M Mjärn skrev:
Det som är stört är att vissa säger att det blir jättedyrt och ska bilas ner till gruset medan andra säger att det inte blir så dyrt och svårt. Hur ska jag veta?
Det spelar ingen roll, att bila ner till gruset tar lite extra tid men vi pratat timmar, inte dagar extra. Så skall du göra ett helt badrum är det försumbart. Se till att inte få en kvarn i väggen utan gör det ordentligt när du ändå gör ett så stort ingrepp.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan väl lite enkelt säga att så fort planen är att flytta på muggen, så inbegriper det omdragning av avloppsrör, det är mycket sällan det inte stämmer.
Ibland är det rör som går i en krypgrund, ett bjälklag eller i taket i en källare eller något annat som gör att jobbet blir någorlunda lätt.
Ibland innebär det istället att en massa betong måste bilas bort.

Nu har jag studerat ritningen och första bilden TS lade upp, och tänker att i detta fall finns det några bra saker, dels är det inga långa sträckor, dels ligger befintliga rör som det ska anslutas till troligen på ganska bra djup så att man inte får några problem att ordna ett bra fall.

Sen går ju avloppsstammen precis under, och ut ur huset vid badrummets yttervägg.
Jag tänker att man ska nog göra det här jobbet rätt och riktigt och framtidssäkert så att man faktiskt bilar fram hela stammen under hela badrummet, och byter alla rör.
Så det är nytt rör fram till där det går ut ur huset, och nytt rör fram till tvättstugan. Så att resten av avloppsstammen kan bytas i någon framtid utan att behöva riva badrummet.

Det spelar ju inte så stor roll om man måste bila 1 meter till om man redan bilat fram 1 meter rör.

Vad tänker ni som håller på med sånt här, är jag rätt i tanken?
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag ska renovera badrummet. Jag har tagit in 5 firmor som tittar på jobbet. 4 av 5 sa att det blir jättesvårt att byta plats på toaletten och duschen. Den sista firman kom med en jättebra lösning som inga av de andra firmorna kom med. Vissa VVS-gubbar stod mest och kliade sig i håret medan andra sa att det blir svårt att lösa.

Har inte alla VVS-hantverkare liknande kompetens?
PEX rör i väggen det är ju bra men det skall förläggas oavbrutet från fördelningsskåp med avrinning till tappställe och får inte skarvas på vägen och det är ju RiR som gäller som dessutom skall förläggas med så bra fall mot skåpet som det går.
Säkert vatten gäller under förutsättning att du vid eventuell skada skall kunna få ut försäkring, men om det inte är något problem och man är trygg med att det som man gjorde förr nästan alltid har fungerat så...det är ju inte olagligt att anlägga en tillfällig pool i valfritt rum.
 
Det är inga större problem att flytta toa och dusch eftersom det går ett 110 rör genom hela badrummet. Skarva på ett nytt 75/110 koppling till dusch, och ny 110/110 koppling till toastol.
 
T Tareson skrev:
PEX rör i väggen det är ju bra men det skall förläggas oavbrutet från fördelningsskåp med avrinning till tappställe och får inte skarvas på vägen och det är ju RiR som gäller som dessutom skall förläggas med så bra fall mot skåpet som det går.
Säkert vatten gäller under förutsättning att du vid eventuell skada skall kunna få ut försäkring, men om det inte är något problem och man är trygg med att det som man gjorde förr nästan alltid har fungerat så...det är ju inte olagligt att anlägga en tillfällig pool i valfritt rum.
Säker vatten krävs inte på något försäkringsbolag vad jag vet så länge man följer de regler som finns.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
PEX rör i väggen det är ju bra men det skall förläggas oavbrutet från fördelningsskåp med avrinning till tappställe och får inte skarvas på vägen och det är ju RiR som gäller som dessutom skall förläggas med så bra fall mot skåpet som det går.
Säkert vatten gäller under förutsättning att du vid eventuell skada skall kunna få ut försäkring, men om det inte är något problem och man är trygg med att det som man gjorde förr nästan alltid har fungerat så...det är ju inte olagligt att anlägga en tillfällig pool i valfritt rum.
Finns inga krav från försäkringsbolag att utförare ska vara auktoriserade av säker vatten.
I stort sett vem som helst kan ju bli auktoriserad där idag bara man betalar deras dyra avgifter och går en dagskurs.

Vill man vara säker på att få en utbildad vvs montör så efterfråga då vvs-branschcertifikat då dessa montörer gått en 5årig utbildning.
 
R
E Erik Salhammar skrev:
Det är bara privatpersoner som inte behöver utbildning eller certifikat.
Firmor ska ha papper på detta.
Vart hittar jag detta att firmor Ska ha papper?
 
R Rejäl skrev:
Vart hittar jag detta att firmor Ska ha papper?
På Byggahus då och då... 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart hittar jag detta att firmor Ska ha papper?
I @Erik Salhammar 's inlägg, nått officiellt krav lär inte finnas.
 
R
Vi får väl vänta med spänning på vad @Erik Salhammar kan redovisa han kanske har något i bakfickan som vi inte vet om😉
 
E Erik Salhammar skrev:
[länk]
Inte i någon av dina länkar står det att det finns krav av vare sig av lagen eller försäkringsbolag. Så jag väntar fortfarande…
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi får väl vänta med spänning på vad @Erik Salhammar kan redovisa han kanske har något i bakfickan som vi inte vet om😉
Det var dessa ”papper” jag pratade om. Man låter inte vem som helst bygga om sitt badrum. De får ju se till att ha en lämplig utbildning åtminstone.
Firmorna är också anslutna till olika branschorganisation där de lovar att följa vissa riktlinjer.

Utbildningen ska vara uppdaterad. Åtminstone vad det gäller tätskiktet. Kanske är samma med rör, men det kanske inte utvecklas lika fort inom det fältet.
 
E Erik Salhammar skrev:
Det var dessa ”papper” jag pratade om. Man låter inte vem som helst bygga om sitt badrum. De får ju se till att ha en lämplig utbildning åtminstone.
Firmorna är också anslutna till olika branschorganisation där de lovar att följa vissa riktlinjer.

Utbildningen ska vara uppdaterad. Åtminstone vad det gäller tätskiktet. Kanske är samma med rör, men det kanske inte utvecklas lika fort inom det fältet.
Min åsikt är att du har fel, det finns inga obligatoriska krav på utbildningar överhuvudtaget. Sedan får du självklart ha det som krav när du beställer arbetet i ditt hus. Men att säga att man måste det är enligt mig direkt felaktigt.
 
  • Gilla
Jenisa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.