R
E Erik Salhammar skrev:
Det var dessa ”papper” jag pratade om. Man låter inte vem som helst bygga om sitt badrum. De får ju se till att ha en lämplig utbildning åtminstone.
Firmorna är också anslutna till olika branschorganisation där de lovar att följa vissa riktlinjer.

Utbildningen ska vara uppdaterad. Åtminstone vad det gäller tätskiktet. Kanske är samma med rör, men det kanske inte utvecklas lika fort inom det fältet.
Visst är utbildning en grundsten i en hantverkares grundkunskap, men långt ifrån alla har gått skolvägen för att bli tex. rörläggare..
Men jag ser inga bevis om det du påstod att dom Ska ha?
Det vore bra om du kunde styrka det?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Min åsikt är att du har fel, det finns inga obligatoriska krav på utbildningar överhuvudtaget. Sedan får du självklart ha det som krav när du beställer arbetet i ditt hus. Men att säga att man måste det är enligt mig direkt felaktigt.
Ok. Lagen kanske inte säger att du måste anlita nån med behörighet. Men det finns nåt som heter våtrumscertifikat och det finns utbildningar och riktlinjer som följer med detta.

I bostadsrättsföreningar är det vanligt att behöva visa upp ett papper på att det är riktigt gjort. När jag hade haft en vattenläcka fick jag inte fixa badrummet själv utan de ville ha ett intyg för att godkänna åtgärden.

Finns försäkringsbolag som kräver det också även om det inte verkar så vanligt som jag trodde.

På ett storbygge skulle jag bli förvånad om behörighet inte kollades.

Vad jag har förstått så är seriösa firmor anslutna till byggkeramikrådet.

Skulle själv inte anlita en snickare för att göra om mitt badrum.

Du kan anlita vem du vill. Din frisör exempelvis.
 
Mikael_L
E Erik Salhammar skrev:
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
E Erik Salhammar skrev:
Du kan anlita vem du vill. Din frisör exempelvis.
Var vi äntligen klar med denna fråga nu?
Är det utrett?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Ok. Lagen kanske inte säger att du måste anlita nån med behörighet. Men det finns nåt som heter våtrumscertifikat och det finns utbildningar och riktlinjer som följer med detta.

I bostadsrättsföreningar är det vanligt att behöva visa upp ett papper på att det är riktigt gjort. När jag hade haft en vattenläcka fick jag inte fixa badrummet själv utan de ville ha ett intyg för att godkänna åtgärden.

Finns försäkringsbolag som kräver det också även om det inte verkar så vanligt som jag trodde.

På ett storbygge skulle jag bli förvånad om behörighet inte kollades.

Vad jag har förstått så är seriösa firmor anslutna till byggkeramikrådet.

Skulle själv inte anlita en snickare för att göra om mitt badrum.

Du kan anlita vem du vill. Din frisör exempelvis.
Exakt och om min frisör är grymt duktig på att sätta våtrumstapet kommer det både blir bra och godkänt.
Men nu är vi där igen ”finns försäkringsbolag som kräver det” vilket då om jag får fråga? Mig veterligen finns det inget så jag tror du har fel även där. Det handlar inte om att haha du har fel utan att det är dumt att skriva massa felaktigheter här så att folk går och tror det sen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Visst är utbildning en grundsten i en hantverkares grundkunskap, men långt ifrån alla har gått skolvägen för att bli tex. rörläggare..
Men jag ser inga bevis om det du påstod att dom Ska ha?
Det vore bra om du kunde styrka det?
Jag jobbar själv bland annat som anläggare och jag får inte lägga invändigt VA på ett större bygge..
Det måste en VVSare göra.

Inte så att polisen kommer men antar att det är nåt beställaren kräver.
 
R
E Erik Salhammar skrev:
Jag jobbar själv bland annat som anläggare och jag får inte lägga invändigt VA på ett större bygge..
Det måste en VVSare göra.

