V Vardagsrum skrev:
Fick ni upp någon spaljé eller? Hur är grannsämjan? 🙂
Grannsämjan är god! Vi planerar tillsammans med grannarna för ett högre staket. 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Perplexus och 6 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Man får inte bygga något ”på tomtgräns”. Gränsen är skyddad av mycket stark lagstiftning om ägande, underhåll osv. Den som uppfört; finns avtal i sak? Om inte kan ni upplysa om att ni kommer att följa er fastighets lagliga rätt i jordabalken.
Vad grundar du det på? Hittar ingen reglering av detta alls. Däremot skall stakrt som står i tomtgräns anses ögas av båda. Och därmed gemensamt underhållsansvar om inte annat avtalats.
 
Måste säga att jag förstår överhuvudtaget inte diskusioner om att sätta staket bit in på tomt för underhåll. Har folk på riktigt då rubbade grannar att de inte tillåter någon gång var 10 år att man går stå på deras tomt och måla så har man rätt stora problem med varandra. Dubbla staket med demilitariserad zon verkar ju galet. Har någon någonsin sett det i ett normalt villa kvarter??

I TS fall, vilket dock verkar löst. Då hade jag då det står ett gammalt staket, föreslagit ett nytt staket. Fortfarande i tomtgräns. Jag hade klargjort att jag tar alla kostnader för staket längs med gemensam tomt. Han får ta kostnader om han vill fortsätta på egna gränser etc. Detta hade jag tyckt var självklart om jag var initiativtagare och den som vill ha ändringen. Jag hade dock frågat om de kan hjälpas åt med bygget. Bra för granntrivsel. Hade dock respekterat om han hade avstått. Alla har inte tid, lust eller möjlighet av andra skäl. Det måste man respektera om man hittar på saker som påverkar sin omgivning.
Kom däremot överens om staket skall ses som gemensamt ur underhålls synpunkt. Eller om underhåll alltid skall falla på TS i detta fall.
 
  • Gilla
hydrolift och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag föredrar att helt ha "rådighet" om mitt staket. Då behöver jag inte bekymra mig om ev knasiga framtida grannar.
Och staketet ska då vara monterat så att det helt kan skötas från min sida (avmonterbara sektioner). Då kan jag ha det nära gränsen (10cm?).
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Måste säga att jag förstår överhuvudtaget inte diskusioner om att sätta staket bit in på tomt för underhåll. Har folk på riktigt då rubbade grannar att de inte tillåter någon gång var 10 år att man går stå på deras tomt och måla så har man rätt stora problem med varandra.
Medlem sedan 2005 och du ifrågasätter om folk på forumet har rubbade grannar? 😁
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Medlem sedan 2005 och du ifrågasätter om folk på forumet har rubbade grannar? 😁
Ja den får jag ju ta😂😅
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja den får jag ju ta
Skönt att närmare 20 år här inte fått dig att ge upp allt hopp om mänskligheten!
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.