D Daniel Hedberg1 skrev:
Tråkigt om det är som du säger, att regler för brfer är närmare en fotboll än ett hus där reglerna är tydliga. Skönt att jag aldrig var med i brfkarusellen isf.
Förenklar man det hela en del så landar man i (både bostadsrätter och fastigheter) att om du kan undersöka något så ska du.
Och inte kan som i att du har kunskap, utan kan som i att det är möjligt.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är sant. Om den är smalare än skåpet vill jag nog säga att den ingår ändå om man måste skruva ner inredningen.
Men jag står fast vid att skåpet nog inte väger för mycket och det är ett jobb som iallafall en bra säckkärra klarar eller i värsta fall en hörby tegelbrukskärra och nån person med lite vikt och bra greppstyrka i trappan.
R Rkarlsson skrev:
Ja och hur stor är garderoben, är den 50 cm bred eller 300 cm bred. Ingen annan vet :)
Jag har in
P Patrik Hazard skrev:
Kan inte TS bara svara på om skåpet faktiskt är inbyggt, (dvs. inte går att få ut utan att förstöra garderoben), eller om det bara är inställt?
Ungefärlig storlek?
jag minns inte/ tänkte inte på om det skulle gå att få ut genom dörröppningen eller ej. Men tror inte att ett kassakåp från 1930 vare sig skulle sett ut som detta eller ha placerats i den då nybyggda garderoben. Alltså borde det gå att få ut det men med mycket muskelkraft.
 
K Krokslätt1909 skrev:
Jag har in

jag minns inte/ tänkte inte på om det skulle gå att få ut genom dörröppningen eller ej. Men tror inte att ett kassakåp från 1930 vare sig skulle sett ut som detta eller ha placerats i den då nybyggda garderoben. Alltså borde det gå att få ut det men med mycket muskelkraft.
Försök se om du kan kolla upp det. Om det går genom alla dörrhål så letar du upp starkaste/största vännerna du har och fixar en tegelkärra med lufthjul =) Även om det är tungt så är det inte så farligt att plocka ner om man är 2 starka människor. Det är värre om det är upp för en trappa.
 
R Rkarlsson skrev:
Försök se om du kan kolla upp det. Om det går genom alla dörrhål så letar du upp starkaste/största vännerna du har och fixar en tegelkärra med lufthjul =) Även om det är tungt så är det inte så farligt att plocka ner om man är 2 starka människor. Det är värre om det är upp för en trappa.
Nu verkar du ha bestämt dig för att skåpet väger max 200 kg och att det inte är några problem att ta ner det för trappan.
Om skåpet i stället väger 800 kg så är det inte riktigt lika bagatellartat.
Ingen har någon aning om hur mycket skåpet väger eller om det kom dit före eller efter garderoben byggdes.
Inte ens TS vet innan det undersökts vems ansvar det är att forsla bort skåpet.
Kanske vet han inte förrän tillträdet. Ett tips kan vara att be säljaren om en bild som visar hur det ser ut.
 
P Patrik Hazard skrev:
Nu verkar du ha bestämt dig för att skåpet väger max 200 kg och att det inte är några problem att ta ner det för trappan.
Om skåpet i stället väger 800 kg så är det inte riktigt lika bagatellartat.
Ingen har någon aning om hur mycket skåpet väger eller om det kom dit före eller efter garderoben byggdes.
Inte ens TS vet innan det undersökts vems ansvar det är att forsla bort skåpet.
Kanske vet han inte förrän tillträdet. Ett tips kan vara att be säljaren om en bild som visar hur det ser ut.
Lika mycket som du bestämde att det kan väga 800 kg.

Ett tips är att läsa så hade du sett att jag bett om bild. Hur som så har det kommit in en gång i tiden så det går absolut att få ut det om man så vill.
 
R Rkarlsson skrev:
Lika mycket som du bestämde att det kan väga 800 kg.

Ett tips är att läsa så hade du sett att jag bett om bild. Hur som så har det kommit in en gång i tiden så det går absolut att få ut det om man så vill.
Absolut! Det var kanske var lite drygt skrivet av mig.
Meningen var att det kanske är lite fel att säga att det går smidigt att ta ner skåpet i trappen på en tegelkärra. Det kan mycket väl handla om en betydligt tyngre pjäs och då är det väldigt bra om man kan betrakta skåpet som lösöre så säljaren bär ansvaret.
Men det vet vi ingenting om, varken lösöresfrågan eller vikten på skåpet, så den här tråden kommer inte mycket längre förrän TS har fått tag i mer fakta!
 
R Rejäl skrev:
Inga problem för två man..
Med en sådanhär..
@Rejäl, bor du nära Helsingborg, vi ska flytta en flygel om några veckor och behöver hjälp :D
 
A Argastesnickaren skrev:
200 kg i en volvo är inga problem:)
För många år sen skulle vi hämta hem ett verktyg som skulle repareras (jobbade mot fordonsindustrin)
Det vägde 3 ton i 2 delar.
Ena halvan stoppades i kofferten på en volvo 745 och den andra halvan lastades långt bak på släpen för att lyfta upp bakänden på Volvon så att den fick lite normal höjd.
Gick bra till en backe i Jönköping på väg mot Skåne, där gled halvan i släpet framåt så all tyngd hamnade för långt fram.
Bil och släp stod som ett v.
Ut med spännbanden som lossnat och band i ett träd och sen drogs halvan bakåt igen så att vi fick jämnvikt på bilen.
Såg nog roligt ut med bil och släp ihopkopplade mot ett träd i vägkanten.
Tilläggas bör att våra tjänstebilar gick 60-75 000 mil innan vi bytade dom.
740 serien var robust byggda:)
Tur inte polisen var ute för detta var ju ren idioti då vi inte hade någon annan lösning på natten och firman hade panik med reparation av verktyget som inte gick att göras på plats.
Självklart är det inget problem för bilen, efter en allt för kraftig inbromsning kommer föraren inte att ha ett enda problem kvar i hela världen heller.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
R
AndersPS AndersPS skrev:
@Rejäl, bor du nära Helsingborg, vi ska flytta en flygel om några veckor och behöver hjälp :D
Skåne😂 Nee du så illa är det inte😉
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.