus Höghus skrev:
R på BMW-språk = Roadster

GS G/S = Gelände Sport dvs Enduro
LT = LuxusTourer
CS = Classic Sport
RS = Renn Sport
ST = Sport Tourer
GT/RT = Touring med kåpor

/Höghus
Du glömde RR = Race Ready ❤️
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Det blir bäst och billigast att köpa en fullstor MC direkt efter att man har tagit körkort med skolans övningshoj. En fullvuxen förare tröttnar fort på mellanklasshojar på 600-700 cc. Dessa är dessutom helt kass om man ska köra med passagerare. Sporthojar som R1, CBR och liknande funkar bra utan passagerare men försäkringen kostar multum. Fullvuxna BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda osv går att leva med länge vilket blir mycket billigare än att byta upp sig steg för steg.
Ja man hör ju ofta personer som skjutsar säga att hojar över 1000cc är bättre ,
frugan började med en Suzuki 650 men det tog inte länge förrän denna byttes
mot en med mer cc så det kan vara värt att tänka över.
 
F
galento galento skrev:
Ja man hör ju ofta personer som skjutsar säga att hojar över 1000cc är bättre ,
frugan började med en Suzuki 650 men det tog inte länge förrän denna byttes
mot en med mer cc så det kan vara värt att tänka över.
Vem köper, och kör hoj för att skjutsa undrar jag?
 
Walle85
Har kvar min första hoj fortsatt, Suzuki GSX-R 600 från 2009. Perfekt balans mellan sport, smidig, billig i drift. Lätt att åka in till stan med, funkar bra på bandagar och helt ok på längre roadtrips, har dock bytt styre (HeliBars) för att få lite mer upprätt körställning.
Skjutsa fram och tillbaka till stan är inga problem, men längre sträckor blir lätt lite mer ansträngande, men köpte inte hoj för att skjutsa runt folk heller. Försäkring är väll i mellansegmentet sett till pris, men överkomligt för att vara sport.
Så med det sagt så behöver inte alltid en 600cc vara för litet/klent 😉
 
F fsn skrev:
Vem köper, och kör hoj för att skjutsa undrar jag?
Vad är det som är konstigt med det? Det är ju många som kör touring och semestrar tillsammans på motorcykel.
 
galento galento skrev:
Ja man hör ju ofta personer som skjutsar säga att hojar över 1000cc är bättre ,
frugan började med en Suzuki 650 men det tog inte länge förrän denna byttes
mot en med mer cc så det kan vara värt att tänka över.
Jag föreslår man gör bort sig om man fastnar på motorvolymen. Detta skulle betyda att alla adventure-maskiner i mellanstorlek är olämpliga om man är två. Det är förstås helt fel. 8-900kubik fungerar utmärkt för två med packning. Min tiger 900 väger 420kg med oss två på + full packning + fulltankat.Den har 95hk och det är absolut noll behov av en starkare motor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
galento
F fsn skrev:
Vem köper, och kör hoj för att skjutsa undrar jag?
Nog en del som vill ta med frun / tjejen bakpå , men tycker också det
är mycket bättre att de kör hoj själva så båda kan köra själv.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Har bara kört mt07 några enstaka timmar på trafikskolan, kan inte säga att jag med mina 183/83kg kände mig speciellt övervuxen. Den som ska ha hojen slutgiltigt (sambon) får väl avgöra om den känns liten eller ej….

Kort hjulbas på mt09 var ett av skälen till att jag först tänkte bort den och siktade på en FTR, men nu sitter jag här med en 09 SP i garaget ändå. FTRwn kändes blaha att köra och mt09an är svinkul, skitsamma vilken hjulbas den har.
Nej, men du kanske ändå såg rätt överstor ut på den sett utifrån? Jag provkörde MT07 precis när den kom. Minns att jag upplevde den som totalt karaktärslös och obehagligt ointressant när man gick från Ducati Monster. MT09 däremot är en bushoj tycker jag, nåt den korta hjulbasen bidrar till. Minns att det var lite motorproblem på MT09 i början?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det som är konstigt med det? Det är ju många som kör touring och semestrar tillsammans på motorcykel.
Nu skulle @Silly Bear köpa en instegshoj som frun sen skulle ta över så jag antar att det är varsin hoj som gäller.

Jag tycker passagerare bak i princip helt dödar körningen.
 
F fsn skrev:
Nej, men du kanske ändå såg rätt överstor ut på den sett utifrån? Jag provkörde MT07 precis när den kom. Minns att jag upplevde den som totalt karaktärslös och obehagligt ointressant när man gick från Ducati Monster. MT09 däremot är en bushoj tycker jag, nåt den korta hjulbasen bidrar till. Minns att det var lite motorproblem på MT09 i början?
Alla i gruppen körde mt07, normalstora vuxna precis som jag själv, kan inte säga att det såg speciellt konstigt ut när de andra körde runt.

Att det är en instegshoj är väl supertydligt. Perfekt för övningskörning och nybörjaren. För den med mer erfarenhet och önskemål om mer effekt är det förstås inget att byta till.

CP3-motorn har ju funnits väldigt länge och nuförtiden uppfattar jag den som skottsäker, har inte lyckats läsa mig till ett ont ord om den maskinen. Har det varit problem med tidigare generationer av den så är det före min mc-karriär. Jämför jag körkänsla med tex Triumphs 3 cyl så tar jag yamahamotorn varje dag i veckan. Inget skrammel, vinande eller andra konstiga ljud från motorn, vridstark och ett härligt ljud med normal konfig på vevaxeln.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu skulle @Silly Bear köpa en instegshoj som frun sen skulle ta över så jag antar att det är varsin hoj som gäller.

Jag tycker passagerare bak i princip helt dödar körningen.
Ja det blir ju inte mycket av aktiv körning med någon bakpå, men sätter man rätt person där bak så kan det ju vara en trevlig upplevelse ändå, att åka hoj.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blir ju inte mycket av aktiv körning med någon bakpå, men sätter man rätt person där bak så kan det ju vara en trevlig upplevelse ändå, att åka hoj.
Beroende på sin passagerare så märks inte den av om den inte väger mer än dig, och vet hur man ska bete sig. En som inte kan bete sig bakpå bör aldrig åka motorcykel såklart.

Hade aldrig nånsin problem att skjuta på mina cbr varken 600 eller 900. Eller jo en person kunde inte åka och då höll det på att gå åt skogen bokstavligt talat, inte bra att luta sig motsatt från föraren :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.