Fram till 1931 inom tättbebyggt område och 1947 utanför sådana fick man bygga i stort sett vad man ville, hur man ville. I städerna var begränsningen minst 4,5 meter från tomtgräns utan brandvägg, fram till tomtgräns med brandvägg, sedan ur minnet (1874 års stadsplanelag) 4 våningar plus vind eller 5 våningar plus vind beroende på gatans bredd, minst 2,7 meter i takhöjd, 2,4 meter på vind om den inte var inredd. Det var i stort sett allt. Staden hade att skyndsamt stadsplanelägga om någon ville bygga på sin mark.

Människor kunde därför bygga om hela sina hus om de så ville. Riva och bygga nytt om de ville, bygga ut om de ville. Sedan kom krav på bygglag och sedan 1931 har vi därför fått små,dyra, fula hus av dålig kvalitet.

Köket och en altan är i stort sett de enda möjligheterna för människor att göra boendet personligt. Så ut med ett tre år gammalt kök och in med ett nytt som i princip ofta ser likadant ut.
 
  • Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Hade gamla släktingar som fick en bit av Ikeas diskbänksskåps botten att svälla på mindre än 5 år, sen var de tvungna att flytta och samma sak hände igen. De hanterade nog Ikea-köket på samma sätt som de hade hanterat köket från 50-talet i 50 år.

Sen finns det ju forumtrådar om att skruvhål för gångjärn har blivit för stora med åren så att dörrarna hänger snett och det går inte att rätta till utan att göra något åt skruvhålen.
Vad trist! Dom gör kanske som min svärmor då, det är blött från golv till tak när hon varit i köket, och inte torkar hon bort det blöta heller. Mitt förra kök var 12 år vi flyttade, som nytt nära nog överallt.

Har dina släktingar haft en sån plastbalja under diskbänksskåpet?
 
Man byter väl ut det när det inte går att reparera?'
Passar det inte funktionellt (vilket nog kan diskuteras i de flesta fall) så kan man bygga om det utan att byta ut det.

För egen del så platsbyggde jag mitt kök för snart 20 år sedan och nu börjar vi fundera på att måla om det på grund av slitage på vissa ytor, efter det så lär det fungera i 20 år till innan nästa ommålning.
 
Köper man ett gammalt fint hus. Och det sitter ett nytt modernt rymdskepps kök, så hjälper det inte att det är nyinsatt. Eländet ska ut.
Har 100gånger hellre ett gammalt kök i massivträ än nya spånskivor.
Ingenting åldras så fort dagens hetaste trend.
Hopplöst tråkigt redan i morgon.
Varje tidsepok har sin stil, behåll husets själ.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad trist! Dom gör kanske som min svärmor då, det är blött från golv till tak när hon varit i köket, och inte torkar hon bort det blöta heller. Mitt förra kök var 12 år vi flyttade, som nytt nära nog överallt.

Har dina släktingar haft en sån plastbalja under diskbänksskåpet?
Köken sattes nog in 2008 och 2013 och jag tror inte att det fanns diskbänksskydd då, eller att det möjligen fanns 2014 men det var inte en spridd kunskap då.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Jag tänker inte rimligt varken när jag byter kök, byter bil, eller kläder. Jag byter när jag känner att det är dags. Jag har nog lika svårt att gå i ett repigt kök med gammal doft i skåp som i en urtvättad T-shirt. Har man intresse så byter man oftare. Men vi är alla olika och tur är väl det😀
 
de flesta jag känner byter kök runt vart 7é år för en 1/4 mille eller mer
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
J jessica skrev:
Jag tänker inte rimligt varken när jag byter kök, byter bil, eller kläder. Jag byter när jag känner att det är dags. Jag har nog lika svårt att gå i ett repigt kök med gammal doft i skåp som i en urtvättad T-shirt. Har man intresse så byter man oftare. Men vi är alla olika och tur är väl det😀
Vi alla är en belastning för vår planet (nästan alla iallafall) - det orimliga ligger i om några individer står för en oproportionerlig del av slöseriet med vår planets tillgångar. Men ser man det så så är de flesta av oss sådana som slösar för mycket med resurserna, hela västvärlden.

Det är bra att tänka på att man inte tänker rimligt. Det är ännu bättre om man då tänker att man ska kompensera eller parera det man gör. Dvs om man cyklar överallt men byter kök fast det inte behövs så kanske det tar ut varandra. Man kan även se till att det gamla köket används nånannanstans om det finns mycket kvar.

Jag blir ofta ledsen när jag är på tippen och ser folk slänga fina möbler, kök, cyklar, you name it. Skänk bort det på marketplace eller liknande så får det ett andra liv.

Nu kanske du gör just så, så se det inte som ett påhopp. Om inte, se det som en inspiration att låta andra ta över det du är klar med. Gärna gratis eller väldigt billigt, annars så är risken stor det får kastas ändå.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan meddela att jag växte upp i ett melaminkök från 1986, så närmare 40år i så fall.

