I vinter flyttar vi in i vårt nya hus. Byggt 67 med självdrag som inte är så välfungerande.
Planerar att installera FTX-system och kommer göra jobbet själv.
På vinden finns gott om plats för aggregatet och rördragning till bottenplan. Det som är lite knepigt är dels att få ner rör till källaren och sen hur jag ska dra rören i källaren.
Troligtvis kan jag ta ner dem genom en garderob, men det finns en liten, liten risk att golvvärmeslingona är dragna inne i garderoben. Undersöker det just nu men tillsvidare utgår vi från att vi kan ta ner rören där. Då kommer ju frågan vidare hur vi ska dra rören i källaren.
Jag har skissat på vilka rum som ska ha tilluft respektive frånluft, funderar på om det kanske behövs ett frånluft till på bottenplan.
Vi ska bygga upp nya väggar i källaren för att få in 2 sovrum till.
Vilket aggregat vi ska ha är inte bestämt ännu och kan lämnas till sen.


Vad tänker proffsen om detta?
Har jag tillräckligt med till/frånluft?
Storlek på don?

Jag har en hel del böjar till 160mm spirorör liggande och använder såklart gärna dem om de går...
Skiss som visar framtida ventilationsplanering för en bostad byggd 1967, med FTX-aggregat på vinden och ventilationsschakt till källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olaf2 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
FTX gör underverk för inomhusluften, så ett bra val!
Några tankar:
Du behöver ett till frånluft i köket, utöver köksfläkten
I källaren har du tilluft vid bastun, ska du inte ha från där? (Obs ej i bastun utan utanför)
Gamla pannrummet har tilluft, borde inte den vara från?
Tilluften i vardagsrummet skulle jag placera närmare ytterväggen men du kan ju också sätta två don eftersom du lätt kommer åt från vinden.
Annars har du fått till en bra lösning såvitt jag kan bedöma.

Hade samma problem som du med dragningen av kanalerna i källaren. Jag valde att gå med vanliga spiro då det verkligen är en källare och bara få meter är synliga.
En möjlighet är att försöka hitta stråk där du kan dra båda kanalerna i en låda. Alternativt vita spirorör.
Jag gick ner i dimension för att minska synligheten men det måste ju funka med de dimensionerade flödena.

Sist men inte oviktigt, sätt ljuddämpare till så många don du kan, och där du kan, använd en större dimension så slipper du susandet. Samma med aggregatet, köp ett lite för stort så det kan gå på låga varv. Jag köpte Systemair VSR300 men i efterhand skulle jag valt en 500.

Lycka till!
 
  • Gilla
B6304S1 och 7 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Hej,
FTX gör underverk för inomhusluften, så ett bra val!
Några tankar:
Du behöver ett till frånluft i köket, utöver köksfläkten
I källaren har du tilluft vid bastun, ska du inte ha från där? (Obs ej i bastun utan utanför)
Gamla pannrummet har tilluft, borde inte den vara från?
Tilluften i vardagsrummet skulle jag placera närmare ytterväggen men du kan ju också sätta två don eftersom du lätt kommer åt från vinden.
Annars har du fått till en bra lösning såvitt jag kan bedöma.

Hade samma problem som du med dragningen av kanalerna i källaren. Jag valde att gå med vanliga spiro då det verkligen är en källare och bara få meter är synliga.
En möjlighet är att försöka hitta stråk där du kan dra båda kanalerna i en låda. Alternativt vita spirorör.
Jag gick ner i dimension för att minska synligheten men det måste ju funka med de dimensionerade flödena.

Sist men inte oviktigt, sätt ljuddämpare till så många don du kan, och där du kan, använd en större dimension så slipper du susandet. Samma med aggregatet, köp ett lite för stort så det kan gå på låga varv. Jag köpte Systemair VSR300 men i efterhand skulle jag valt en 500.

Lycka till!
Sätter du extra frånluft i köket så är risken att det drar ut stekos i köket istället för att dra ut i köksfläkten. Sen är det bra om tilluften sätts så långt in i rummen som möjligt för att luftbytet ska bli så stort som möjligt.
 
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Sätter du extra frånluft i köket så är risken att det drar ut stekos i köket istället för att dra ut i köksfläkten. Sen är det bra om tilluften sätts så långt in i rummen som möjligt för att luftbytet ska bli så stort som möjligt.
Detta är fel. Det är högst rekommenderat att ha frånluft högt placerat i kök. Den tar hand om allt din fläkt missar. Det är typ sida 2 i kursmaterialet.
 
  • Gilla
maxmsm och 14 till
  • Laddar…
B bamyl skrev:
Detta är fel. Det är högst rekommenderat att ha frånluft högt placerat i kök. Den tar hand om allt din fläkt missar. Det är typ sida 2 i kursmaterialet.
Helt värdelöst i praktiken!
 