Inte så att polisen kommer men antar att det är nåt beställaren kräver.
Enligt vem får du inte lägga invändigt VA?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Exakt och om min frisör är grymt duktig på att sätta våtrumstapet kommer det både blir bra och godkänt.
Men nu är vi där igen ”finns försäkringsbolag som kräver det” vilket då om jag får fråga? Mig veterligen finns det inget så jag tror du har fel även där. Det handlar inte om att haha du har fel utan att det är dumt att skriva massa felaktigheter här så att folk går och tror det sen.
Gjensidige. Men läste också att det går att få ut på försäkringen om man har följt anvisningarna på ett godkänt system. Kan tänka mig att det är bra att dokumentera alla steg om det dyker upp frågor.
 
Mikael_L
Beställaren kan ju även kräva att alla ska ha clownnäsa på sig och att ingen får dricka energidryck.
Så vad beställaren vill har ingen bäring på något helst annat krav än vad beställaren kräver.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Enligt vem får du inte lägga invändigt VA?
Arbetsledningen.
Vi får inte ens lägga markrör under plattan på större byggen. Ibland förbereder vi för VVS:aren men han lägger rören och kontrollerar fallet innan de täcks.

I de här fallen har det varit större byggen som skolor, förskolor och lägenhetshus i Göteborgsområdet.
 
E Erik Salhammar skrev:
Gjensidige. Men läste också att det går att få ut på försäkringen om man har följt anvisningarna på ett godkänt system. Kan tänka mig att det är bra att dokumentera alla steg om det dyker upp frågor.
Med andra ord inte Gjensidige heller då…
 
R
E Erik Salhammar skrev:
Arbetsledningen.
Vi får inte ens lägga markrör under plattan på större byggen. Ibland förbereder vi för VVS:aren men han lägger rören och kontrollerar fallet innan de täcks.

I de här fallen har det varit större byggen som skolor, förskolor och lägenhetshus i Göteborgsområdet.
Ja det låter som era interna krav som erat företag har..

Men jag kan berätta för dig att det finns inga lag krav om VVS att man behöver utbildning eller behöver vara certifierad för att lägga VA i en platta eller under den..

Så ditt påstående om att man Ska ha utbildning stämmer helt enkelt inte..
 
Mikael_L
Men jag håller med om att lite fina papper säkert kan ha ett visst värde när man ska sälja huset eller bråka med försäkringsbolaget.

Men är badrummet ej fackmannamässigt gjort så spelar det ingen som helst roll vilka papper du visar upp till f-bolaget, de bryr sig inte heller om vilken firma som gjort det.
Märker de brister i utförandet spelar det ingen roll, då minskar de ersättningen, de bedriver inte välgörenhet.

Visar alla tecken på att badrummet är helt fackmannamässigt utfört så ersätter f-bolaget, så enkelt är det.
Det framgår i försäkringsvillkoren vad de kan göra, villkoren är avtalet mellan den försäkrade och f-bolaget.

Om du vet något försäkringsbolag som fungerar annorlunda, så kan du meddela vilket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Med andra ord inte Gjensidige heller då…
Jo dom kräver tydligen det

Men många andra bolag accepterar att man gör det själv.
 
R Rejäl skrev:
Ja det låter som era interna krav som erat företag har..

Men jag kan berätta för dig att det finns inga lag krav om VVS att man behöver utbildning eller behöver vara certifierad för att lägga VA i en platta eller under den..

Så ditt påstående om att man Ska ha utbildning stämmer helt enkelt inte..
Det var beställarens krav. Göteborgs stad vid det senaste tillfället.

Vi var UE. Till ett då medelstort byggbolag.

På vanliga villajobb är det aldrig nån som kollar sånt.
 
R
E Erik Salhammar skrev:
Det var beställarens krav. Göteborgs stad vid det senaste tillfället.

Vi var UE. Till ett då medelstort byggbolag.

På vanliga villajobb är det aldrig nån som kollar sånt.
Ja men då har man avtalat om detta innan avtalet skrevs på, så då är det en annan sak..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.