Snygg inredning! Tråkigt att dom inte vill ha någon trädgård. Man undrar ju lite kring hållbarheten i materialval och konstruktion. Träramarna runt fönstren, som inte skyddas av någon takfot?
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
A Avenger skrev:
Dock tveksamt att det känns värt 21 miljoner på Onsala men har man pengarna och det trillar in mer så kanske det blir en oviktig detalj i sammanhanget.kjjjjk
A Avenger skrev:
Det blev väl ok, vissa saker bättre än andra enligt min subjektiva åsikt.
Dock tveksamt att det känns värt 21 miljoner på Onsala men har man pengarna och det trillar in mer så kanske det blir en oviktig detalj i sammanhanget.
A Avenger skrev:
Det blev väl ok, vissa saker bättre än andra enligt min subjektiva åsikt.
Dock tveksamt att det känns värt 21 miljoner på Onsala men har man pengarna och det trillar in mer så kanske det blir en oviktig detalj i sammanhanget.

Tycker nog de två tidigare avsnitten lyckades bättre med sina hus och vad de fick för sina pengar.
Ett hus i det läget är nog värt ungefär de 13,5 som lades på ursprungshuset, oavsett om det har takfot eller ej. Dom riktigt dyra husen i Onsala toppar ju runt 20 men dom ligger som regel i Gottskär eller har strandtomt (eller båda för den delen).

Men det är ju deras pengar så…
 
  • Gilla
Nadasurf_
  • Laddar…
Grundhuset är ju inte den roligaste sorten men ombyggnationen är verkligen inte kul den heller. Interiört är väl ok, om man gillar sånt, men exteriören och hanteringen av tomten är inte bra.

För mig som arkitekt går det överhuvudtaget inte att förstå. Det finns lyckade plåthus, det finns lyckade hus utan takfot. Jag kritiserar inte dessa grundingredienser, många ser och reagerar bara på stilar, utan hur det faktiskt ser ut i det här fallet. Inte en förbättring .
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
Herrn i huset sålde sitt bolag för 3 år sen för tresiffrigt miljonbelopp så tror ingen behöver oroa sig över deras budget

Kul med ett fint hus och att de faktiskt kunde behålla en del av det gamla. När prefab är så mycket billigare än svenska hantverkare är det ett medvetet val att inte bara riva hela klabbet
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
A abygg skrev:
Herrn i huset sålde sitt bolag för 3 år sen för tresiffrigt miljonbelopp så tror ingen behöver oroa sig över deras budget
Ah. Det förklarar ju en del. Ofta nyfiken på var pengarna kommer ifrån :)

Dessa projekt känns ofta lite "nyrika".
 
Jag tycker de fick till det riktigt bra, även om deras och min smak skiljer sig en del, så hatten av för det. Speeden var också grym, men frågan är hur de såg ut med bygglovsprocessen? 21 mill för det huset? Tja, har man pengar så har man, inget man behöver be om ursäkt för.
 
  • Wow
Kjell_G
  • Laddar…
A abygg skrev:
Herrn i huset sålde sitt bolag för 3 år sen för tresiffrigt miljonbelopp så tror ingen behöver oroa sig över deras budget

Kul med ett fint hus och att de faktiskt kunde behålla en del av det gamla. När prefab är så mycket billigare än svenska hantverkare är det ett medvetet val att inte bara riva hela klabbet
Gott då kan man sova lugnt inatt!
Skämt å sido det känns ju ändå alltid lite synd när det färdiga resultatets värde troligtvis inte kommer upp till kostnaderna (och den egna tiden) som spenderats.
 
A Avenger skrev:
Gott då kan man sova lugnt inatt!
Skämt å sido det känns ju ändå alltid lite synd när det färdiga resultatets värde troligtvis inte kommer upp till kostnaderna (och den egna tiden) som spenderats.
Egentligen inte så annorlunda från att köpa en fabriksny båt av större modell. Inga svårigheter där att bränna 5-6 miljoner som man inte får tillbaka på andrahandsmarknaden, om man ska ha det precis som man vill
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Egentligen inte så annorlunda från att köpa en fabriksny båt av större modell. Inga svårigheter där att bränna 5-6 miljoner som man inte får tillbaka på andrahandsmarknaden, om man ska ha det precis som man vill
Nä, vi "fattiglappar" får ägna oss åt att vara avundfriska 🥳😄
 
