M Magnusson1234 skrev:
Men om man vet att man bara ska ha armatur och inget uttag. MÅSTE man använda tändtråd?
Ska du tända lampan med en brytare så är tråden mellan brytaren och lampan en tändtråd. Tändtråd blir den i det ögonblick den lämnar brytaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du tända lampan med en brytare så är tråden mellan brytaren och lampan en tändtråd. Tändtråd blir den i det ögonblick den lämnar brytaren.
Misstänkte nästan det, även fast tråden är "samma" som fasen som kommer in i brytaren?
I teorin blir det kanske inte samma eftersom tråden kapas, skalas och kopplas, men förstår du vad jag menar?


EDIT: Läste någonstans att man brukar vilja ha annan färg på tändtråd?
 
M Magnusson1234 skrev:
Okej, så man kan alltså (om man vill) låta fas, nolla och jord gå vidare från strömbrytare till armatur? Utan att byta ut fas till tändtråd?

Ha tålamod med mig ;).
En fas som kopplas i en strömbrytare, kommer gå ut som tändtråd. Fas, nolla, jord och tändtråd är exakt lika, förutom att de har olika färg. Funktionen bestäms alltså enbart av hur de är kopplade. De olika färgerna har man bara för att lättare förstå hur det är kopplat.
Men en fas behöver inte heller kopplas in i strömbrytare, utan den kan gå rakt igenom. Då är det fortfarande en fas, och ingen tändtråd. På så vis kan både en tändtråd till lampan, och en fas till uttagen gå ut från strömbrytaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
En fas som kopplas i en strömbrytare, kommer gå ut som tändtråd. Fas, nolla, jord och tändtråd är exakt lika, förutom att de har olika färg. Funktionen bestäms alltså enbart av hur de är kopplade. De olika färgerna har man bara för att lättare förstå hur det är kopplat.
Men en fas behöver inte heller kopplas in i strömbrytare, utan den kan gå rakt igenom. Då är det fortfarande en fas, och ingen tändtråd. På så vis kan både en tändtråd till lampan, och en fas till uttagen gå ut från strömbrytaren.
Ahh tack!

Så om man bortser från färgerna på trådarna i bifogad länk, så kan i princip alla dem kallas för tändtråd om de går från brytare till lampa?

https://www.biltema.se/bygg/elinsta...2UGHSmuZbfIzOi3Rm3K9gO5gxZICdX2xoCBU0QAvD_BwE
 
Man vill ju gärna ha lite olika färger så att man lättare kan särskilja dom olika trådarna och deras funktioner. Det är bara en färg Gul/Grön som har en absolut funktion, blå kan ibland ha olika funktioner. Dom övriga färgerna kan i princip ha vilken funktion som helst UTOM dom som tidigare nämnts. Det gäller hus som byggt dom senaste ca 50 åren, i äldre hus kan det vara lite hur som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
i Morsans kåk används röd till både jord och tändtråd. Ytterst förvirrande.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad jag också har läst mig till är att en strömbrytare inte behöver ha skyddsjord. Om armatur eller annan apparatur kräver skyddsjord, finns det kopplingsklämmor i brytaren så att man kan dra det vidare då eller görs det på annat sätt?
 
A AG A skrev:
Jo, egentligen är det ju så. Men man säger ändå, av gammal tradition, att strömmen går från plus till minus. Väldigt få amatörer hade förstått om jag sagt att fasen kunde jämföras med minuspolen på ett batteri.
Plus på ett batteri är ju den pol som man har spänning på jämfört med jorden (på ett minusjordat system) så det är ju en korrekt jämförelse med fas. "Kraften" finns ju egentligen både på minus- och pluspol då det är samma ström som flyter genom båda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Magnusson1234 skrev:
Men om man vet att man bara ska ha armatur och inget uttag. MÅSTE man använda tändtråd?
Om du kör en ZigBee-lampa och rörelsedetektor behöver du ingen tändtråd eller strömbrytare till exempel.
 
