Hej!
Jag har i början av sommaren anlagt en helt ny gräsmatta. Storlek ca 140 m2. Alltså en ganska liten matta, men förhoppningen att jag ska orka sköta den ordentligt! Blev en hel del springande med vattenspridaren nu i sommar och jag funderar därför på att installera någon form av sprinklersystem. Tänker mig ett ganska basic system utan automation, men det ska vara enkelt att slå och av på vid behov utan att behöva flytta en vattenspridare flera gånger och där det dessutom blir en hel del spill då spridaren ofta vattnar utanför mattan.
Så här ser mattan ut:
Har kollat upp olika system och inser att det är framförallt RainBird och RP Hunter som är populära, och framförallt rotatoriska munstycken. Såg att Gardena kommit med en egen rotatorisk spridare som heter "MD". MD40 MD80, MD180 etc men hittar inte många reviews på dem och funderar därför på någon av de två förstnämnda.
Tänkte använda 6 st spridare, matten är kvadratisk, ca 14x10 meter.
Tänkte placera spridarna på följande vis (vet inte om det är bästa sättet).
Har ingen koll på bevattningssystem, aldrig pillat med det förr. Har kollat hur snabbt vattenutkastaren fyller 10 liter, det tar 18 sekunder. Det räcker till 3 st vattenspridare MD180 (gardenas roterande variant). Alltså får jag ha två sektioner.
Runt gräsmattan kommer jag bygga upphöjda rabatter i cortenplåt, tänkte att det blir enklast att dra vattenledningarna och sätta spridarna "under jorden" i rabatterna, så slipper jag gräva i mattan.
Har tittat på gardenas system. Inte det billigaste men samtidigt inte så dyrt som jag först trodde.
Gardena 50 meter 25mm slang (PEM) 400 kr på Amazon.
Kopplingar i plast hos gardena kostar inte mycket mer än unbranded kinakopplingar.
Frågan är vad jag behöver för setup för att få ett enkelt system. Vill helst bara behöva slå på vattenutkastaren och sen välja sektion.
Tittar jag på Gardena så ser det ut som att jag behöver (förutom slang och kopplingar) följande:
- Profi Maxi-Flow System Anslutningspaket
- Anslutningsbox
- Tryckreglerare
- Ventilbox V3 + 2st Ventildoser(batteri 9V) eller 2st Bevattningsventiler(sladd 24V).
- 2 st Dräneringsventiler på lägsta punkt (frostskydd).
- 6 st sprinklers, ex MD180. Alternativt RainBird/HunterRP. Tror att de passar gardenas kopplingar då det står 1/2 inch på samtliga.
Kommer antagligen även behöva droppbevattning till alla rabatter senare, så helst ska systemet även kunna utföra detta.
Tacksam om någon med mer kunskap/erfarenhet delar sina synpunkter!
Vänligen,
Dennis
Jag har i början av sommaren anlagt en helt ny gräsmatta. Storlek ca 140 m2. Alltså en ganska liten matta, men förhoppningen att jag ska orka sköta den ordentligt! Blev en hel del springande med vattenspridaren nu i sommar och jag funderar därför på att installera någon form av sprinklersystem. Tänker mig ett ganska basic system utan automation, men det ska vara enkelt att slå och av på vid behov utan att behöva flytta en vattenspridare flera gånger och där det dessutom blir en hel del spill då spridaren ofta vattnar utanför mattan.
Så här ser mattan ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat upp olika system och inser att det är framförallt RainBird och RP Hunter som är populära, och framförallt rotatoriska munstycken. Såg att Gardena kommit med en egen rotatorisk spridare som heter "MD". MD40 MD80, MD180 etc men hittar inte många reviews på dem och funderar därför på någon av de två förstnämnda.
Tänkte använda 6 st spridare, matten är kvadratisk, ca 14x10 meter.
Tänkte placera spridarna på följande vis (vet inte om det är bästa sättet).
Logga in
Skapa konto
Har ingen koll på bevattningssystem, aldrig pillat med det förr. Har kollat hur snabbt vattenutkastaren fyller 10 liter, det tar 18 sekunder. Det räcker till 3 st vattenspridare MD180 (gardenas roterande variant). Alltså får jag ha två sektioner.
