Står även på Transportstyrelsen att man inte får mixtra och det finns tom fängelse med i straffskalan.
Besiktningen kommer nog att få utrustning för att kontrollera egr dpf AdBlue mm så småningom
 
Känns nog onödigt att jaga sånt tycker jag, speciellt då elbilarna kommer.
 
pjgb pjgb skrev:
Det är inte helt ovanligt med ombesiktning pga förändrad motor/effekt i Sverige i alla fall.
Hur upptäcker de att bilen är chippad? Har besiktat chippade bilar många gånger utan problem.

pjgb pjgb skrev:
kostnaden för trimmet vida överstiger eventuella bränslebesparingar.
Jag har aldrig chippat en bil för att spara pengar. 😀
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur upptäcker de att bilen är chippad? Har besiktat chippade bilar många gånger utan problem.

Jag har aldrig chippat en bil för att spara pengar. 😀
Jag gissar att den inte bara är chippad när det krävs ombesiktning pga förändrad motoreffekt.
 
N Niq skrev:
Jag gissar att den inte bara är chippad när det krävs ombesiktning pga förändrad motoreffekt.
Så kan det säkert vara.
 
Enligt det jag fått höra ska de börja kolla checksum på mjukvaran och jämföra mot en lista på existerande fabriks checksum.
 
Det är inte alltid den som besiktigar bryr som om att en bil är markant mycket piggare än i standardutförande. Det är ju sunt att de fokuserar på bromsar och annat som har störst vikt för säkerheten.

Jag träffade på en entusiast som hade en Saab 9000 med en väldigt mycket större turbo än original, kromad downpipe och blå silikonslangar i motorrummet. Det riktigt lyste trim om bilen. Han brukade byta program i ECUn och få godkänt mot alla odds.

Ett annat exempel var en kompis som hade fel på ABS-styrenheten på sin BMW MC. Han fick tipset att åka till Södertälje för att besiktiga. Det gick bra, han som besiktigade frågade bara vad den där röda lampan betydde. Bromsarna fungerade förutom att ABS inte fungerade så kanske ok ändå, de flesta MC har ju inte ABS.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Eller möjligtvis den stackars sate som designade denna katastrof
[bild]
Ser ut som en likbil.
 
Vi hade vår Bmv inne på kontroll då den sa att den hade något fel och behövde till verkstad. Det är en Bmw 2 serie hybrid. Tydligen sa felkoderna att det skulle vara styrenheten till elmotorns högspänningsdel. Dom nollade alla felkoder och hade inte fått fram felet på nytt. Så vi hoppas det bara var någon tillfällighet. Fick iaf veta att det kostar ca 6000€ att byta. Den är så dyr för den är ihopbyggd med batteriet.
 
  • Wow
nino och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som är ihopbyggd med batteriet? BMS?
 
T TommyC skrev:
Vad är det som är ihopbyggd med batteriet? BMS?
Enda informationen jag fick var att det styrenheten till elmotorns högspänningsdel. Sen är jag inte tillräckligt insatt för att veta något mera. Vad är BMS?
 
Battery Management System, BMS, är en benämning som många tillverkare av Li-Ion batterier använder. Svårt att veta vad "styrenheten till elmotorns högspänningsdel" är för något. BMS brukar styra och övervaka hur batteriet laddas och urladdas samt hålla koll på alla driftsparametrar, sköta cellbalansering samt se till att batteriet inte används på ett sätt (för hög ström, för hög eller låg temperatur vid laddning mm) som gör att det riskerar att skadas vilket kan leda till att det gasar och börjar brinna i värsta fall.
 
T TommyC skrev:
Battery Management System, BMS, är en benämning som många tillverkare av Li-Ion batterier använder. Svårt att veta vad "styrenheten till elmotorns högspänningsdel" är för något. BMS brukar styra och övervaka hur batteriet laddas och urladdas samt hålla koll på alla driftsparametrar, sköta cellbalansering samt se till att batteriet inte används på ett sätt (för hög ström, för hög eller låg temperatur vid laddning mm) som gör att det riskerar att skadas vilket kan leda till att det gasar och börjar brinna i värsta fall.
Nu har jag läst verkstadens utlåtande och felkoder. Det är tydligen något som kallas EME av Bmw.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur upptäcker de att bilen är chippad? Har besiktat chippade bilar många gånger utan problem.
Aldrig råkat ut för det själv men kollegan kör en V60 D3 chippad och det märks att det inte är snikmotorn, tyckte besiktningen, särskilt när besiktningsmännen kör sådana bilar flera gånger i veckan.
Motfråga - varför skulle det inte märkas om du har 30-50 hästkrafter extra? Vad betalar du då för?
 
N Niq skrev:
Nu har jag läst verkstadens utlåtande och felkoder. Det är tydligen något som kallas EME av Bmw.
Electrical Machine Electronics betyder EME i en i3. Där sköter EME dubbelriktad omvandling mellan AC och DC (mellan laddboxen, batteriet och elmotorn) samt skapar 12V från högspänningsbatteriet. Det går ju inte att vara säker på att EME betyder samma i en 2-serie hybrid som i en i3 men troligen så är det ganska lika.

EME är således en kraftomvandlare mellan AC och DC som BMW enligt vad som skrivs på nätet har haft en del problem med. Kraftomvandlare hanterar höga strömmar, spänningar och effekter med hjälp av halvledare, transformatorer, styrelektronik och diverse sensorer. All sån utrustning har en ej försumbar felintensitet och många potentiella felfall som en inte helt lyckad konstruktion kan lida av.

Jag sökte bara runt ca 15-20 minuter så jag har förmodligen missat något. Någon här kanske har djupare kunskaper om BMWs kraftelektronik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.