De kan vara kopplade helt olika internt.
Alltså måste anslaget schema följas.
 
  • Gilla
Kenjoh12
  • Laddar…
S
S Spondermannen skrev:
Tack för alla svar!

Jag kommer ihåg att elektrikern som var och kollade också frågade om spisen ens hade fungerat tidigare och såg lite fundersam ut när jag sa att vi hade haft den i 3 år utan problem.

Modellen av spisen är den som jag skrev i första inlägget, här är ett foto på klisterlappen på den.

Förstår jag rätt att det är den som kopplat in spisen som har kopplat den fel och eventuellt orsakat det som hände?
Jag har redan skrivit exakt vad som orsakade det som hände nu… det finns ingenting att diskutera vad gäller den punkten…
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
MultiMan
spikplanka spikplanka skrev:
De kan vara kopplade helt olika internt.
Alltså måste anslaget schema följas.
Det är ändå otroligt underligt om en spis med 400V elementspänning har ett inkopplingsschema som visar 2N~ och 3N~ samt 230V som alternativ. Borde inte vara möjligt, så något är mystiskt. Jag tror vi behöver kontakta:

Man i grå kostym och stråhatt, med mustasch och käpp, står utomhus och håller upp pekfingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tror inte riktigt på att fett hamnat i uttaget och orsakat detta, så smutsigt är det inte på bilderna. Var det någon åska i området den natten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Spisen har varit felkopplad hela tiden. Obegripligt att den överlevt så länge.

Spisen har 230V elementspänning men har ett sladdställ som saknar nolla och således är gjort för spis med 400V elementspänning. Dessutom är byglingarna fel i spisen. Dubbelfel.

Edit: Alltså, perilexkontakten saknar övre vänstra stiftet, något som krävs om spisen har 230V elementspänning pga hur vårt elsystem är konstruerat. Man har troligen återanvänt ett sladdställ från tidigare spis utan att förstå konsekvenserna. Det gör att spisen fått 400V istället för 230V och förstörts pga det, även om det brukar gå fortare vid felkopplingar. Dessutom är de byglingar som gjorts inte enligt något schema, så troligen har man bara provat sig fram, utan kunskaper.
Tidig morgon och jag ligger på kökssoffan och läser det här. Blir så otroligt imponerad, igen! Av er i den här gruppen. Så mycket kompetens och så generöst ni delar med er till hjälp för oss andra. 💯👏🏻👏🏻👏🏻
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Det är induktionsplattor och dessa element är 230 volt.
 
S Spondermannen skrev:
Hej,

En morgon så vaknade min fru av att det small till och när hon steg upp så var strömmen borta i huset. Det visade sig att de tre säkringarna för köket hade åkt och även alla tre faserna i elskåpet på fasaden.

Det luktade bränt plast i köket och drog då fram spisen och såg att kontakten till spisen låg löst på golvet och var smält, även uttaget i väggen var bränt.

Ringde en elektriker som kom förbi och mätte på uttaget i väggen och bytte sedan ut det till ett nytt. Han mätte även på spisen och öppnade en lucka bakom spisen där man kunde koppla spisen på olika sätt. Han sa att han trodde att något i spisen hade kortslutits och orsakat detta, han sa även att "kopplingen" under luckan såg märklig ut.

Kontaktade Electrolux och skapade ett garantiärende då det är inom garantitiden, men de är motvilliga att låta spisen gå på garantin då de säger att det kan ha kommit en strömspik som slagit mot spisen.

Att tillägga är att spisen var av och den är köpt och installerad innan vi flyttade till huset, det har aldrig luktat bränt eller varit något problem med spisen under 3 år.

Spismodell: Electrolux EK7C000W1

Vad tror ni, kan man med hjälp av informationen ovan och de tre bifogade bilderna utröna vad som hände?

Tack på förhand!
Lite kuriosa. Exakt samma sak hände i vårt nya kök. En smäll och tom. huvudsäkringarna gick. 3 veckor senare händer exakt samma sak i min fd:as nya kök. I båda fallen har det inte varit några problem efter byte av brända enheter. Misstänker produktionsfel i någon batch i tillverkningen. Ev. Felkoppling i spisen är nog inte inblandad i problemet.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Sladdstället har återanvänts och kopplats in likadant som på gamla spisen gissar jag på. Men det är ju märkligt att det ens funkat. Osäkert samband med att huvudsäkringarna gått.
 
R rehn skrev:
Lite kuriosa. Exakt samma sak hände i vårt nya kök. En smäll och tom. huvudsäkringarna gick. 3 veckor senare händer exakt samma sak i min fd:as nya kök. I båda fallen har det inte varit några problem efter byte av brända enheter. Misstänker produktionsfel i någon batch i tillverkningen. Ev. Felkoppling i spisen är nog inte inblandad i problemet.
Var det samma modell av spis som denna i tråden..?
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
S
V Vardagsrum skrev:
Var det samma modell av spis som denna i tråden..?
Det kan hända med vilken spis som helst eftersom det som hände inte har något med spisen att göra över huvud taget :)
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det kan hända med vilken spis som helst eftersom det som hände inte har något med spisen att göra över huvud taget :)
Ponera att somliga modeller av spisar är mer benägna att ansamla/läcka fett.
 
V Vardagsrum skrev:
Var det samma modell av spis som denna i tråden..?
Vet ej, för lång tid sedan.
Men att en felkopplad spis kan orsaka överslag är orimlig
V Vardagsrum skrev:
Ponera att somliga modeller av spisar är mer benägna att ansamla/läcka fett.
I mitt fall( se tidigare inlägg ) Är "fetthypotesen" orimlig, i båda fallen var köken tämligen nya
och har funkat oklanderligt i många år efter byte av brända delar.
 
S
R rehn skrev:
Vet ej, för lång tid sedan.
Men att en felkopplad spis kan orsaka överslag är orimlig

I mitt fall( se tidigare inlägg ) Är "fetthypotesen" orimlig, i båda fallen var köken tämligen nya
och har funkat oklanderligt i många år efter byte av brända delar.
Fast i ditt fall hade ju inte stickproppen sprängts loss eller hur? Det är som att jämföra äpplen och granater nu…
 
S SueCia skrev:
Fast i ditt fall hade ju inte stickproppen sprängts loss eller hur? Det är som att jämföra äpplen och granater nu…
Stickproppen hade farit ut i bägge fallen.
 
S
R rehn skrev:
Stickproppen hade farit ut i bägge fallen.
Ok :) det framgick inte.

Men det vanligaste, och i TS fall visar även bilderna att det beror på fett i stickproppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.