När det visat sig omöjligt att köpa en tomt i Onsala där de kan bygga nytt och minimalistiskt, bestämmer sig Martin och Beatrice för att istället köpa ett 1990-talshus som de totalförvandlar till ett minimalistiskt arkitektritat hus.

Du kan läsa artikeln här: Förvandlar kataloghuset till arkitektritat - Grand Designs
 
Välkommen att kommentera det tredje avsnittet av Grand Designs 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om man som framkom hade velat ha ett annat uttryck på golven hade man väl kunnat flytspackla och sluppit terazzo-effekten helt?
 
  • Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Om man som framkom hade velat ha ett annat uttryck på golven hade man väl kunnat flytspackla och sluppit terazzo-effekten helt?
Absolut men flytspackel har väl för jämn färg? Jag har inte sett någon som flytit och fått liv i golvet
 
R
krillek krillek skrev:
Om man som framkom hade velat ha ett annat uttryck på golven hade man väl kunnat flytspackla och sluppit terazzo-effekten helt?
Finns det flytspackel som blir till färdig yta?
 
HOBBY ARCHITECT
Vad snyggt! 😍 Snygg inredning också. Dom har verkligen känsla. Men kunde dom inte ändrat så trähuset går i samma linje som plåthuset. Uteplatsen i form av betongplatta var snygg, men är det så mysigt egentligen?
 
”80 % av byggda småhus är kataloghus och såååå boring, boring, de saknar själ och uttryck, titta bara på de intetsägande fönstren, fula foder och takutsprång”.
Lägg till avsaknad av organiska former och fula altaner med tråkig trall la lalla la och det var då jag tänkte - skäms på mig, kryp in i din eländiga, totalt i avsaknad av formspråk, låda. Ynkligt att du inte kunde se till att håva in 20 miljoner och bygga ett arkitektoniskt minnesmärke som unga formgivare kunde bege sig på pilgrimsvandring till.
Att nöja sig med något så enkelt som fyra väggar o tak där barnen kunde få sitt eget lilla krypin. Fy på dig!

*att läsas med lite ironi och stor trötthet på självutnämnda besserwissrar med så lite förståelse för den så kallade verkligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
jonaskop och 18 till
  • Laddar…
Lite arkitektonisk variation kan man dock åstadkomma utan att svälla budgeten.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade på om det inte kommer att bullra väldigt mycket i huset när det regnar med all plåt.

Såg inte heller ut som att det var satt några åskådare på nocken eller spröt. Känns som det finns en risk vid åska så nära havet och så mycket metall som "sticker upp".
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
Korrugerad plåt känns inte vackert borde gå att hitta bättre material för den budgeten.

Apropå åska, om man bor nära kusten på en höjd av något slag så är åskledare i det närmaste en livförsäkring. I synnerhet om taket är en god (metall) ledare.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Korrugerad plåt känns inte vackert borde gå att hitta bättre material för den budgeten.

Apropå åska, om man bor nära kusten på en höjd av något slag så är åskledare i det närmaste en livförsäkring. I synnerhet om taket är en god (metall) ledare.
Jag var helt inställd på att det skulle bli bandfalsat med den budgeten.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
S
R Rejäl skrev:
Finns det flytspackel som blir till färdig yta?
Ja, absolut. Industrispackel eller designspackel.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
R
S sinuslinus skrev:
Ja, absolut. Industrispackel eller designspackel.
Men industrispackel blir inte snyggt då kan man lika gärna måla golvet, betongare jag har pratat med säger att det inte finns några snygga varianter av flytspackel.
Har inte forskat men någon kanske kan motbevisa att det finns?
 
S
R Rejäl skrev:
Men industrispackel blir inte snyggt då kan man lika gärna måla golvet, betongare jag har pratat med säger att det inte finns några snygga varianter av flytspackel.
Har inte forskat men någon kanske kan motbevisa att det finns?
Vet inte vad din betongare jobbar med men det brukar vara andra firmor som flyter såna golv än betonggjutare.

https://www.se.weber/golvavjamning/genomfargade-golv-weber-designgolv
 
R
S sinuslinus skrev:
Vet inte vad din betongare jobbar med men det brukar vara andra firmor som flyter såna golv än betonggjutare.

[länk]
Nja dom flytspacklar ca 30% av sin arbetstid så dom vet någ vad dom gör, har alldrig sett detta i villor kan det bero på pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.