Frågan var aktuell i en Survey, med samma rubrik, här på Byggahus för ett tiotal år sedan. Svarsalternativen sträckte sig mellan vart femte år och vart trettionde år. Jag kunde inte svara, eftersom jag anser att en femtio- eller sextioårs intervall bör vara en allmän utgångspunkt, om man har ett kvalitetskök.

Frågan har varit aktuell för mig vid olika tillfällen. Jag har bott i min villa, byggd 1948, i snart 27 år. Mitt kök är ett påkostat Kanadakök, installerat av husets andra ägare år 1971, själv är jag tredje ägare av villan. Stommar i björk, luckor i valnöt. Köket är snart 55 år gammalt, men det funkar utmärkt och ska inte kasseras på länge än.

Grannvillan med samma byggår har bytt ägare 4 gånger under de 27 år jag bott här. Vid lika många tillfällen har de nya ägarna installerat ett nytt kök. Samtliga dessa nya kök var i alla praktiska och kvalitativa avseenden väsentligt sämre än det 60-talsskök, som fanns där 1997, när vi flyttade in som grannar.

Frågan är alltså: Varför rivs fullt fungerande kök långt innan deras praktiska och ekonomiska livslängd ens börjat närma sig slutet?

Som villaägare föredrar jag att anlägga ett professionellt sätt att se på min fastighetsförvaltning och dess ekonomi. En förebild är professionella fastighetsförvaltare, såsom SABO och större bostadsrättsföreningar. Ingen sådan fastighetsägare byter ett ännu fungerande femtio- eller sextiotalsalskök, om det inte krävs p.g.a. nödvändiga stambyten eller liknande yttre orsaker.

Något stambyte har inte varit aktuellt i grannvillan. Varför köken åker ut och in där, med ca 5 års mellanrum, är alltså höggradigt oklart, närmast ett mysterium. Är grannvillans alla nya ägare ekonomiska idioter? Är de känslostyrda bimbos, påverkade av reklam, media, tidsanda och influencers? Jag skulle inte tro det. Mystiken tätnar!

Vore intressant att höra synpunkter från andra villaägare, utifrån fastighetsekonomiska utgångspunkter, eller vilka andra utgångspunkter som föredras.

/Olle
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Cjmicke och 36 till
  • Laddar…
Är väl ungefär som att folk byter bil var tredje eller femte år. Det är roligare att köra en ny bil än samma gamla trökiga 740, även om den rullar jättebra fortfarande. I både bil och kök spenderar man mycket tid och det är roligare att göra det i något man tycker är fint. Folk har ju tydligen pengar eller lånemöjligheter till det, så varför inte. Något ska man ju lägga sina pengar på.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 29 till
  • Laddar…
Dina grannar läser heminredningstidningar och har behov av att glänsa 😉.

Mitt förra hus hade 40årigt kök när jag sålde. Jo, jag lyfte diskbänken (behöll det gamla rostfria) och kostade på ett hörnskåp via snickare samt målade. Köparen behöll det charmiga, funktionella köket. Idag har huset ny ägare så det är möjligt det är utbytt.

Det har gått mode i kök samtidigt som kvaliteten idag inte håller 20 år.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
Personligen kanske vart 20-30 år på kök.

Bilar, inte så intresserad att köra runt i det nyaste. Ca 15-25 år gamla bilar med bra pulver under huven och fräscht välavstämt chassi typ gamla bmws ger mig full körupplevelse.

Lustigt nog, helt nya motorsvaga och klent byggda bilar typ nyare Kia-hybrider ger mig nästan kräk-känslor tyvärr. Blev tvungen till dylik hyrbil när vår kära Volvo S80 2.5T (BSR-trim på den till 260 hkr) fick litet kamremshaveri härom året, AC-remmen brann av och åkte in i kamremmen.

Det är rent ut sagt farligt att ens försöka sig på att göra en omkörning med dylikt hybridkrafs, absolut ingenting händer när man trycker till på gasen. Jag blev häpen över vad det är för skitprestanda folk kan ens acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 8 till
  • Laddar…
D
Jag tror att dom flesta som köper hus och bostadsrätt delvis gör det för möjligheten att påverka sitt eget boende, som tycker att hyresrätternas inrökta 80-talskök inte är trivsamt trots att det inte är helt utslitet än.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Först och främst håller jag med dig, folk sliter ut onödigt mycket i sina hus och gör därtill konstiga åtgärder. Gärna utan något helhetstänk. Ett lantligt shakerkök i en 60-talsvilla som man försöker att få till någon modern själlös låda med lite svart färg utvändigt och pastalampor...

Men med det sagt så tittar merparten av de affärsdrivande fastighetsägarna endast på ekonomin. Många fastighetsägare hade behållit 60-talsköken om inte hyressättningssystemet premierade byte till nya kök.

Lägg därtill att arbetskraft är dyrt i Sverige men varor "billigt". Bra grogrund för trendkänsligt slit och släng.

Varför köpa ett par kvalitativa skor, fetta in dem ibland och lämna till skomakaren vid behov när jag lakan köpa nya varje höst?
Varför köpa nya kläder när det blir ett hål eller de blir lite stora/små istället för att låta skräddaren fixa det?

Vill man få ordning på klimatkrisen är det bara att lägga om skattepolitiken. Bort med skatt på arbete och fyrdubbla på varor. Lägg därtill en mängd nya jobb i service- och hantverksyrken och mindre import av kina-skräp.
 
  • Gilla
  • Älska
UlrikaSpg och 32 till
  • Laddar…
Viss förståelse kan man ha om det sker i samband med ägarbyte och att befintligt kök inte faller köparen i smaken.
"Risken" öka såklart om man faller lätt för trender sätter in ett flashigt kök man sett i senaste inredningsmagasinet och utan hänsyn till om det egentligen passar husets stil och ålder för övrigt. Lika snabbt som det blir trendigt kommer det att kännas utdaterat igen.

