P Putte 9497 skrev:
Ni fick en Offert och godkände den så då är det bara att bita i det sura äpplet och betala oavsett ni var hemma och spionerade. Det hade ni inget för. Ni skulle tagit arbetet på löpande tid om ni hade velat ha det billigare.

Var er chef hemma hos er och kollade hur många timmar ni jobbade hemma så ni bara får betalt för tiden ni jobbat och inte för tiden ni spionerade?
Ett mycket märkligt inlägg som jag inte riktigt förstår vad du vill få fram med?
 
G Gsoul skrev:
Ett mycket märkligt inlägg som jag inte riktigt förstår vad du vill få fram med?
Vet inte vad meningen var med inlägget men jag tycker det verkar vara nån som fuskar med timmar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O Offroad skrev:
Offert och faktura finns längre upp i tråden för er som inte orkar läsa igenom svaren.

De har ju gjort avdrag för markduk, grus och 3,5 timmars arbetstid i fakturan.
Möjligt det är i snålaste laget, men några få timmar skulle jag inte bråka om.

Grus kostar bara några hundralappar, och markduken tar troligen inte speciellt lång tid att rulla ut.
Jag kanske var otydlig med gruset. Det var alltså inte makadamen utan "fingrus", tumlade stenar som nu ligger ovanpå. Jag vill minnas att det låg på ca 2500 kr/ton.
 
G Gsoul skrev:
Jo, så är det ju även om jag tycker det är lite fult och framförallt korkat då jag hade planer på att ta in de för fler jobb.
Jag skulle ju kunna kräva av de att de kör hit 2 ton grus till som var med i ursprungsofferten men som de inte tyckte behövdes när de väl satte igång. Vart tog kostnaden för det vägen?
Känns som att du är en sån som fokuserar på vad du gått miste om och inte ser/värderar vad du fått.
Du har enl egen utsago beställt ett jobb till fastpris, och fått ett väl utfört jobb, och nu går du och stör dig på att de varit färre timmar och att du gått miste om några ton grus eller kostnaden för det.
Tänk dig att du skulle gjort jobbet själv. Hade du bara räknat timmarna du jobbade på tomten och helt räknar bort timmarna det tar att hämta maskiner, material mm?
Folk som inte gjort entrepnader har dåliginsikt i hur mycket osynliga tid som läggs på jobbet utanför själva arbetsstället.
Av allt skit man hör som folk har råkat ut för så är ju detta en av de bättre utförda jobben.
Och att firman nu börjar bli svår att få tag på kanske helt enkelt beror på att de misstänker att de har och göra med en sniken kund som inte uppskattar ett bra jobb...Vad skulle du gjort med några ton grus du inte behöver på tomten?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Sådär. Om jag har missat något, upplys mig gärna.
1. Det finns ingenting i din offert som tyder på att detta är ett arbete som utförs till fast pris. Nu fick vi bara se första sidan, det kanske framgår av sidan 2 eller 3?

2. Om du har ett arbete som utförs till fastpris så behöver du inte fundera på antalet timmar. Innan du accepterar en sådan offert behöver du jämföra den med andra offerter för att förstå att priset är marknadsmässigt. Avvikelser från det fasta priset korrigeras inte. Gick det snabbare att utföra arbetet så är företaget en vinnare, blev det problem och det tog längre tid än förväntat blev kanske köparen en vinnare. Att i efterhand diskutera tidsåtgången om du har ett fast pris är inte relevant.

3. Om du har en offert där arbete utförs på löpande räkning är din frågeställning högst relevant, men om det varit två personer där i 30h enligt dina beräkningar, så har du ju fått det du betalar för.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Det finns ingenting i din offert som tyder på att detta är ett arbete som utförs till fast pris. Nu fick vi bara se första sidan, det kanske framgår av sidan 2 eller 3?

2. Om du har ett arbete som utförs till fastpris så behöver du inte fundera på antalet timmar. Innan du accepterar en sådan offert behöver du jämföra den med andra offerter för att förstå att priset är marknadsmässigt. Avvikelser från det fasta priset korrigeras inte. Gick det snabbare att utföra arbetet så är företaget en vinnare, blev det problem och det tog längre tid än förväntat blev kanske köparen en vinnare. Att i efterhand diskutera tidsåtgången om du har ett fast pris är inte relevant.

3. Om du har en offert där arbete utförs på löpande räkning är din frågeställning högst relevant, men om det varit två personer där i 30h enligt dina beräkningar, så har du ju fått det du betalar för.
För att förtydliga:
Person 1 har varit där i ca 12 tim totalt på 4 dagar. Person 2 också ca 12 tim på 4 dagar. Person 3 i ca 6 tim under en dag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
1. Det finns ingenting i din offert som tyder på att detta är ett arbete som utförs till fast pris.
Jag håller nog inte med. Jag tycker offerten är vidöppen för tolkning. Att man anger ett totalpris indikerar fastpris. Att man å andra sidan specificerar antalet timmar gör att jag inte riktigt förstår hur de tänker...

Kostnadsuppställning för anläggare, material och transport/leverans/maskin/tillbehör med totalkostnad inklusive moms på 96 375,00 SEK.

Om offerten inte är tänkt att offerera ett arbete till ett fast pris, varför anger de då en tydlig totalsumma på det sätt de gör?
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller nog inte med. Jag tycker offerten är vidöppen för tolkning. Att man anger ett totalpris indikerar fastpris. Att man å andra sidan specificerar antalet timmar gör att jag inte riktigt förstår hur de tänker...