  • Arg
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Helt värdelöst i praktiken!
Fungerar utmärkt i vårt hus. Bara en liten del av frånluftsflödet går den vägen så köksfläkten trumfar på alla hastigheter.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Hej,
FTX gör underverk för inomhusluften, så ett bra val!
Några tankar:
Du behöver ett till frånluft i köket, utöver köksfläkten
Ja, jag har för mig att jag fått höra det innan. Kanske kan sitta nån meter in från fläkten.

Wigert Wigert skrev:
I källaren har du tilluft vid bastun, ska du inte ha från där? (Obs ej i bastun utan utanför)
Jag har läst att man ska ha tilluft bakom aggregatet och sen helst frånluft i andra änden av bastun. Ska vara en dusch utanför bastun och de tänker jag att jag behöver ha en frånluft. Bastuns frånluftdon skulle man ev kunna ta via en ventil och sen från verkstaden.

Wigert Wigert skrev:
Gamla pannrummet har tilluft, borde inte den vara från?
Kanske det. Har tänkt att det är ett rum längst in och att man behöver få in luft för men kanske ska sätta frånluften där istället för i tvättstugan. Det är öppet i mellan.

Wigert Wigert skrev:
Tilluften i vardagsrummet skulle jag placera närmare ytterväggen men du kan ju också sätta två don eftersom du lätt kommer åt från vinden.
Annars har du fått till en bra lösning såvitt jag kan bedöma.
Placeringen av donen är inte nödvändigtvis där jag satt ringarna, de är mest för att se vilket rum som ska ha vad.

Wigert Wigert skrev:
Hade samma problem som du med dragningen av kanalerna i källaren. Jag valde att gå med vanliga spiro då det verkligen är en källare och bara få meter är synliga.
En möjlighet är att försöka hitta stråk där du kan dra båda kanalerna i en låda. Alternativt vita spirorör.
Jag gick ner i dimension för att minska synligheten men det måste ju funka med de dimensionerade flödena.
Jag har en grov plan för rördragning i källaren om jag bara får ner dem där.
Det är inte helt enkelt eftersom det är mycket synliga vattenrör som går i taket och blockerar många enkla stråk. Men jag bör kunna gå med 160 rör.

Wigert Wigert skrev:
Sist men inte oviktigt, sätt ljuddämpare till så många don du kan, och där du kan, använd en större dimension så slipper du susandet. Samma med aggregatet, köp ett lite för stort så det kan gå på låga varv. Jag köpte Systemair VSR300 men i efterhand skulle jag valt en 500.
Lycka till!
Jo ljuddämpare ska det in på så många ställen det bara går! Prisskillnaden mellan de två aggregaten som jag tittade på i somras, men inte kommer ihåg vilka, var knappt 5000 för modellen större så det kan absolut vara värt att gå upp en modell för att få ner ljudnivån.

Tack för bra input!
 
  • Gilla
Byggareberg
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Sätter du extra frånluft i köket så är risken att det drar ut stekos i köket istället för att dra ut i köksfläkten. Sen är det bra om tilluften sätts så långt in i rummen som möjligt för att luftbytet ska bli så stort som möjligt.
Jag hr också läst om extra frånluft, både nu och bä och det är därför jag inte ritat in det i köket men jag är rädd att det blir för lite frånluft på bottenplan om jag bara har inne på toaletten.

Tänker att frånluft kan sitta nån meter in i köket så den inte konkurrerar med köksfläkten. Man skulle ju kunna justera ner den så den inte suger mer än fläkten.

Tänker med att tilluften ska sitta så långt in som möjligt men samtidigt vill man inte ha den mitt över en säng eller soffa. Klurigt värre.
Men min ritning visar inte exakt placering av don, bara vill rum som ska ha vad.
 
Tänk också på att du ska ha två flyktvägar från sovrum, så högt sittande fönster kan vara problem...

Jag rekommenderar inte extra frånluft i köket!
Vi täppte till vår kanal helt och lade en tilluft extra just utanför köket och på så sätt minskade matos i övriga huset rejält.
 
  • Gilla
Hjnilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft lite liknande utmaningar med framförallt dragningen till källaren.

För att slippa offra en garderob drog jag två spirorör (100 mm resp 125 mm) genom oanvända rökkanaler i murstocken.

Vårt hus hade tidigare oljepanna men efter att den revs ut blev det flera kanaler i murstocken som inte längre användes till något. Jag högg upp hål i murstocken i källaren och på vinden och hissade ner kanaler från skorstenen. Blev väldigt bra i detta hus!

Jag gjorde hela installationen själv. Men lät en firma rita upp systemet och plocka ihop alla delar som behövs som dom sen skickade hit. Ritningen använde jag också som underlag i bygganmälan till kommunen.
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
J JLIM skrev:
Jag har haft lite liknande utmaningar med framförallt dragningen till källaren.