Jag är mycket för att se huset som en helhet. Ett kök i 60-talsstil i ett 60-talshus kan aldrig bli fel och otrendigt.
 
  • Gilla
tallismannen och 4 till
  • Laddar…
Personligen handlar det om funktion.

Äldre kök är för låga för mig som är 187cm lång.
Sen är livet för kort för att strula med djupa skåp, det ska vara lådor.

I lägenheten från 50-talet rev vi ut det massproducerade köket och satte in nytt med utdragslådor osv.

I huset som hade en 10år gammalt kök när vi flyttade in har lådor i princip överallt, var på väg att byta ena bänkraden för att få lådor i diskbänkskåp och göra oss av med fristående spis.
Planen för resten var i princip nya släta luckor istället för de smutssamlande spegelluckorna.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Ett äldre kök går att underhålla. Nya moderna kök använder sig av dåliga material som inte tål kontakt med vatten. Och vill man byta en trasig lucka har den färgen utgått så man behöver byta samtliga luckor i köket och kanske specialbeställa för tillverkaren själv inte gör kompatibla grejer längre... Och då väljer folk att istället byta ut hela skiten.
 
  • Gilla
MattDeGothia och 8 till
  • Laddar…
Jämförelser med t.ex. bil är inte relevant, en bil som fortfarande har mil kvar att ge utan väldigt kostsamma reparationer finns det ett andrahandsvärde i, ett två år gammalt kök som är platsanpassat är det svårt att sälja vidare för något pris alls verkar det som.

Roade mig med att för ett par år sedan titta på Blocket just om kök, fanns mängder av kök som skänktes bort, vissa av dem med vitvaror och skänktes "på rot" där villkoret var före ett visst datum.
De flesta var från bostadsrätter där ny ägare vill ha kök i sin egen smak.
Vissa var bara något år gamla, andra äldre men samtliga mycket fina som säkert i många fall gick till soptippen.
Vansinne enligt mig.

Men kök är svåra att anpassa till något annat än där det byggs in, och nappar man på ett erbjudande om ett fint nytt kök gratis men där du ska demontera alltihopa för att kunna använd hälften och ska lägga energi och tid på att ta hand om resten hamnar det kanske på tippen ändå till slut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ett äldre kök går att underhålla. Nya moderna kök använder sig av dåliga material som inte tål kontakt med vatten. Och vill man byta en trasig lucka har den färgen utgått så man behöver byta samtliga luckor i köket och kanske specialbeställa för tillverkaren själv inte gör kompatibla grejer längre... Och då väljer folk att istället byta ut hela skiten.
Hur gammalt är ett äldre kök?

Man måste ju inte byta alla luckor, man kan ju måla om alla istället, det är ju inte precis som att du hittar samma färg 30år senare när du behöver måla om en lucka i det äldre köket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jämförelser med t.ex. bil är inte relevant, en bil som fortfarande har mil kvar att ge utan väldigt kostsamma reparationer finns det ett andrahandsvärde i, ett två år gammalt kök som är platsanpassat är det svårt att sälja vidare för något pris alls verkar det som.

Roade mig med att för ett par år sedan titta på Blocket just om kök, fanns mängder av kök som skänktes bort, vissa av dem med vitvaror och skänktes "på rot" där villkoret var före ett visst datum.
De flesta var från bostadsrätter där ny ägare vill ha kök i sin egen smak.
Vissa var bara något år gamla, andra äldre men samtliga mycket fina som säkert i många fall gick till soptippen.
Vansinne enligt mig.

Men kök är svåra att anpassa till något annat än där det byggs in, och nappar man på ett erbjudande om ett fint nytt kök gratis men där du ska demontera alltihopa för att kunna använd hälften och ska lägga energi och tid på att ta hand om resten hamnar det kanske på tippen ändå till slut.
Just begagnade kök tycker jag funkar fint till tvättstugor, grovkök och garage.
 
  • Gilla
tallismannen och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Just begagnade kök tycker jag funkar fint till tvättstugor, grovkök och garage.
Just därför jag har vårat gamla kök på lager i ett uthus i väntan på bättre dagar när jag kan montera upp det i någon byggnad på gården. :)

Många kök slits väldigt. I förra huset var köket inte många år när vi flyttade in, men hade redan fått lite fula skador pga dåligt materialval. Jag förstår då om man vill ha det fint och fräscht, men å andra sidan så går det nya man sätter in för >100000kr sönder lika lätt.

Men mycket är ju vad man har för förväntningar och bild av sitt boende. Har bekanta som tapetserar om varje år i princip. Själva håller vi på att tapetsera över tapeterna som sattes på 70-talet (eller tidigare). Försöker jobba med lite mer tidlös känsla än något som blir utdaterat direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför utgår alla skapare av dessa trådar från sin egen synvinkel? Folk kanske VILL ha ett nytt fräscht kök, anpassat för 2000-talet, folk kanske INTE VILL ha ett gammalt surkök i massiv mahogny från 1897. Flyttar man in i en ny kåk så är det väl rimligt att man vill sätta sin egen prägel på den, och inte någon annans.
 
  • Gilla
Malime och 19 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur gammalt är ett äldre kök?

Man måste ju inte byta alla luckor, man kan ju måla om alla istället, det är ju inte precis som att du hittar samma färg 30år senare när du behöver måla om en lucka i det äldre köket.
Runt 30 år? Vet inte när de började med melamin. Och ja, i gamla kök går det. Men nyare kök behöver du köpa nya luckor för att ersätta de vattenskadade. Går så klart att köpa bättre kök där luckor kan målas om, men hur många gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.