Runt gräsmattan kommer jag bygga upphöjda rabatter i cortenplåt, tänkte att det blir enklast att dra vattenledningarna och sätta spridarna "under jorden" i rabatterna, så slipper jag gräva i mattan.
Har tittat på gardenas system. Inte det billigaste men samtidigt inte så dyrt som jag först trodde.
Gardena 50 meter 25mm slang (PEM) 400 kr på Amazon.
Kopplingar i plast hos gardena kostar inte mycket mer än unbranded kinakopplingar.
Frågan är vad jag behöver för setup för att få ett enkelt system. Vill helst bara behöva slå på vattenutkastaren och sen välja sektion.
Tittar jag på Gardena så ser det ut som att jag behöver (förutom slang och kopplingar) följande:
- Profi Maxi-Flow System Anslutningspaket
- Anslutningsbox
- Tryckreglerare
- Ventilbox V3 + 2st Ventildoser(batteri 9V) eller 2st Bevattningsventiler(sladd 24V).
- 2 st Dräneringsventiler på lägsta punkt (frostskydd).
- 6 st sprinklers, ex MD180. Alternativt RainBird/HunterRP. Tror att de passar gardenas kopplingar då det står 1/2 inch på samtliga.
Kommer antagligen även behöva droppbevattning till alla rabatter senare, så helst ska systemet även kunna utföra detta.
Tacksam om någon med mer kunskap/erfarenhet delar sina synpunkter!
Vänligen,
Dennis
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Jag hade köpt rejälare grejer än gardenas spridare iaf. Jag kände på dem och upplevde dem som rejält plastiga och billiga i känslan.
Jag installerade själv ett helautomatiserat bevattningssystem under sommaren och valet av spridare föll på hunter I-20 i rostfritt stål (mestadels iaf. Det blev även lite mp-rotators). De hade säkert passat bra för din applikation och kostar inte hutlöst mycket mer.
Vill du ha det så enkelt som möjligt så behöver du inte mycket av det du listat. Allt du behöver är egentligen en fördelare vid utkastet, pem slang, kopplingar, spridare och en anslutning för tryckluft för att blåsa rent systemet (jag litar inte på de där avrinningsventilerna).
Däremot så om du nu ska gräva ner bevattning så hade det varit synd att inte automatisera systemet. Det är gravt smidigt och vill du ha ett system du kan bygga på i framtiden så är det bara att köpa en lite större ventilbox så du har allt redo för när det är dags. Om du är orolig för att det ska vara komplicerat så var inte det. Jag upplevde det som busenkelt.
Rinkaby rör har ett bra utbud av slang och kopplingar till hyfsade priser. Vetilboxar och spridare finns till bra pris på amazon.
Gräv på!
Jag installerade själv ett helautomatiserat bevattningssystem under sommaren och valet av spridare föll på hunter I-20 i rostfritt stål (mestadels iaf. Det blev även lite mp-rotators). De hade säkert passat bra för din applikation och kostar inte hutlöst mycket mer.
Vill du ha det så enkelt som möjligt så behöver du inte mycket av det du listat. Allt du behöver är egentligen en fördelare vid utkastet, pem slang, kopplingar, spridare och en anslutning för tryckluft för att blåsa rent systemet (jag litar inte på de där avrinningsventilerna).
Däremot så om du nu ska gräva ner bevattning så hade det varit synd att inte automatisera systemet. Det är gravt smidigt och vill du ha ett system du kan bygga på i framtiden så är det bara att köpa en lite större ventilbox så du har allt redo för när det är dags. Om du är orolig för att det ska vara komplicerat så var inte det. Jag upplevde det som busenkelt.
Rinkaby rör har ett bra utbud av slang och kopplingar till hyfsade priser. Vetilboxar och spridare finns till bra pris på amazon.
Gräv på!
Logga in
Skapa konto
Tack för svar! Fler frågor dyker upp.MickeTyr skrev:Jag hade köpt rejälare grejer än gardenas spridare iaf. Jag kände på dem och upplevde dem som rejält plastiga och billiga i känslan.
