F fribygg skrev:
Allt behöver inte vara riktigt rättvist.
Nu pratar vi inte om rättvisa eller inte.

Hon är med på tanken och vill naturligtvis betala om hon flyttar in.

Min fråga var : Vad är en rimlig kostnad ? Dela rakt av eller mindre pga att jag äger huset och får stå för allt med det.
 
Alla löpande kostnader för huset, så som el, vatten , sopor tycker jag delas 50/50 utan att ens behöva reflektera över det.

Fastighetsavgiften ... tja frågan är om den ska delas på eller inte ... kan inte bestämma mig.
Rådet här är att prata med din partner om det.

ev ammotering + renoveringar står du för rakt av. inget konstigt här.

och ang räntan så är jag inne på Dowsers linje ... dela på kostnaden efter ränteavdrag.
Ev kan man göra en lite abrovink och kostnaden efter ränteavdag delas i förhållande till lön efterskatt.
ex
ränta efter avdrag = 60tusen / år
Person 1 lön efter skatt = 25tusen
Person 2 lön efter skatt = 35tusen
Person 1 betalar då 25tusen av räntan per år och person 2 35tusen
 
  • Gilla
H_kan@88 och 12 till
  • Laddar…
Amorteringskostnad och räntekostnad står husägaren för. Även fastighetsavgiften.

Driftkostnad delar ni på. Det blir win/win för er bägge.

Detta ger (i detta fall) henne möjlighet bygga upp ett sparkapital för ny bostad om ni framöver separerar. Om ni bor i någon av de större städerna bör hon definitivt även ställa sig i bostadskö för hyresrätt. Låter krasst men man vet inte vad som händer om tio år!
 
  • Gilla
Maria T och 19 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Nu pratar vi inte om rättvisa eller inte.

Hon är med på tanken och vill naturligtvis betala om hon flyttar in.

Min fråga var : Vad är en rimlig kostnad ? Dela rakt av eller mindre pga att jag äger huset och får stå för allt med det.
Vill hon vara 'hyresgäst' hos dig eller ska ni bygga nått nytt och gemensamt? Ökar dina kostnader överhuvudtaget om hon flyttar in hos dig?
Jag själv står för alla kostnader för min kåk och om vi bygger nått nytt gemensamt är det rimligt att vi delar investering och drift 50/50.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Driftkostnaden delas. Amorteringskostnad och räntekostnad står husägaren för.

Detta ger (i detta fall) henne möjlighet bygga upp ett sparkapital för ny bostad om ni framöver separerar. Om ni bor i någon av de större städerna bör hon definitivt även ställa sig i bostadskö för hyresrätt. Låter krasst men man vet inte vad som händer om tio år!
Ok, då säger vi att vi har en driftkostnad på 5000:- / månad och att hon då skall betala 2500:- tänker du för att gå från en hyreslägenhet med hyra på 10 000:- till ett fint hus i ett bra område?

Är hon med på att betala del av räntan kommer hon få många tusen över varje månad som hon kan välja att spara
 
Det är hon som går in i detta med störst risk. Att inte äga nån del är inte att rekommendera för någon, varken man eller kvinna.

Ofta är det kvinnan som har bra ideer och tankar som leder till värdestegring och om hon blir utkickad en dag, står hon där utan att få ta del av den värdestegring som hon kanske till stor del varit bidragande till

Kort sagt man bör köpa in sig om man tror på relationen. På samma sätt som man alltid ska ha ett eget pensionssparande och inte lita på försörjningsstöd från partnern på äldre dar

I övrigt är det rimligt att dela på löpande driftskostnader. Reparationskostnader, tja det kan diskuteras. Diskmaskiner och tvättmaskiner går sönder. Nytt badrum och kök behövs osv. Där tycker jag att det förstnämnda kan man dela på men ett nytt badrum/kök är värdehöjande, åtminstone ett par år, så där bör fastighetsägaren/ägarna ta/dela kostnaden utifrån respektive ägarandel
 
  • Gilla
  • Haha
MrWIB och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill hon vara 'hyresgäst' hos dig eller ska ni bygga nått nytt och gemensamt? Ökar dina kostnader överhuvudtaget om hon flyttar in hos dig?
Jag själv står för alla kostnader för min kåk och om vi bygger nått nytt gemensamt är det rimligt att vi delar investering och drift 50/50.
Som jag skrev tidigare :
Frågan var endast vad en rimlig kostnad är om hon flyttar in här och nu och där hon vill betala.

