Fantastiskt hårt beskurna bilder på Hemnet för att man inte ska märka att 70% av utsikten är rätt in till de nya grannarna... Tänk om de vridit huset lite så man tittade förbi grannarnas höghus...
Sen var det rätt trånga och skyffiga sovrum, jag hade nog lagt mer pengar på lite större yta och mindre på arkitekt och kvistfri furu...
Fast det är många snygga och välarbetade detaljer, och jag gillar iden med ett torn.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
18 mille för energiklass B och knappt någonstans att parkera bilen, hoppas dom får det sålt dock! Synd att någon byggde en kåk rakt framför med....

Förövrigt, hade varit intressant hur tillgänglighet uppfylls, inte en enda hiss eller ramp någonstans, som man ofta sett på andra liknande byggnationer.
Huset kanske är byggt som ett fritidshus? Då gäller varken energi- eller tillgänglighetsregler.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Huset kanske är byggt som ett fritidshus? Då gäller varken energi- eller tillgänglighetsregler.
Det är klassat som 210 och inom detaljplan, så det skulle vara märkligt om de kunde bygga som fritidshus.
Speciellt hus och läge, men finns flera funderingar, däremot programmet och programledare är ju producerat för "tittarspänning" inte ge så mycket fakta.😉
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ovanligt hög detaljfinish både in och utvändigt så det var ju trevligt att titta på MEN hur kan man missa att det ska byggas ett hus precis framför? Som jag ser det så gör det huset i princip värdelöst, hela konceptet gick ju ut på att det skulle vara full utsikt i alla plan.

Dessutom: köket! Kan man öppna ugnsluckan eller sopskåpet utan att det tar i stolen? Går det att komma runt bordet när det sitter folk där? Kan vara bilderna men det ser onekligen konstigt trångt ut.
 
  • Gilla
B T Eriksson och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte heller hur budgeten kunde överskridas så mycket.
Man påminns ju om det där med "alla kan bygga en bro som håller men för att bygga en bro som precis håller behövs en ingenjör"

Det är väl ingen konst att bygga hus om man får 6 miljoner extra plötsligt?
Eller är det olika tillval eller vad man ska kalla det, fördyrande inredning och sånt, som kostat 6 miljoner extra?
Hade dom klarat det inom budget hade de nog kunnat tjäna rätt bra på huset nu när de säljer. ..
 
  • Gilla
B T Eriksson och 3 till
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte heller hur budgeten kunde överskridas så mycket.
Man påminns ju om det där med "alla kan bygga en bro som håller men för att bygga en bro som precis håller behövs en ingenjör"

Det är väl ingen konst att bygga hus om man får 6 miljoner extra plötsligt?
Eller är det olika tillval eller vad man ska kalla det, fördyrande inredning och sånt, som kostat 6 miljoner extra?
Hade dom klarat det inom budget hade de nog kunnat tjäna rätt bra på huset nu när de säljer. ..
Om man låter arkitekten ansvara för att köpa in fasadmaterialet och kunden får veta att det blir "betydligt dyrare" men kunden ändå kör på, så är jag inte förvånad att kostnaderna drog iväg. Om man som kund inte kan upprätta och följa en kalkyl (vilket är normalt) så bör man köpa in den tjänsten enligt mig.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Om man låter arkitekten ansvara för att köpa in fasadmaterialet och kunden får veta att det blir "betydligt dyrare" men kunden ändå kör på, så är jag inte förvånad att kostnaderna drog iväg. Om man som kund inte kan upprätta och följa en kalkyl (vilket är normalt) så bör man köpa in den tjänsten enligt mig.
Ja eller man kan också tänka att om kunden inte har mer koll så drabbar det ingen fattig.
 
Krasst, om man gör ett program "Grand design" så bör det väl redan från början haft en planering med arkitekt, annars blir det ju inte så mycket program. Och att det blev tre våningar var säkert utifrån att huset framför redan fanns planerat och dess påverkan.
 