M Magnusson1234 skrev:
Vad jag också har läst mig till är att en strömbrytare inte behöver ha skyddsjord. Om armatur eller annan apparatur kräver skyddsjord, finns det kopplingsklämmor i brytaren så att man kan dra det vidare då eller görs det på annat sätt?
Dom flesta brytarna har en överkopplingsplint, saknas den så kan man använda lösa kopplingsplintar OM dom får plats. MEN oftast sätter man kopplingsdosor där man kopplar det som ska kopplas. Då blir anläggningen snyggare och det är enklare att få en bra överbllick. Det kostar några kronor för dosor men man tjänar några kronor på mindre kabelåtgång
Ps
Själva brytaren går inte att jorda MEN jorden ska ju skarvas vidare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TS verkar ha svårt att begripa en del ord. Hoppas nedanstående skiss förklarar.
Elektrisk skiss som visar hur en ljuskrets är kopplad med fas, nolla och tändtråd till en lampa.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
@Magnusson1234

Bilden nedan visar två enkla kopplingar, den övre utan strömbrytare och den nedre med strömbrytare.

I båda bilderna är fas märkt med brun ledare och nolla märkt med blå ledare, den svarta cirkeln med ett kryss i är lampan.

I den övre bilden kommer lampan lysa konstant.
I den nedre bilden är det en strömbrytare (svart snett streck) och efter den kommer tändtråden, som i detta fall är orange. Rent tekniskt kan givetvis alla ledare ha samma färg, strömmen bryr sig inte, men vi människor får det lite jobbigare att förstå.

Kopplingsschema visar två exempel: ett med konstant lysande lampa och ett med strömbrytare. Ledare: brun för fas, blå för nolla, och orange tändtråd efter strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tändtråd är alltså det som kommer efter strömbrytaren. Om du inte vill kalla den tändtråd utan fas så blir det problem i kommunikationen med andra. Du kan välja att kalla fas för knatte, tändtråd för fnatte och nolla för tjatte och du kan välja att ha alla ledare vita om du vill, lampan kommer lysa, men då kan du inte längre förvänta dig att någon annan ska förstå vad du menar.

Sen har du jord också, den går inte genom strömbrytaren. Jag har valt att inte rita in jord alls, då det verkar nog komplicerat redan nu.
 
  • Gilla
mumiemonstret och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
@Magnusson1234

Bilden nedan visar två enkla kopplingar, den övre utan strömbrytare och den nedre med strömbrytare.

I båda bilderna är fas märkt med brun ledare och nolla märkt med blå ledare, den svarta cirkeln med ett kryss i är lampan.

I den övre bilden kommer lampan lysa konstant.
I den nedre bilden är det en strömbrytare (svart snett streck) och efter den kommer tändtråden, som i detta fall är orange. Rent tekniskt kan givetvis alla ledare ha samma färg, strömmen bryr sig inte, men vi människor får det lite jobbigare att förstå.

[bild]
Tändtråd är alltså det som kommer efter strömbrytaren. Om du inte vill kalla den tändtråd utan fas så blir det problem i kommunikationen med andra. Du kan välja att kalla fas för knatte, tändtråd för fnatte och nolla för tjatte och du kan välja att ha alla ledare vita om du vill, lampan kommer lysa, men då kan du inte längre förvänta dig att någon annan ska förstå vad du menar.

Sen har du jord också, den går inte genom strömbrytaren. Jag har valt att inte rita in jord alls, då det verkar nog komplicerat redan nu.
Tack!!

Om det finns en överkopplingsplint i strömbrytaren, kan inte jorden gå igenom strömbrytaren då?
 
Fairlane
M Magnusson1234 skrev:
Tack!!

Om det finns en överkopplingsplint i strömbrytaren, kan inte jorden gå igenom strömbrytaren då?
Jo det kan det, eller så kan den gå igenom som en egen ledare i samma rör, utan att anslutas alls, eller så går den en helt annan väg. Säg en takarmatur till exempel, där går jord och nolla ofta direkt till uttaget taket utan att passera ens i närheten av strömbrytaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Även om jag har koll på begreppen så är denna tråd nog det bästa jag sett som förklaring på "tändtråd".
 
  • Gilla
  • Haha
Miicro och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.