D D.alarna skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.

Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm
D D.alarna skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.

Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm.
på ekonomifokus.se
kan man räkna ut skälig hyra sätter du 0 på drift så får du en skälig kallhyra. Sen delar du den med 2 så får du din partners rimliga hyra. Man utgår från värdering storlek antal rum.
 
S SueCia skrev:
Fast dom delar ju på löpande kostnader, så ingen bor ju gratis då?
Gör de. Jag tycker precis alla varianter har föreslagits i tråden inklusive att inte bidra alls med motiveringen att TS kostnader för huset knappt påverkas av att en till flyttar in.
 
S SueCia skrev:
Gifta sig känns som en ganska extrem åtgärd på något som är enkelt löst med att antingen köpa in sig eller köpa nytt gemensamt
Att sälja befintligt hus, köpa ett nytt och flytta är knappast enkelt. Objektivt sett är det väldigt mycket enklare att gifta sig. 😀
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast dom delar ju på löpande kostnader, så ingen bor ju gratis då?
Hade man tänkt så då hade min sambo betalt 1849 kr i månaden. Billigare än att bo i en korridor ju.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Hade man tänkt så då hade min sambo betalt 1849 kr i månaden. Billigare än att bo i en korridor ju.
1 - varför måste du tjäna pengar på din sambo?

2 - varför köper ni inget gemensamt istället?
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Att sälja befintligt hus, köpa ett nytt och flytta är knappast enkelt. Objektivt sett är det väldigt mycket enklare att gifta sig. 😀
Enklare absolut, men väldigt extremt 😂
 
S SueCia skrev:
1 - varför måste du tjäna pengar på din sambo?

2 - varför köper ni inget gemensamt istället?
1. Jag tjänar inte en krona.
2. Banken vägrar att ge henne ett lån då hon aldrig kunnat ta ett fast jobb inom skolvärlden då de krävs legitimation som hon nu studerar till. Trots mycket god ekonomi som hon inte vill lägga allt för att köpa in sig vilket är förståeligt då hon tjänar mer på att ha det investerat.
3. Det var hennes förslag från början.
4. Jag har bott med snyltgäster förr som inte ville skjuta till en krona. Det kostar att bo, och de pengarna hon betalar kan du likna med att bo i en hyresrätt typ. Dvs drift plus en del till. Alternativet hon kan ta är att bo i en lägenhet för 5-10 tusen istället.
 
  • Gilla
B6304S1 och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Enklare absolut, men väldigt extremt 😂
Jag tycker nog att "sälja befintligt hus, köpa ett nytt och flytta" också är väldigt extremt om man är nöjd med nuvarande bostad.

Och vad löser det? Om det inte är aktuellt att den blivande sambon köper in sig i befintlig bostad är det väl antagligen inte aktuellt att de köper en ny bostad tillsammans.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
1 - varför måste du tjäna pengar på din sambo?

2 - varför köper ni inget gemensamt istället?
Öh… varför ska sambon inte bidra till kostnaderna för boendet?

Och dom kanske bör leva ihop ett tag innan de gör en sån stor affär tillsammans.
 
Redigerat:
  • Gilla
B6304S1 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast dom delar ju på löpande kostnader, så ingen bor ju gratis då?
Ränta ÄR en löpande kostnad. Punkt.
Det är något som måste betalas för att någon öht. ska kunna bo i huset om det är belånat.
 
  • Gilla
B6304S1 och 5 till
  • Laddar…
S
S Snikhol skrev:
Ränta ÄR en löpande kostnad. Punkt.
Det är något som måste betalas för att någon öht. ska kunna bo i huset om det är belånat.
Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.

Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.

Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Hej Krille, nej de ska vara tacksamma båda, hon ska vara tacksam över att få sitta på drn fina altanen och han ska vara tacksam för att hon vill sitta där, då det är hans hus och hon inte har några rättigheter vid en ev separation.
Så utan altan hade hon inte varit intresserad av honom?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.

Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.

Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den
S SueCia skrev:
Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.

Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.

Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den.
Nja…. Varför då? Personen sparar ändå sannolikt pengar på att bli sambo. Ta dessa pengar och satsa på en indexfond. Ger nog bättre avkastning än hus på väldigt många adresser.
Sen tycker jag absolut det bästa är att samäga på sikt. Men det var inte aktuellt enligt TS.
 
  • Gilla
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
S
S Snikhol skrev:
Nja…. Varför då? Personen sparar ändå sannolikt pengar på att bli sambo. Ta dessa pengar och satsa på en indexfond. Ger nog bättre avkastning än hus på väldigt många adresser.
Väldigt märklig syn på samboförhållanden, den som inte äger huset ska skinnas men ändå vara nöjd för att hen "sparar" pengar på en hyra som är dyrare.

Om man köper ett hus för 5 miljoner, lånar 4 och cashar 1. Sambon betalar 50% av räntekostnaderna för lånet, då är det inte mer än rätt att sambon också får 50% av 80% av framtida värdeökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.