Bygger vi hus ihop eller köper något så är det på framtiden och ej aktuellt att prata om.
 
Finns det några barn i hushållet?
 
  • Gilla
Adagbg
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det är hon som går in i detta med störst risk. Att inte äga nån del är inte att rekommendera för någon, varken man eller kvinna.

Ofta är det kvinnan som har bra ideer och tankar som leder till värdestegring och om hon blir utkickad en dag, står hon där utan att få ta del av den värdestegring som hon kanske till stor del varit bidragande till

Kort sagt man bör köpa in sig om man tror på relationen. På samma sätt som man alltid ska ha ett eget pensionssparande och inte lita på försörjningsstöd från partnern på äldre dar

I övrigt är det rimligt att dela på löpande driftskostnader. Reparationskostnader, tja det kan diskuteras. Diskmaskiner och tvättmaskiner går sönder. Nytt badrum och kök behövs osv. Där tycker jag att det förstnämnda kan man dela på men ett nytt badrum/kök är värdehöjande, åtminstone ett par år, så där bör fastighetsägaren/ägarna ta/dela kostnaden utifrån respektive ägarandel
Hon äger inget idag heller då hon bor i en hyresrätt.
Däremot får hon bo i ett stort fint hus, gräsmatta och altaner i ett bra område för betydligt billigare än vad hon bor idag.


Och som jag skrev, allt kring huset hamnar på mig och ej aktuellt för henne att köpa in sig i huset då det blir stora pengar, vi tror till 110% på denna relation annars hade jag ej ställt frågan.

Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon.
 
  • Gilla
TuVu
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det några barn i hushållet?
Ja det finns barn.
 
D Daniel4s skrev:
Ok, då säger vi att vi har en driftkostnad på 5000:- / månad och att hon då skall betala 2500:- tänker du för att gå från en hyreslägenhet med hyra på 10 000:- till ett fint hus i ett bra område?
Vill du ha en 'hyresgäst'? Isåfall kan du ju fråga om hon vill hyra av dig istället för av nuvarande hyresvärd, hon är ju van att pynta 10 tuss varje månad och hon kanske vill fortsätta med det så du kan bygga upp en ekonomisk buffert och har möjlighet att gå in med 360 000kr extra i kontantinsats om ni köper nått gemensamt om tre år..
 
  • Gilla
  • Haha
YFE3N2 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Är hon med på att betala del av räntan
Det borde hon inte göra, det är knutet till kåken (antar jag) och storleken på din skuld styrs av ditt eget val av amorteringsplan. Hade du amorterat duktigt så hade räntan kanske varit noll?
 
  • Gilla
Jope09 och 6 till
  • Laddar…
Du får lägre boendekostnad och hon lämnar förstahandskontrakt (?) på lägenhet. Det är rimligt att hon får bygga upp ett sparkapital om-utifall-att. Det är inte meningen att du ska få en extra fördel framöver. Köper ni något gemensamt senare kan hon bidra med sparade medel. Att hon kan spara 5-6000/mån är vettigt. Läs i övrigt vad @krambriw skriver.
 
  • Gilla
MrsForest och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du ha en 'hyresgäst'? Isåfall kan du ju fråga om hon vill hyra av dig istället för av nuvarande hyresvärd, hon är ju van att pynta 10 tuss varje månad och hon kanske vill fortsätta med det så du kan bygga upp en ekonomisk buffert och har möjlighet att gå in med 360 000kr extra i kontantinsats om ni köper nått gemensamt om tre år..
Jag behöver ingen ekonomisk buffert, säljer jag huset blir jag miljonär.

Och ej aktuellt för henne att pynta mig 10 000:-

Du vill gärna svara men inte riktigt på det jag frågar efter, eller så va det kanske precis det du gjorde.
 
Dessutom har det viss betydelse vem som redan har barn i boet.
 
  • Gilla
Adagbg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.