Nej, inte i ett hus där det finns människor. Om det dessutom lagas mat och duschas i huset ökar fukten ytterligare.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, inte i ett hus där det finns människor. Om det dessutom lagas mat och duschas i huset ökar fukten ytterligare.
Visst är det så i någon omfattning, men nu bodde ju herr eller fru Tomture61 i sin "plastpåse" med låg RF, så det verkar inte göra någon större skillnad.
 
Tomture61
A Arga ingenjörn skrev:
Visst är det så i någon omfattning, men nu bodde ju herr eller fru Tomture61 i sin "plastpåse" med låg RF, så det verkar inte göra någon större skillnad.
Förstår inte ditt resonemang 🤔
Regnar det utanför huset så blir luftfuktigheten även högre inomhus .
Luften vi andas kommer ju från utsidan av huset .
Har man självdrag i huset så blir ventilationen mycket begränsad på den varma delen av året .
På vintern med uppvärmning är den mycket effektiv . Så det funkar i mitt garage .

I mitt bostadshus med ångspärr överallt i klimatskalet + mekanisk ventilation har jag fullgod ventilation året runt .

Valet av ångspärr eller ångbroms har med byggnadens ålder / konstruktion att göra .
Såg ett inlägg om ngn med ett stenhus (100 år gammalt) som var tilläggsisolerat (145 mm) på insidan med ångspärr , han hade ca 80% RH i väggen !

Skippar man att värma byggnaden under den kalla perioden (höst - vinter - vår) ska man inte välja ångspärr , värmer man till 10 gr samma sak , 16 gr eller mer är ok .

Att välja lera / halm i klimatskalet ger ett mycket bättre inomhusklimat , väggarna kan ge / ta luftfuktighet .
Väljer man cellulosabaserad isolering kan den ge / ta fukt också , att då använda ångspärr tar bort en bra funktion på isoleringen .
Isolerar man med mineralull / cellplast och det finns saker som avger fukt från insidan så är det lämpligt att använda ångspärr , kräver uppvärmning av byggnaden + mekanisk ventilation .

Att brottas med kyla / värme , luftfuktighet , kort sagt klimatet i och utanför en byggnad är ingen enkel historia .
Jag tex med ett hus från 2008 med RH på 20% på vintern , är inte bra med för låg RH heller !
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skippar man att värma byggnaden under den kalla perioden (höst - vinter - vår) ska man inte välja ångspärr , värmer man till 10 gr samma sak , 16 gr eller mer är ok .
Vad baserar du det påståendet på?
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Vad baserar du det påståendet på?
Andra klokare människors råd .
Det kommer alltid att vara kallare på insidan av en isolerad byggnad (detta utan uppvärmning)
Fuktig luft har en tendens att fälla ut som väta om temp sjunker .
I detta nu har jag i bostadshuset 24 gr 57% RH , garaget har 17,4 gr 71% RH .
19 gr utomhus .

Väljer man att inte värma en byggnad under den kalla perioden (höst - vinter - vår) kommer fukt att finnas på insidan av fuktspärren . Väljer man självdrag blir situationen än värre .
 
Man ska vara mycket försiktig när det gäller råd på detta område. Många har åsikter utan kunskaper.
Nu helt plötsligt utgår du ifrån att det är kallare inne än ute om det inte värms till minst 16grader. Var menar du att fukten tar vägen om du nu har dessa förhållanden och diffusionsduk? Tror du att din kalla inomhusluft kan härbärgera den?
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Man ska vara mycket försiktig när det gäller råd på detta område. Många har åsikter utan kunskaper.
Nu helt plötsligt utgår du ifrån att det är kallare inne än ute om det inte värms till minst 16grader. Var menar du att fukten tar vägen om du nu har dessa förhållanden och diffusionsduk? Tror du att din kalla inomhusluft kan härbärgera den?
I mitt garage är det alltid svalare än det är utanför , när värmen inte är på .
Tak har 290 mm , väggar 190 , under betongen (plattan) 200 mm isolering .
Har man en byggnad med enbart träplank är skillnaden mellan ute / inne mindre .
Isolerar man alla ytor mot utsidan är det alltid kallare på insidan , värme är trögt .
Förstår inte att du bråkar om detta .

Håller man minst 16 gr i byggnaden och använder ångbroms så kan ev fukt leta sig ut till utsidan .Samma sak om man skippar uppvärmning . Detta när väder utanför tillåter detta .
Fukt / värme vill gärna balansera ut varandra .
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Man ska vara mycket försiktig när det gäller råd på detta område. Många har åsikter utan kunskaper.
Nu helt plötsligt utgår du ifrån att det är kallare inne än ute om det inte värms till minst 16grader. Var menar du att fukten tar vägen om du nu har dessa förhållanden och diffusionsduk? Tror du att din kalla inomhusluft kan härbärgera den?
Ang att uttala sig om hur ett klimatskal bör byggas .
Isover som tar fram produkter / säljer saker till klimatskalet ger samma råd som jag uttalar mig om .
Har själv fått råd från Isover .
Finns även variabel ångbroms , förutom ångbroms / ångspärr .

Vi tycks alltid komma på kant med varandra , har du ngt som motbevisar mina inlägg i denna tråd 🤔
 
Och jag förstår inte hur någon på fullt allvar kan hävda ett sådant samband. Även om det vore sant så stämmer ju inte din nästa slutsats. Att ångbroms är lösningen på problemet.
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Och jag förstår inte hur någon på fullt allvar kan hävda ett sådant samband. Även om det vore sant så stämmer ju inte din nästa slutsats. Att ångbroms är lösningen på problemet.
Vad händer om du använder ångspärr istället ?
 