  • Gilla
  • Haha
qvirre och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Egentligen inte så annorlunda från att köpa en fabriksny båt av större modell. Inga svårigheter där att bränna 5-6 miljoner som man inte får tillbaka på andrahandsmarknaden, om man ska ha det precis som man vill
Skulle vilja påstå att det är enorm skillnad mellan hus och båtar eller bilar för den delen. Nya båtar och bilar räknar de flesta med kraftig värdeminskning medans hus har blivit mer eller mindre en investering där man oftast räknar med en värdeökning.

Finns såklart undantag och Onsalaparet kanske tillhör undantaget.
 
  • Gilla
  • Haha
fålhagsbyggaren och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Grundhuset är ju inte den roligaste sorten men ombyggnationen är verkligen inte kul den heller. Interiört är väl ok, om man gillar sånt, men exteriören och hanteringen av tomten är inte bra.

För mig som arkitekt går det överhuvudtaget inte att förstå. Det finns lyckade plåthus, det finns lyckade hus utan takfot. Jag kritiserar inte dessa grundingredienser, många ser och reagerar bara på stilar, utan hur det faktiskt ser ut i det här fallet. Inte en förbättring .
Utveckla och konkretisera gärna, vad var det som var så tydligt fel och hur borde de ha gjort annorlunda?
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
”80 % av byggda småhus är kataloghus och såååå boring, boring, de saknar själ och uttryck, titta bara på de intetsägande fönstren, fula foder och takutsprång”.
Lägg till avsaknad av organiska former och fula altaner med tråkig trall la lalla la och det var då jag tänkte - skäms på mig, kryp in i din eländiga, totalt i avsaknad av formspråk, låda. Ynkligt att du inte kunde se till att håva in 20 miljoner och bygga ett arkitektoniskt minnesmärke som unga formgivare kunde bege sig på pilgrimsvandring till.
Att nöja sig med något så enkelt som fyra väggar o tak där barnen kunde få sitt eget lilla krypin. Fy på dig!

*att läsas med lite ironi och stor trötthet på självutnämnda besserwissrar med så lite förståelse för den så kallade verkligheten.
Är du släkt med Tony Rickardsson? 😅
 
Klaugust Klaugust skrev:
Utveckla och konkretisera gärna, vad var det som var så tydligt fel och hur borde de ha gjort annorlunda?
Först det bra. De förvandlade verkligen ett inåtvänt hus till ett öppet hus med, till synes, väl utformad kontakt med omgivningen via nya fönster och fönsterdörrar (misstänkt konstig filmning ut genom skjutpartierna i vardagsrummet dock). De gjorde också så att huset upplevdes "mindre" och mer öppet mot himlen.

Det dåliga var att husets för platsen knepiga placering, form och volym inte förbättrades. Det bildas ingen bra sekvens eller rum från gata till uteplats. Det bara ligger där lite halvabrupt.

Materialmixen plåt/trä passade inte alls ihop. Varken när det blev en egen volym eller i detaljerna kring fönster. Att påskruvade brunbetsade brädor skapar mjuk stämmning köper jag inte. Materialmixen tillsammans med volymen blev varken elegant "ladhus" eller tokroligt holländsk 00-tal (vilket säkert inspirerat). Interiören lutar ju åt det eklektiskt roliga medan fasaden fastnade i det där skräpiga uttrycken som länge varit vanligt i svensk medelarkitektur. Detaljerna verkar väl utförda, vilket är ovanligt, men helheten verkar inte räddats av detaljerna.

Att fylla hela tomten med svängig betongplatta och trall ger ett surrealistiskt intryck. Hade de gått all in med plastflamingos och italienskdesignade Memphis prylar hade den där ofattbart platta ytan med dess satta hus blivit så galen att det blir spännande. Nu är det bara konstigt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Är du släkt med Tony Rickardsson? 😅
Det är väl bara nån som Robert Gustafsson hittat på för att roa oss och för lite igenkänning 😉
 
K Kjell_G skrev:
Det är väl bara nån som Robert Gustafsson hittat på för att roa oss och för lite igenkänning 😉
Alltså, han finns ju i verkligheten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.