För att slippa offra en garderob drog jag två spirorör (100 mm resp 125 mm) genom oanvända rökkanaler i murstocken.

Vårt hus hade tidigare oljepanna men efter att den revs ut blev det flera kanaler i murstocken som inte längre användes till något. Jag högg upp hål i murstocken i källaren och på vinden och hissade ner kanaler från skorstenen. Blev väldigt bra i detta hus!

Jag gjorde hela installationen själv. Men lät en firma rita upp systemet och plocka ihop alla delar som behövs som dom sen skickade hit. Ritningen använde jag också som underlag i bygganmälan till kommunen.
Gjorde du en anmälan till kommunen när du satte in ett ftx?
 
anders07 anders07 skrev:
Tänk också på att du ska ha två flyktvägar från sovrum, så högt sittande fönster kan vara problem...

Jag rekommenderar inte extra frånluft i köket!
Vi täppte till vår kanal helt och lade en tilluft extra just utanför köket och på så sätt minskade matos i övriga huset rejält.
Det är också något jag funderat på.
”Måste” det vara 2 vägar ut ur rummet, alltså dörr och fönster. Eller kan man räkna att man antingen kan ta stora trappan upp eller ut genom garaget?

Bra med input om att oset kan sprida sig. Vi fortsätter klura på detta.
 
J JLIM skrev:
Jag har haft lite liknande utmaningar med framförallt dragningen till källaren.

För att slippa offra en garderob drog jag två spirorör (100 mm resp 125 mm) genom oanvända rökkanaler i murstocken.

Vårt hus hade tidigare oljepanna men efter att den revs ut blev det flera kanaler i murstocken som inte längre användes till något. Jag högg upp hål i murstocken i källaren och på vinden och hissade ner kanaler från skorstenen. Blev väldigt bra i detta hus!

Jag gjorde hela installationen själv. Men lät en firma rita upp systemet och plocka ihop alla delar som behövs som dom sen skickade hit. Ritningen använde jag också som underlag i bygganmälan till kommunen.
Har samma förutsättningar med skorstenen. Tyvärr har de satt värmepumpens innedel framför murstocken och sen dragit rör precis framför kanalerna. Blir en hel del omdragning av vattenrör om jag ska göra så.
Å andra sidan, ligger golvvärmen in i garderoberna så har jag nog inget annat val.

Har också funderat på att låta ett proffs rita upp systemet när vi kommit fram till hur vi vill ha det. Kan vara värt pengarna. Vad fick ni ge för den tjänsten?
 
Byte av självdrag till FTX kräver anmälan, om man ska följa reglerna i PBL och VÄS. (https://www.boverket.se/sv/byggande...r-kravs-anmalan-for-atgarder-for-ventilation/, https://rinfo.boverket.se/BFS2012-12/pdf/BFS2017-4.pdf)

Jag betalade 2800 kr för ritning, inklusive en del diskussion med projektören om hur jag ville ha saker och ting. Jag tycker det var värt det att få det uppritat. Kan också optimera kanaldimensioner på ett annat sätt än vad jag själv hade lyckats med. Dom jag anlitade satt på en helt annan ort så allt sköttes över mail och telefon.
 
altaxis altaxis skrev:
I vinter flyttar vi in i vårt nya hus. Byggt 67 med självdrag som inte är så välfungerande.
Planerar att installera FTX-system och kommer göra jobbet själv.
På vinden finns gott om plats för aggregatet och rördragning till bottenplan. Det som är lite knepigt är dels att få ner rör till källaren och sen hur jag ska dra rören i källaren.
Troligtvis kan jag ta ner dem genom en garderob, men det finns en liten, liten risk att golvvärmeslingona är dragna inne i garderoben. Undersöker det just nu men tillsvidare utgår vi från att vi kan ta ner rören där. Då kommer ju frågan vidare hur vi ska dra rören i källaren.
Jag har skissat på vilka rum som ska ha tilluft respektive frånluft, funderar på om det kanske behövs ett frånluft till på bottenplan.
Vi ska bygga upp nya väggar i källaren för att få in 2 sovrum till.
Vilket aggregat vi ska ha är inte bestämt ännu och kan lämnas till sen.


Vad tänker proffsen om detta?
Har jag tillräckligt med till/frånluft?
Storlek på don?

Jag har en hel del böjar till 160mm spirorör liggande och använder såklart gärna dem om de går...
[bild]
Du har 9st TD-don inritade och 4st FD-don. Du behöver balansera upp detta så det är ungefär lika många i huset/per våningsplan om det inte är öppet mellan våningarna? Ett annat alternativ är att sätta en större ”central frånluft” någonstans för att med hjälp av den balansera upp flödena men att köra 9-4 fördelning som nu kommer inte bli bra tyvärr

Släng in frånluft i köket (som grundflöde), KLK, KPR,FRD,Hall och entré är andra ytor där du kan placera frånluft för att jämna ut systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.