DennisCA DennisCA skrev:
9000 är nog en bil jag gärna skulle komplettera med. Fanns ju en fin 9000 -97a för 1500€ och inte så farligt miltal (26000), men nere i esbo och lite skador (moped kört in i den, buckla på nedre bakdörren och spricka på bakfångaren).
Nu ploppar det upp 9000s här, en 2.3 Turbo från -95 med lädersäten och mycket hästar + manuellt växlad, precis vad jag söker.... Fast 44,000 mil. Lite väl mycket. Allting är det nånting.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Undra hur många med flakmoppe som har triangeln med sig ??
Vet ens nån att man måste ha det ?? Själv har jag aldrig hört det.

"1997 blev det obligatoriskt att ha en varningstriangel i bilar, motorredskap klass I, motorcyklar med sidovagn och trehjuliga motorcyklar eller mopeder. Att inte ha det är belagt med böter på 500 kronor"
 
  • Wow
  • Haha
frause och 3 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Vet ens nån att man måste ha det ??
Jag har sedan ett antal år sällat mig med att komplexiteten inom fordonsjuridiken idag överträffar raketvetenskapen, och att ingen människa med fog kan påstå sig ha koll på vad som gäller. Möjligen skulle någon professor i fordonsjuridik komma i närheten.

Regelverken har i praktiken blivit en dysfunktionell papperstiger, i praktiken gäller det bara att ha minst lika bra koll som farbror polisen, besiktningsmannen eller vem man nu råkar bli granskad av.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu ploppar det upp 9000s här, en 2.3 Turbo från -95 med lädersäten och mycket hästar + manuellt växlad, precis vad jag söker.... Fast 44,000 mil. Lite väl mycket. Allting är det nånting.
Skicket är helt avgörande på äldre bilar och vid högt miltal. Högt miltal är mindre viktigt än roststatus hos de flesta bilar. Har du hittat en Saab 9000 2.3 Turbo i vettigt skick så är det bara att slå till.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fredagen den 13e.
Bilens instrumentpanel visar 130000 km körsträcka, 4,7 l/100 km bränsleförbrukning och en medelhastighet på 45 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
ullberg och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Undra hur många med flakmoppe som har triangeln med sig ??
Vet ens nån att man måste ha det ?? Själv har jag aldrig hört det.

"1997 blev det obligatoriskt att ha en varningstriangel i bilar, motorredskap klass I, motorcyklar med sidovagn och trehjuliga motorcyklar eller mopeder. Att inte ha det är belagt med böter på 500 kronor"
Har triangel på fyrhjulinen när jag besiktar den ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fredagen den 13e.
[bild]
Kul förbrukning/hastighet. Mina siffror är nära på dubble 😆
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nu ploppar det upp 9000s här, en 2.3 Turbo från -95 med lädersäten och mycket hästar + manuellt växlad, precis vad jag söker.... Fast 44,000 mil. Lite väl mycket. Allting är det nånting.
Den såg trevlig ut. Finns ju några intressanta om man skulle orka skruva.

Här en V70 som troligen fungerar länge än
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/14282792
 
Den gör liksom inget för mig, och allt som är silver-metallic eller vitt går bort. Det är också flera gånger över min budget.

Det är egentligen så jag borde inte köpa nån bil just, borde spara ett år till. Jag kan bara tänka mig lägga ut pengar (1000 helst inte mera) om det är en extremt bra deal på en modell som kryssar alla rutorna. Så knappast kommer jag köpa nån bil just nu vad jag än skriver.

e: här är en volvo som jag verkligen gillar looken på...
https://www.nettiauto.com/volvo/850/14542733
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kul förbrukning/hastighet. Mina siffror är nära på dubble 😆
Är för att jag just hade nollat trippmätaren och bara åkt på en 50 väg, alla värden nollas då (går att nolla värdena separat, men det är mer knappande)
Snitthastigheten är normal för Stockholmtrafiken, men förbrukningen ligger på runt 0,9.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Den gör liksom inget för mig, och allt som är silver-metallic eller vitt går bort. Det är också flera gånger över min budget.

Det är egentligen så jag borde inte köpa nån bil just, borde spara ett år till. Jag kan bara tänka mig lägga ut pengar (1000 helst inte mera) om det är en extremt bra deal på en modell som kryssar alla rutorna. Så knappast kommer jag köpa nån bil just nu vad jag än skriver.

e: här är en volvo som jag verkligen gillar looken på...
[länk]
Ja den såg bra ut.
Här är en ovanlig Volvo tror inte jag sett någon sådan på vägen i Finland.
https://www.nettiauto.com/volvo/480/13550832
Fast dom lär ha haft problem med det mesta.
 
Isakare Isakare skrev:
Är för att jag just hade nollat trippmätaren och bara åkt på en 50 väg, alla värden nollas då (går att nolla värdena separat, men det är mer knappande)
Snitthastigheten är normal för Stockholmtrafiken, men förbrukningen ligger på runt 0,9.
0,9 är Autobahn med släpvagn och kanske takbox för mig, och då i en superaerodynamisk XC70
 
N Niq skrev:
Ja den såg bra ut.
Här är en ovanlig Volvo tror inte jag sett någon sådan på vägen i Finland.
[länk]
Fast dom lär ha haft problem med det mesta.
En sån hade farsan som extrabil som jag fick låna när jag va 18-19 o precis tagit kortet! Va lite rolig, och strulade faktiskt inget under tiden vi hade den 😁 men ryktet säger att de är struliga...
 
N Niq skrev:
Ja den såg bra ut.
Här är en ovanlig Volvo tror inte jag sett någon sådan på vägen i Finland.
[länk]
Fast dom lär ha haft problem med det mesta.
Den 480 modellen tillhör deras 400-sortiment och ursprung i Holland, fanns tillsammans med deras 300-modeller, vill påstå att det kommer från DAF-sidan. Jodå det har man sett ett antal rulla på vägarna.
Tror att de hade Renault-motorer.
 
S swirve skrev:
En sån hade farsan som extrabil som jag fick låna när jag va 18-19 o precis tagit kortet! Va lite rolig, och strulade faktiskt inget under tiden vi hade den 😁 men ryktet säger att de är struliga...
Ja det var helt klart en av dom roligare Volvon deisgnmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.