[bild]

Om offerten inte är tänkt att offerera ett arbete till ett fast pris, varför anger de då en tydlig totalsumma på det sätt de gör?
Håller inte med. Bara för att en summa är specad är det i mina ögon inte lika med ett fast pris utan bara summering av detaljerna ovan.
@Gsoul När ni hade dialogen med leverantören var din önskan att få fast pris offererat?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Det finns ingenting i din offert som tyder på att detta är ett arbete som utförs till fast pris. Nu fick vi bara se första sidan, det kanske framgår av sidan 2 eller 3?

2. Om du har ett arbete som utförs till fastpris så behöver du inte fundera på antalet timmar. Innan du accepterar en sådan offert behöver du jämföra den med andra offerter för att förstå att priset är marknadsmässigt. Avvikelser från det fasta priset korrigeras inte. Gick det snabbare att utföra arbetet så är företaget en vinnare, blev det problem och det tog längre tid än förväntat blev kanske köparen en vinnare. Att i efterhand diskutera tidsåtgången om du har ett fast pris är inte relevant.

3. Om du har en offert där arbete utförs på löpande räkning är din frågeställning högst relevant, men om det varit två personer där i 30h enligt dina beräkningar, så har du ju fått det du betalar för.
Av nyfikenhet, vad tycker du ska finnas med för att det ska vara en offert till fast pris?

Om det inte är en offert till fast pris, varför står en totalsumma med?
 
G Gsoul skrev:
För att förtydliga:
Person 1 har varit där i ca 12 tim totalt på 4 dagar. Person 2 också ca 12 tim på 4 dagar. Person 3 i ca 6 tim under en dag.
Ok, du har du en stor avvikelse vad gäller timmarna och då är det mer relevant att förstå om du köpt detta till fast pris eller inte.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Av nyfikenhet, vad tycker du ska finnas med för att det ska vara en offert till fast pris?

Om det inte är en offert till fast pris, varför står en totalsumma med?
Det ska stå: Arbetet/uppdraget utförs till fast pris.

Det ska givetvis stå en totalsumma oavsett om priset är fast eller om arbetet utförs på löpande räkning, eller om det finns rörliga poster (tex schaktmassor). Annars får ju kunden summera femtielva poster själv för att förstå priset och det vill man inte.

Det är inte konstigare än att för att det ska vara TYDLIGT för alla parter om arbete utförs till fast pris eller på löpande räkning, så måste man skriva det, explicit, i offerten.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller nog inte med. Jag tycker offerten är vidöppen för tolkning. Att man anger ett totalpris indikerar fastpris. Att man å andra sidan specificerar antalet timmar gör att jag inte riktigt förstår hur de tänker...

[bild]

Om offerten inte är tänkt att offerera ett arbete till ett fast pris, varför anger de då en tydlig totalsumma på det sätt de gör?
Ja, av det vi sett så kan man gissa lite vad som helst, men eftersom man specar antalet timmar så lutar det åt löpande räkning om inget annat sägs. Att man anger ett totalpris indikerar inte ett fastpris.

Som redan sagts, det blir inte tydligt om man inte explicit skriver det. Det är sjukt korkat av både säljare och köpare att exponera sig för risken att bli oense om detta (med not här om att vi inte sett hela offerten, bara sidan 1 av 3). Är man dålig på att skriva offerter borde man använda någon mall, tex hantverkaravtalet och som köpare borde man alltid kräva det.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det ska givetvis stå en totalsumma oavsett om priset är fast eller om arbetet utförs på löpande räkning
Utförs det på löpande räkning ska timpriset eller motsvarande vara tydligt. Hur man ska kunna ange en totalsumma vid löpande räkning förstår jag inte.
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte konstigare än att för att det ska vara TYDLIGT för alla parter om arbete utförs till fast pris eller på löpande räkning,
Ja det är naturligtvis önskvärt men i detta fall är det uppenbarligen inte tydligt. Vad kan man då göra mer än att försöka tolka?

Och ja, naturligtvis hade det varit bra om detta reddes ut innan beställning men nu är vi där vi är.

Edit: #132 skrevs under tiden jag skrev detta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att man anger ett totalpris indikerar inte ett fastpris.
Tycker du. Jag håller inte med.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det ska stå: Arbetet/uppdraget utförs till fast pris.
Ska det stå, eller är det rimligt att det står?
Finns det krav på hur en offert ska vara utformad för att den ska vara giltig? Bara för att vara tydlig med vad som är personliga önskemål eller faktiska krav.
Jag menar inte att vara så dryg som jag låter, det är en genuin undran om det faktiskt finns krav på det.
MathiasS MathiasS skrev:
Det ska givetvis stå en totalsumma oavsett om priset är fast eller om arbetet utförs på löpande räkning, eller om det finns rörliga poster (tex schaktmassor). Annars får ju kunden summera femtielva poster själv för att förstå priset och det vill man inte.
Hur kan du skriva en totalsumma när arbetet utförs på löpande räkning, du vet ju inte vad det kommer att gå på förrän arbetet är utfört?
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte konstigare än att för att det ska vara TYDLIGT för alla parter om arbete utförs till fast pris eller på löpande räkning, så måste man skriva det, explicit, i offerten.
Förstås önskvärt, men om det är ett krav vet jag inte om jag köper.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.