  • Gilla
B T Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte heller hur budgeten kunde överskridas så mycket.
Man påminns ju om det där med "alla kan bygga en bro som håller men för att bygga en bro som precis håller behövs en ingenjör"

Det är väl ingen konst att bygga hus om man får 6 miljoner extra plötsligt?
Eller är det olika tillval eller vad man ska kalla det, fördyrande inredning och sånt, som kostat 6 miljoner extra?
Hade dom klarat det inom budget hade de nog kunnat tjäna rätt bra på huset nu när de säljer. ..
Den där kvistfria furun och eget snickeri som ska skarva in den 😅😅 vilken idiotisk idé. Som arkitekt måste man väl ändå ha större förståelse för kundens budget änsåhär.
 
  • Gilla
JRS75 och 14 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är klassat som 210 och inom detaljplan, så det skulle vara märkligt om de kunde bygga som fritidshus.
Speciellt hus och läge, men finns flera funderingar, däremot programmet och programledare är ju producerat för "tittarspänning" inte ge så mycket fakta.😉
Numera har alla typer av fastigheter (permanent som fritidshus) samma typkod.
- 210 Småhusenhet, tomtmark
- 220 Småhusenhet, bebyggd
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Här lyckades arkitekten självförverkliga sig själv på kundens bekostnad. Kvistfri furu vad blir nästa arkitekts dröm? Ett stort ”kontorshus” framför detta bygge gjorde inte det bättre. Allt prat om fantastisk sjöutsikt var väl lite överdriven. En liten vik skymtade mellan träden. Nej, detta var inget för mig och tydligen inte heller något för beställaren.
Kunde inte sagt det bättre själv! Totalt ignorera kundens önskemål, och ritar istället det precis motsatta. Sen lyckas han sälja in ide'n med hjälp av diverse lögner. När projektet var igång, var det ju svårt/omöjligt att hoppa av. Särskilt då Grand design också var inkopplade, troligtvis genom arkitekten.
Fruktansvärt vilken sits han försatte köparen i.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Numera har alla typer av fastigheter (permanent som fritidshus) samma typkod.
- 210 Småhusenhet, tomtmark
- 220 Småhusenhet, bebyggd
Aha, 221 används inte längre. Och det stämde våra fastigheter har 220 oberoende av nyttjande när jag nu kollade.
 
A AndersS skrev:
Det är klassat som 210 och inom detaljplan, så det skulle vara märkligt om de kunde bygga som fritidshus.
Speciellt hus och läge, men finns flera funderingar, däremot programmet och programledare är ju producerat för "tittarspänning" inte ge så mycket fakta.😉
området är ett gammalt fritidshus område
 
  • Gilla
ds8765 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv! Den här arkitekten borde kölhalas, eller korsfästas. Totalt ignorera kundens önskemål, och ritar istället det precis motsatta. Sen lyckas han sälja in ide'n med hjälp av diverse lögner. När projektet var igång, var det ju svårt/omöjligt att hoppa av. Särskilt då Grand design också var inkopplade, troligtvis genom arkitekten.
Fruktansvärt vilken sits han försatte köparen i.
faktiskt ganska vanligt
 
  • Gilla
Mikael BLong och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte heller hur budgeten kunde överskridas så mycket.
Man påminns ju om det där med "alla kan bygga en bro som håller men för att bygga en bro som precis håller behövs en ingenjör"

Det är väl ingen konst att bygga hus om man får 6 miljoner extra plötsligt?
Eller är det olika tillval eller vad man ska kalla det, fördyrande inredning och sånt, som kostat 6 miljoner extra?
Hade dom klarat det inom budget hade de nog kunnat tjäna rätt bra på huset nu när de säljer. ..
jag håller med lite skumt att inte kunna hålla budget speciellt när man som han sitter som styrelseordförande i 20 bolag
 
  • Gilla
  • Wow
B T Eriksson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.