Unikt namn
Hade tippskydd i mitt 70talskök.

Den säkerställde att spisen stog lite svagt framåtlutad, så allt stekfett samlade sig i framkant av pannan. Mycket bra installation.

Min nuvarande spis har inga kända begränsningar. Det tar förvisso en förmiddag att koka ägg, men den som väntar på något gott....
Spishäll med två plattor, använd och smutsig, reglage för värme, varumärket "respekta".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det vanliga brukar vara tre faser 16A och en effekt på omkring 10 kW. Två plattor delar då på varsin fas och den tredje används till ugnen. Det har skrivits en del på forumet om att Bosch säljer spisar som bara använder två faser. Då är hällen en fas och ugnen en fas. Det är sannolikt billigare och det är för det mesta tillräckligt men det är tveklöst en sämre lösning tekniskt. Om det inte är några felaktiga siffror angivna lär det vara svårt att reklamera den. I synnerhet om det gått mer än ett år.
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
Hej,

Förra sommaren köpte vi nya vitvaror som installerades. Spisen är en induktionshäll med varmluftsugn.

Jag har tyckt att den har mycket dålig effekt när vi använder flera plattor samtidigt. Kör jag 2 plattor orkar den inte köra full effekt på någon av dem och kör jag 4 plattor är det mer eller mindre varmhållning som funkar (ca 3an av 9 lägen).

Svärfar är elektriker och när jag sa det tyckte han att det lät märkligt. Vi tog fram spisen och öppnade i bak. Då visar det sig att den är inkopplad från väggen med en 3fas kabel men från inkopplingen i spisen går endast två faser (se bild). Enligt kopplingsschema ska det gå att koppla in 3 faser, men den ena går bara ut i intet.

När vi räknar på det är det får vi inte ihop allt.

Enligt spec har spisen en maxeffekt på 7 900 W vid 20A.

Räknar man 240 w x 20 amp så blir det 4 400 w, dvs 2 fas = 8 800 w.

I Sverige är standard 16 ampere och då blir istället max 240 w x 16 amp = 3 520 w x 2 fas = 7 680 w

Vad jag förstår är svensk standard 1 eller 3 faser till spisar inte 2.

när jag läser nuvarande info på säljarens hemsida står det inget om effekt, eller hur många faser som det ska finnas.

Enligt svärfar är detta en spis som är effektbegränsad och jag bör reklamera den.

Vad säger ni?
vad sägs om en bygel mellan 2-3? kolla schemat
 
R Roger A skrev:
vad sägs om en bygel mellan 2-3? kolla schemat
Jag tror att TS har spisen rätt inkopplad sedan drygt två år tillbaka.

Varför ska TS bygla mellan plint 2 & 3?
Vad händer om TS byglar plint 2 & 3?
Hur många faser matas spisen med externt?
Hur många faser använder spisen internt?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror att TS har spisen rätt inkopplad sedan drygt två år tillbaka.

Varför ska TS bygla mellan plint 2 & 3?
Vad händer om TS byglar plint 2 & 3?
Hur många faser matas spisen med externt?
Hur många faser använder spisen internt?
Med bygel mellan två o tre matas spisen med två faser och inte en!
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
R Roger A skrev:
Med bygel mellan två o tre matas spisen med två faser och inte en!
Jag tror att du blandar ihop sidorna på kopplingsplinten. Undertill är inkommande matning innehållande tre faser och nolla. Uppåt är ledarna in i spisen och där är bara två faser och nolla. Så om du byglar 2-3 kommer två av faserna i spisgruppen att kortslutas.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att du blandar ihop sidorna på kopplingsplinten. Undertill är inkommande matning innehållande tre faser och nolla. Uppåt är ledarna in i spisen och där är bara två faser och nolla. Så om du byglar 2-3 kommer två av faserna i spisgruppen att kortslutas.
Nej, det är få du får matning på två, kolla schemat
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
R Roger A skrev:
Med bygel mellan två o tre matas spisen med två faser och inte en!
Ta en ordentlig titt på TS bägge bilder och fundera en vända till,
Två bilder visar ett kopplingsschema och en närbild på terminaler med anslutna ledningar i en elektrisk spis, en ledning markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande femledare från gruppcentralen till spisen kommer underifrån.
Interna trådarna i spisen kommer uppifrån.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
R Roger A skrev:
Nej, det är få du får matning på två, kolla schemat
Det är ett generellt schema för inkopplingen. Det visas tre sätt att bygla för användning med en, två eller tre faser i matningen. Det är nu kopplat enligt alternativet för tre faser. Problemet som nämns i trådstarten är att spisen internt bara använder två faser. Därför är det är svårbegripligt varför det finns skissen 3N~. Det blir ingen som helst skillnad i spisens prestanda mellan alternativ 3N~ och 2N~. Men om du blandar kopplingarna genom att ha tre faser in och byglar för två faser så blir det kortslutning mellan två faser i matningen.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.