Gräv på!
[bild]
Körde du 25 mm PEM?
Hur många sektioner behövde du installera? (tänker på det du skrev att automation var enkelt).
Använder du någon tryckreglerare?
Vad använder du för automationsgrejor? (elektriska ventiler, styrenhet/dator etc).
Hur ser din ventilbox ut?
Yes. Jag körde 25mm.Z Zanjo skrev:
I dagsläget har jag fyra zoner. Det kommer säkerligen tillkomma lite saker som tex droppbevattning. Därför har jag sex separata sektioner i min ventilator.
Mina hunter I-20 har inbyggd tryckreglering.
Jag kör hunters magnetventiler och en Wi-Fi bevattningsdaror från inkbird med regnsensor från hunter.
Här är boxen:
Logga in
Skapa konto
Stort tack för dina svar Micke! Kanske kör något liknande som dig om du nu är så nöjd!MickeTyr skrev:Yes. Jag körde 25mm.
I dagsläget har jag fyra zoner. Det kommer säkerligen tillkomma lite saker som tex droppbevattning. Därför har jag sex separata sektioner i min ventilator.
Mina hunter I-20 har inbyggd tryckreglering.
Jag kör hunters magnetventiler och en Wi-Fi bevattningsdaror från inkbird med regnsensor från hunter.
Här är boxen:
[bild]
Hur kopplar du in elen till ventilboxen? Jag har vanliga eluttag utomhus men även ett rör draget i plattan till elcentralen att använda vid behov. Räcker det med 12 volt?
Jag skulle säga att ska du göra det så finns det ingen anledning till att inte göra det ordentligt.Z Zanjo skrev:
Mina ventiler går på 24v men det är sak samma. Svagströmskabel till bevattninsdatorn helt enkelt
Har läst på lite mer och tänker köra på MP Hunters munstycken och möjligen popup/spridarhus PRS30 eller PRS40. De har inbyggd tryckreglering. Kommer mäta mer specifika när det närmar sig och besluta om det blir med 30 eller 40 PSI.MickeTyr skrev:
Har hunters I-20 inbyggd tryckreglering i varje spridare? Det ska säkerställa att det blir jämnare flöde i ett enskilt system/sektion. Eller det behövs kanske inte?
Ja, det har de. Jag upplever inte att jag får olika prestanda på den första kontra den sista spridaren i en slinga.Z Zanjo skrev:Har läst på lite mer och tänker köra på MP Hunters munstycken och möjligen popup/spridarhus PRS30 eller PRS40. De har inbyggd tryckreglering. Kommer mäta mer specifika när det närmar sig och besluta om det blir med 30 eller 40 PSI.
Har hunters I-20 inbyggd tryckreglering i varje spridare? Det ska säkerställa att det blir jämnare flöde i ett enskilt system/sektion. Eller det behövs kanske inte?
Jag skulle anta att utan det kommer det bli skillnader på en spridare som du tex har satt på ett T i slingan kontra en som har en rak väg att gå tex.
Medlem
· Västra Götalands län
· 103 inlägg
@Zanjo intressant projekt. Gjorde ett liknande nu augusti och grävde till slut ner allt efter att ha haft det ovan jord förra sommaren för test.
@MickeTyr imponerande installation. Du har verkligen gått all-in. Hur många kvadrat täcker du med dina 6 zoner?
Mitt projekt är en bollplan på 18x10m. Gick för sex Hunter PGP Ultra som jag tycker var mycket prisvärda. Placerade fyra i hörnen och två på långsidorna. Köpte även till flexibla anslutningsrör (https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-anslutningsror-20rx30cm/). Var enkelt att få till rätt höjd med dessa och sedan hoppas jag de tar hand om markrörelser.
