TRJBerg
Ola C Ola C skrev:
Jag menar att om man mäter längd så spelar 3mm böjning av linjalen på 1m längd väldigt liten roll.

Jag skulle inte använda en 1m linjal för att dra raka streck, linjaler är sällan helt raka på det hållet och det finns bättre verktyg för det ändamålet.
En "linjal" är väl något som man just använder för raka sträck. Mäter man längd använder man måttband eller tumstock.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår din peek mot mig. Men jag vidhåller: mätnoggrannhet är mycket mer komplicerat än vad många här tror. Om du vill kontrollmäta i butik med egen tumstock så förutsätter det att din egen tumstock är mer noggrannt än butiksvaran. Hur vet du det?
Min nyckelupplevelse var när jag byggde altan för många år sedan. Jag platsmätte och sedan kapade jag vid sågen. Rätt ofta blev det fel. Tills jag insåg att de två tumstockarna jag hade vid bygget och vid sågen visade olika.
Inte menat som peek till någon, mer att hela tråden handlar om att en linjal inte är rak, ursäktar om det tolkades som personligt påhopp.
Vad gäller noggrannheten var min poäng att man kan använda butikens olika produkter för att få någon form av majoritetsbeslut av vad som är en längdenhet och sedan använda det för att verifiera produkten man hade tänkt köpa. Samma sak gäller även för att kolla om något är rakt. På biltema är ju tyvärr utbudet ganska begränsat och bara deras egna produkter, men på Jula finns t.ex. åtminstone minst tre olika tillverkare av måttband som man kan jämföra, kasta in ett par tumstockar i den blandningen och man kan bilda sig en bild av som är nära sanningen.
 
Jag måste nog vara ovanligt trög, men jag fattar fortfarande inte vad i denna tråd som visar på att Julas linjal inte är rak?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En "linjal" är väl något som man just använder för raka sträck. Mäter man längd använder man måttband eller tumstock.
Alla jobbar vi väl olika, jag mäter/märker ut ganska mycket med linjal men använder den nästan aldrig för att dra raka streck med.

Tumstock tycker jag är för visuellt onoggrannt för det jag håller på med (möbelsnickeri). Det är långt ner från skalstrecken till ämnet, speciellt i skarvarna.

Måttband funkar till vissa saker men det finns många tillfällen en linjal är bättre. Tex allt man mäter platt uppe på en yta, från en punkt till en annan, utan referenskant att styra ett eventuellt måttbandsstop mot.

Även med referenskant tillgänglig kan jag ibland föredra linjalen då den ligger platt o snällt o stilla på en yta på ett annat sätt än ett måttband gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Håessge och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
…kontrollmäta… Hur vet du det?
Flera har redan gett den bästa lösningen, använd samma måttband. Men jag håller med i att det är svårt, särskilt när det börjar handla om lite mer precision!

Min egen nyfikenhet fick mig att köpa ett DIN 866/b mått på en meter, kontrollerade mina måttband och alla är lite olika långa… jag har bland annat en kort och en lång talmeter, men det är kanske en halv mm skillnad. Värre är det med min 296mm långa 300mm plastlinjal :)
När man behöver ta hänsyn till temperatur och material så börjar det bli jobbigt på riktigt, ”tyvärr” har jag inte maskiner för att behöva det (än)
 
  • Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Syftet med en linjal är väl inte att vara rak utan att mäta en sträcka?
Kortaste avtåndet mellan 2 punkter är den raka linjen ;)

//
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
W
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Generellt är det ett bra sätt att bli av med fel, men i detta fall kommer ju TS ha ritat en elips på 6mm... :)
Ja -- och då får du fram ditt raka streck mitt emellan.
 
Kan inte TS lägga linjalen på högkant mot typ en bänkskiva i sten el dyl.
Istället för den där märkliga laserbilden?
 
Det jag använt min Meec 2,5 meters rätskiva i extruderad aluminium till är bla att köra cirkelsågen efter, bara att spänna upp med snabbtvngar typ Irwin Quick Grip. Blev spikrakt men som sagt ska kolla närmare nu hur pass spikrakt det verkligen blev :)
 
J JSten skrev:
Inte menat som peek till någon,
Inte för att peka ut någon, men är det så vi stavar pik numera?

För övrigt förundras jag över alla som anser att en linjal inte behöver rita linjer, men en vinkelhake måste visa just 90 grader.

89 grader är väl också en vinkel? Vad är haken?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hyggabus och 14 till
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
XLBygg har bra grejer och är hjälpsamma o trevliga.
 
M mumiemonstret skrev:
Inte för att peka ut någon, men är det så vi stavar pik numera?

För övrigt förundras jag över alla som anser att en linjal inte behöver rita linjer, men en vinkelhake måste visa just 90 grader.

89 grader är väl också en vinkel? Vad är haken?
Prova att skruva ihop en altan där vinklarna blev 89 grader istf 90 grader. Så kan det bli med tex en speedsquare... men spelade det någon som helst roll för slutresutatet?
 
N
Billigt är dyrt!
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det är dåligt att en vinkelhake inte är 90 grader, men hur nära 90 ska den vara för att anses ok? Finns ingen vinkelhake i världen som är exakt 90 grader.
Drar man ett blyerts streck, vänder eller flyttar sida på vinkelhaken och drar ett streck till ska det fortfarande se ut som ett streck eller två någotsånär parallella. Tycker jag

Kapar man ”klickplank” och det helt plötsligt, men bara ibland trappar 4 mm , så kan man antigen bli smågalen eller så funderar man på varför.

Den här 90 graders sågmallen duger för sin uppgift. Byggde altan utan ger/kap. Bara handcirkelsåg och motorsåg. Slapp lyfta och bära trallbrädor så mycke.

90-graders sågmall används för att märka och kapa träplankor vid byggandet av en altan, med synliga träplankor och snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så noggranheten för 90 graders beror lite på.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
DIN 866 = Anger toleranser för längdmått
Då stållinjaler brukar vara av en längd runt 1000 mm..

Enligt DIN 866 typ B så skall ett måttverktyg av 1000 mm längd innehålla ett fel på maximalt 0,10 mm (0,01%).

Så då är frågan vad som kan anses acceptabelt i avvikelse på längden? och i sidled?
Man bör kunna mäta om ett rör passar i ett annat rör eller hur stort ett hål i en vägg måste vara, position för skruvhål med gängor osv.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.