Tomture61
Har just nu 23 gr utomhus , i garaget är det fortfarande 17,3 gr .
Isoleringen i garaget gör att värmen från utsidan tar låååång tid på sig att värma upp insidan .
Hade jag haft en plankvägg skulle fortfarande skillnaden finnas med tiden att värma upp insidan skulle gå mycket fortare .

När jag byggde garaget och det var oisolerat kunde jag ha fukt på insidan av fönster + garageplattan våt av fukt vid garageporten .
 
Och i natt har du 17grader i garaget och 7utanför. Naturligtvis svänger temperaturen långsammare i en isolerad byggnad. Det betyder inte att den generellt är kallare än ute.
 
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Och i natt har du 17grader i garaget och 7utanför. Naturligtvis svänger temperaturen långsammare i en isolerad byggnad. Det betyder inte att den generellt är kallare än ute.
Tiden när det är kallare i garaget är längre än temp utanför .
Och som en ren flax är RH lägre på nätterna .
Men oavsett vill man inte ha en spärr i klimatskalen som inte kan beblanda sig med utsidan .
En ångbroms / variabel ångbroms gör livet lättare för en isolerad / ouppvärmd byggnad .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte ditt resonemang 🤔
Regnar det utanför huset så blir luftfuktigheten även högre inomhus .
Luften vi andas kommer ju från utsidan av huset .
Har man självdrag i huset så blir ventilationen mycket begränsad på den varma delen av året .
På vintern med uppvärmning är den mycket effektiv . Så det funkar i mitt garage .

I mitt bostadshus med ångspärr överallt i klimatskalet + mekanisk ventilation har jag fullgod ventilation året runt .

Valet av ångspärr eller ångbroms har med byggnadens ålder / konstruktion att göra .
Såg ett inlägg om ngn med ett stenhus (100 år gammalt) som var tilläggsisolerat (145 mm) på insidan med ångspärr , han hade ca 80% RH i väggen !

Skippar man att värma byggnaden under den kalla perioden (höst - vinter - vår) ska man inte välja ångspärr , värmer man till 10 gr samma sak , 16 gr eller mer är ok .

Att välja lera / halm i klimatskalet ger ett mycket bättre inomhusklimat , väggarna kan ge / ta luftfuktighet .
Väljer man cellulosabaserad isolering kan den ge / ta fukt också , att då använda ångspärr tar bort en bra funktion på isoleringen .
Isolerar man med mineralull / cellplast och det finns saker som avger fukt från insidan så är det lämpligt att använda ångspärr , kräver uppvärmning av byggnaden + mekanisk ventilation .

Att brottas med kyla / värme , luftfuktighet , kort sagt klimatet i och utanför en byggnad är ingen enkel historia .
Jag tex med ett hus från 2008 med RH på 20% på vintern , är inte bra med för låg RH heller !
Tack för utläggningen. Nu vet jag inte hur diskussionen kom att spåra ur till oisolerade byggnader och garage och isoleringens historik genom årtusendena, men skitsamma.

Frågan från OP var om det var bättre med en ångbroms i ett tilläggsisolerat hus än en ångspärr. Ja det kan det nog vara i vissa fall. Om byggnaden inte är uppvärmd hela året så kan det också vara lämpligt med en ångbroms men varför skulle man isolera 200mm extra i ett hus som ej står uppvärmt på vintern? Det spåret borde alltså inte vara aktuellt.

Det jag ifrågasatte var det JAG TOLKADE som att du insinuerade (med dina surledsna smiley) att hus med diffspärr på något sätt skulle ha ett sämre inomhusklimat än de utan, alla andra parametrar samma. Det var vad jag ville ha en föklaring på hur du tänkte.
 
Tomture61
A Arga ingenjörn skrev:
Tack för utläggningen. Nu vet jag inte hur diskussionen kom att spåra ur till oisolerade byggnader och garage och isoleringens historik genom årtusendena, men skitsamma.

Frågan från OP var om det var bättre med en ångbroms i ett tilläggsisolerat hus än en ångspärr. Ja det kan det nog vara i vissa fall. Om byggnaden inte är uppvärmd hela året så kan det också vara lämpligt med en ångbroms men varför skulle man isolera 200mm extra i ett hus som ej står uppvärmt på vintern? Det spåret borde alltså inte vara aktuellt.

Det jag ifrågasatte var det JAG TOLKADE som att du insinuerade (med dina surledsna smiley) att hus med diffspärr på något sätt skulle ha ett sämre inomhusklimat än de utan, alla andra parametrar samma. Det var vad jag ville ha en föklaring på hur du tänkte.
Ang hus utan ångspärr , har tagit upp det i tråden .
Ett hus byggt av lera / halm tar upp hög luftfuktighet och väggar avger även fukt .
Obs mekanisk ventilation .
Nu bor jag själv inte i ett sånt hus , men de som gör det upplever ett mycket bättre klimat inomhus .
Cellulosaisolering kan även den ta upp och avge fukt , men inte till klimatet inomhus om man har ångspärr .
Mitt bostadshus har glasull + ångspärr + 20% RH på vintern .
Har även bott i timmerkåk med självdrag , så jag förstår skillnaden på olika RH .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.