Min anslutning fyllde en 10-litershink på 22s (~27 l/min) gav två zoner med 3 spridare i varje. Hunters tabeller visade munstycke 2.0 och det fungerar bra. Spridarna ger samma kastlängd osv. Ansluter med en enkel 3/4-tums trädgårdsslang för tillfället. 1/2-tums slang fungerade inte pga tryckfall. Blir att fixa nåt mer permanent med PEM nästa sommar då jag inte vill ha trädgårdslang liggande med tryck.
Till det 25mm PEM-slang, diverse PEM-kopplingar och sadelklämmor etc.
Då jag bara har två zoner och inte ville gå all-in så styr jag med denna wifi bevattningsdator som jag köpte på Amazon, https://amzn.eu/d/1OZF5OM. Styrs via Smart Life appen som jag också använder för hemautomation.
Lycka till med ditt projekt.
@MickeTyr imponerande installation. Du har verkligen gått all-in. Hur många kvadrat täcker du med dina 6 zoner?
Mitt projekt är en bollplan på 18x10m. Gick för sex Hunter PGP Ultra som jag tycker var mycket prisvärda. Placerade fyra i hörnen och två på långsidorna. Köpte även till flexibla anslutningsrör (https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-anslutningsror-20rx30cm/). Var enkelt att få till rätt höjd med dessa och sedan hoppas jag de tar hand om markrörelser.
Min anslutning fyllde en 10-litershink på 22s (~27 l/min) gav två zoner med 3 spridare i varje. Hunters tabeller visade munstycke 2.0 och det fungerar bra. Spridarna ger samma kastlängd osv. Ansluter med en enkel 3/4-tums trädgårdsslang för tillfället. 1/2-tums slang fungerade inte pga tryckfall. Blir att fixa nåt mer permanent med PEM nästa sommar då jag inte vill ha trädgårdslang liggande med tryck.
Då jag bara har två zoner och inte ville gå all-in så styr jag med denna wifi bevattningsdator som jag köpte på Amazon, https://amzn.eu/d/1OZF5OM. Styrs via Smart Life appen som jag också använder för hemautomation.
Redigerat:
Jo, jag är av uppfattningen att om man ska göra något så gör man det ordentligt haha.B Bosemannen skrev:@Zanjo intressant projekt. Gjorde ett liknande nu augusti och grävde till slut ner allt efter att ha haft det ovan jord förra sommaren för test.
Mitt projekt är en bollplan på 18x10m. Gick för sex Hunter PGP Ultra som jag tycker var mycket prisvärda. Placerade fyra i hörnen och två på långsidorna. Köpte även till flexibla anslutningsrör ([länk]). Var enkelt att få till rätt höjd med dessa och sedan hoppas jag de tar hand om markrörelser.
Då jag bara har två zoner och inte ville gå all-in så styr jag med denna wifi bevattningsdator som jag köpte på Amazon, [länk]. Styrs via Smart Life appen som jag också använder för hemautomation.
I dagsläget använder jag bara fyra zoner. De övriga är tänkta att användas för droppbevattning av planteringar osv.
Total yta med gräsmatta ligger kring 300m2
Medlem
· Västra Götalands län
· 103 inlägg
Rätt kul projekt så risken finns väl att man ger sig på resterande 250 kvadrat. Hunter MP rotors ser ju intressanta ut. Men då behövs det göras ordentligt.
@Zanjo kan tillägga att Rinkabys PEM kopplingar fungerar fint. Sedan köpte jag ”vanlig” blårandig Pem-slang på Hornbach. Blev lite billigare än Gardenas grejer men marginellt i sammanhanget kanske.
@Zanjo kan tillägga att Rinkabys PEM kopplingar fungerar fint. Sedan köpte jag ”vanlig” blårandig Pem-slang på Hornbach. Blev lite billigare än Gardenas grejer men marginellt i sammanhanget kanske.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Pump till bevattning av gräsmatta
Vatten & Avlopp -
Hur styr jag bevattningspumpen med Rainbird styrenhet till mitt sprinklersystem?
Gräsmatta -
Olika skolor - Bevattning vid nysådd gräsmatta
Gräsmatta -
Anlägga gräsmatta + bevattning, vad är rimligt pris?
Gräsmatta -
Sprinklerbevattning av gräsmatta
Häckar, Buskar & Träd