Visst, just melaminluckor är väl inte de lättaste, men det finns ju fortfarande lackade luckor som man kan slipa och spackla, valde själv lackade luckor för att undvika melamin och samtidigt kunna måla dem själv.
Uppväxt i hyres-radhus från 1968, melamin för hela slanten och byggfusk så det stod efter. Panelerna runt alla innerdörrarna var ihålig vikt plast som vi barn roade oss med att vrida av och på, på/i dem satt alla brytare och uttag med direkt access till uttagens baksidor för små pilfingrar. 🤦
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
E eshus skrev:
Uppväxt i hyres-radhus från 1968, melamin för hela slanten och byggfusk så det stod efter. Panelerna runt alla innerdörrarna var ihålig vikt plast som vi barn roade oss med att vrida av och på, på/i dem satt alla brytare och uttag med direkt access till uttagens baksidor för små pilfingrar. 🤦
nostalgi när den är som bäst
 
  • Haha
eshus
  • Laddar…
TRJBerg
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför utgår alla skapare av dessa trådar från sin egen synvinkel? Folk kanske VILL ha ett nytt fräscht kök, anpassat för 2000-talet, folk kanske INTE VILL ha ett gammalt surkök i massiv mahogny från 1897. Flyttar man in i en ny kåk så är det väl rimligt att man vill sätta sin egen prägel på den, och inte någon annans.
"massiv mahogny från 1897"....
Folk skulle kunna döda för sådant.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Några anledningar jag kan komma på till att byta ut ett relativt nytt kök:

- Kökets layout funkar inte för ens egna behov
- Dålig kvalitet på förra köket så att det redan är slitet och skadat
- Det förra är så fult att man inte står ut
- Man behöver renovera något annat i köket, tex dåligt golv eller dolda rördragningar, och väljer att göra om hela köket när man ändå håller på
- För att man helt enkelt har både lust och råd att göra det
 
  • Gilla
jpsjogren
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Frågan var aktuell i en Survey, med samma rubrik, här på Byggahus för ett tiotal år sedan. Svarsalternativen sträckte sig mellan vart femte år och vart trettionde år. Jag kunde inte svara, eftersom jag anser att en femtio- eller sextioårs intervall bör vara en allmän utgångspunkt, om man har ett kvalitetskök.

Frågan har varit aktuell för mig vid olika tillfällen. Jag har bott i min villa, byggd 1948, i snart 27 år. Mitt kök är ett påkostat Kanadakök, installerat av husets andra ägare år 1971, själv är jag tredje ägare av villan. Stommar i björk, luckor i valnöt. Köket är snart 55 år gammalt, men det funkar utmärkt och ska inte kasseras på länge än.

Grannvillan med samma byggår har bytt ägare 4 gånger under de 27 år jag bott här. Vid lika många tillfällen har de nya ägarna installerat ett nytt kök. Samtliga dessa nya kök var i alla praktiska och kvalitativa avseenden väsentligt sämre än det 60-talsskök, som fanns där 1997, när vi flyttade in som grannar.

Frågan är alltså: Varför rivs fullt fungerande kök långt innan deras praktiska och ekonomiska livslängd ens börjat närma sig slutet?

Som villaägare föredrar jag att anlägga ett professionellt sätt att se på min fastighetsförvaltning och dess ekonomi. En förebild är professionella fastighetsförvaltare, såsom SABO och större bostadsrättsföreningar. Ingen sådan fastighetsägare byter ett ännu fungerande femtio- eller sextiotalsalskök, om det inte krävs p.g.a. nödvändiga stambyten eller liknande yttre orsaker.

Något stambyte har inte varit aktuellt i grannvillan. Varför köken åker ut och in där, med ca 5 års mellanrum, är alltså höggradigt oklart, närmast ett mysterium. Är grannvillans alla nya ägare ekonomiska idioter? Är de känslostyrda bimbos, påverkade av reklam, media, tidsanda och influencers? Jag skulle inte tro det. Mystiken tätnar!

Vore intressant att höra synpunkter från andra villaägare, utifrån fastighetsekonomiska utgångspunkter, eller vilka andra utgångspunkter som föredras.

/Olle
Folk är olika. Jag har vägrat slänga ut ett kvalitetskök från '79. Bytte ut vitvarorna för 25000 som förvisso alla var funktionella. Spisen och kyl fick nya hem. Nya arbetsytor i cararmarmor för 17000. Tycker jag har ett modernt kök med karaktär.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Hedberg1 skrev:
Folk är olika. Jag har vägrat slänga ut ett kvalitetskök från '79. Bytte ut vitvarorna för 25000 som förvisso alla var funktionella. Spisen och kyl fick nya hem. Nya arbetsytor i cararmarmor för 17000. Tycker jag har ett modernt kök med karaktär.
lyckligast blev den som fick dina vitvaror
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Blir lite sugen på att kasta ut det ett par år gamla Ikea-klart och bygga ett massivt platsbyggt istället.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.