Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Nej, massan i isoleringen är så begränsad att du kan bortse ifrån den. Gipsen på insidan har större effekt.
Vad gäller fukten trodde jag att du skulle begripa min lilla överslagsberäkning.

Det finns många dom säger saker som liknar det du säger. Men de har i allmänhet inget att backa upp det med.
Jag påstår att det är si och så , du påstår näää det är si och så 😄
Utan att ngn som bor i ett hus med ett klimatskal gjort av lera / halm eller cellulosa isolering utan fuktspärr kan vi dividera ihjäl oss .
Jag lutar mig mot de som gett information som byggt och lever i hus byggda med lera / halm + information jag fått från tillverkare av cellulosa isolering .
Vad är dina ideer hämtade från ?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Kunskap om naturlagar främst.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Kunskap om naturlagar främst.
Den kunskaper verkar vara hackig du .
Naturlagar kan tolkas på många sätt ......
IRL är en bra testmetod 👍
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Var i kontakt med iCell idag och frågade hur ett klimatskal av cellulosa (utan diffspärr) beter sig ang fukt .
De informerade mig att isoleringen beter sig som ett hus byggt av lera / halm .
Dvs den tar upp och ger ifrån sig värme / fukt , inåt , till inomhusklimatet .
Detta med dagens ventilationsstandard .
Man har en ångspärr för att skydda det yttersta (trä)materialet i en vägg. Trä innehåller för övrigt cellulousa. (men cellolousaisolering möglar inte eftersom den är kemikaliebehandlad).

Du kan ju ringa dem på måndag och upplysa dem.

Fun fact så har jag själv lagt iCell på vinden, men jag fick rätta försäljaren flera gånger när han for med osanning och övredrifter. Självklart har jag även en ångspärr i botten.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den kunskaper verkar vara hackig du .
Naturlagar kan tolkas på många sätt ......
IRL är en bra testmetod 👍
Nej, naturlagar är inte alls flexibla.
 
W witten skrev:
Man har en ångspärr för att skydda det yttersta (trä)materialet i en vägg. Trä innehåller för övrigt cellulousa. (men cellolousaisolering möglar inte eftersom den är kemikaliebehandlad).

Du kan ju ringa dem på måndag och upplysa dem.

Fun fact så har jag själv lagt iCell på vinden, men jag fick rätta försäljaren flera gånger när han for med osanning och övredrifter. Självklart har jag även en ångspärr i botten.
Du hade inte behövt ångspärr/plast under cellulosaisoleringen eftersom det förmår uppta och buffra fukt (om du nu inte har extra fukttryck inne som kanske då kan motivera plasten)

Men du kanske även har andra material i konstruktionen som inte förmår buffra fukt och som därmed gör att konstruktionen behöver skyddas av ångspärr.
 
Ja jag har råspont.
 
W witten skrev:
Ja jag har råspont.
Jaha. Men för råspontens skull behöver du inte ha diffspärr/plast. Eftersom du valt cellulosaisolering som förmår uppta ta hand om och buffra fukt. Har du däremot mineralullsisolering eller nåt annat material på vinden som inte förmår uppta ta hand om fukt så hade diffspärr kanske varit befogat för att skydda råspont mm.
 
Om cellulosaisoleringen upptar fukt, riskerar man inte mögel där?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Om cellulosaisoleringen upptar fukt, riskerar man inte mögel där?
De brukar behandla den, på lite olika vis genom årens lopp, så att den inte ska mögla.
Obehandlat sågspån och kolstybb och myrstackar och gud vet vad har ju varit en vanlig isolering förr utan att mögla. Men behandlingen handlar mycket om att hindra brand. Borsalt användes förut men nu tror jag de har nåt annat eftersom borsalt inte var bra av någon anledning. Eller hur det nu var.
 
Redigerat:
R roke skrev:
Jaha. Men för råspontens skull behöver du inte ha diffspärr/plast. Eftersom du valt cellulosaisolering som förmår uppta ta hand om och buffra fukt. Har du däremot mineralullsisolering eller nåt annat material på vinden som inte förmår uppta ta hand om fukt så hade diffspärr kanske varit befogat för att skydda råspont mm.
Man skulle kunna revolutionera KTHs byggfysikutbildning om det du skrev var sant.
.
 
W witten skrev:
Man skulle kunna revolutionera KTHs byggfysikutbildning om det du skrev var sant.
.
Okej. Vad är det som inte stämmer med det jag skrev?
 
Att isoleringen skulle fånga fukten till den grad att den inte kondenserar på råsponten.
 
W witten skrev:
Att isoleringen skulle fånga fukten till den grad att den inte kondenserar på råsponten.
Råsponten ser iallafall efter 25 år torr och fin ut på mina vindar som är isolerade med ca 50 cm cellulosa utan diffspärr.
 
Redigerat:
Visst fungerar det även med en diffusionsöppen folie i en sådan konstruktion. Men det är dyrare och sämre enligt min mening. Inte en universallösning som löser en massa problem som förespråkarna vill få det till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.