namnbyte namnbyte skrev:
Samma högkvalitativa tillskott som alltid, jag ger upp.
Det var så lätt göra rätt hänvisning att du inte orkade? Det har vi aldrig hört förr.
 
R Robert-san01 skrev:
Byggs elsystemet om eller kompletteras så behöver det kontrolleras så det klarar av de nya förutsättningarna.

Det är dock alltid anläggningsägaren som ansvarar för att dess anläggning är säker och funktionell.

Tror det är många villaägare som inte vet vilka skyldigheter de har med de uppdaterade föreskrifterna.
Var det ett svar på min fråga? Jag förstod det inte om så var fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Var det ett svar på min fråga? Jag förstod det inte om så var fallet.
Ja, det var svar på din fråga.
 
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var så lätt göra rätt hänvisning att du inte orkade? Det har vi aldrig hört förr.
https://elstandard.se/handbok/457

Vill du ha mer hänvisning än så får du göra en egen insats att köpa och dela med dig.
 
namnbyte namnbyte skrev:
[länk]

Vill du ha mer hänvisning än så får du göra en egen insats att köpa och dela med dig.
Du vill alltså att jag ska köpa en bok och läsa 53 sidor för att avgöra om du har rätt eller inte?
Har du ens läst det här själv? Och i så fall, på vilken sida står det som du vill hänvisa till?
 
  • Gilla
Kendy Ståhl och 1 till
  • Laddar…
Tack vare denna tråd beställde jag elektrikerkontroll, vilket ledde till att leverantören skickade en annan elektriker för att åtgärda dubbelmatningen. Det var exakt samma sak som för trådstartaren: jag kunde på försök dra långt över w5A genom 6mm^2 matning mellan undercentralerna. Nu sitter det en 25A säkring där. Att kolla dubbelmatningen var ett bra tips! Det finns säkert många installationer där det förekommer.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du vill alltså att jag ska köpa en bok och läsa 53 sidor för att avgöra om du har rätt eller inte?
Har du ens läst det här själv? Och i så fall, på vilken sida står det som du vill hänvisa till?
Denna skrift har jag läst!
 
B
Kendy Ståhl Kendy Ståhl skrev:
Denna skrift har jag läst!
👏
 
Kendy Ståhl Kendy Ståhl skrev:
Denna skrift har jag läst!
Då är du skriftlärd. Du kan ha det som titel i telefonkatalogen.
 
D daVinci skrev:
Då är du skriftlärd. Du kan ha det som titel i telefonkatalogen.
Finns det telefonkataloger fortfarande?
 
Skrifter eller inte, det är uppenbart att det förekommer många solcellsinstallationer där man har teoretiskt möjlighet att lasta osäkrade ledningar långt över nominellt värde. Så var det för TS och så var det för mig. I mitt fall tog installatören det på sig och fixade en säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.