T tinyDavid skrev:
Vi har nyligen skaffat hus på 150 kvm byggt 83 och har mestadels ojordat el i huset förutom i kök, tvättstugan och garaget. Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr för de och både menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral. Vi vill inte tumma på säkerhet, har en två åring hemma, men samtidigt har jag läst lite här att husets ålder knappast motiverar att vi ska behöva byta ut allt.

Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.

Tacksam för tankar och erfarenheter.
Jag har aldrig förstått hur en elektriker ska ka 60-70´för att jorda. Jag drog om all el i mitt hus med en vän som är elektriker. Det tog 6h för två personer. Han bytte central på 2h. Material gick på under 10´
 
  • Haha
Müssli och 1 till
  • Laddar…
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Jag har aldrig förstått hur en elektriker ska ka 60-70´för att jorda. Jag drog om all el i mitt hus med en vän som är elektriker. Det tog 6h för två personer. Han bytte central på 2h. Material gick på under 10´
Var rädd om din vän, att byta en normal villacentral på 2 timmar är en bedrift i den högre skolan.
Det är så snabbt att man knappt tror att det är sant.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D D_Fastighetsmäklare skrev:
Jag har aldrig förstått hur en elektriker ska ka 60-70´för att jorda. Jag drog om all el i mitt hus med en vän som är elektriker. Det tog 6h för två personer. Han bytte central på 2h. Material gick på under 10´
Har aldrig förstått hur en mäklare kan ta 60-70tusen för att förmedla en försäljning av en villa
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A AddeThörnberg skrev:
Har aldrig förstått hur en mäklare kan ta 60-70tusen för att förmedla en försäljning av en villa
Det förstår jag. Jag skulle utan vidare kunna ta långt mycket mer än så. Har dock svårare att förstå att någon vill betala det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Var rädd om din vän, att byta en normal villacentral på 2 timmar är en bedrift i den högre skolan.
Det är så snabbt att man knappt tror att det är sant.
Den hade kanske bara 6 st säkringar?

Om två veckor ska jag byta 4 centraler och har tänkt hinna det på 8 timmar.
Men det är 6 st säkringar i vardera, så jag tror att jag kan gå i land med det, och även hinna med att byta två köksbänksarmaturer. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Var rädd om din vän, att byta en normal villacentral på 2 timmar är en bedrift i den högre skolan.
Det är så snabbt att man knappt tror att det är sant.
Det är för att det nog inte är sant 😅
 
Ja det där med arbetstid för olika saker är ju svårt. Vi var två man som skulle byta tråd, apparater och elc. i en 2:a på 65m2. Tog oss 3 dagar då samtliga dosor var övertapetserade med 3-4 lager tapet och gamla "tråden" bestod av tygomspunnen kabel (med lödda kopplingar) som satt som berget.

Tror vi fakturerade runt 55k för jobbet vilket om man kikar i kalkylprogram ungefär motsvarar nyinstallation i motsvarande LGH. Vilket det nästa var så hyfsat rimligt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.