S Staffan-N skrev:
En av bilderna visar en snedkapad skarv som ruttnat?
Det är inte den typen av snedkapning.

Utan det är bara den ytan som målas skall röra vid varandra längre in mot väggen skall inte panelbrädan röra vid varandra.

Redan i grundskolans fysik fick man lära sig att 2 föremål t.ex. lekklossar planerade tätt ihop i några mm vatten blev våta flera cm upp av kapillärverkan mellan sig men inte övriga ytor.
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
huset blev levererat med fabriksmålad leverasskydd färg, den sattes upp i november 2009
vi flyttade in i april 2010, och målade i maj/juni med beckers perfekt plus
grundade och 2 gånget top
sendan tvätades fasaden typ 3 gånger med kranvatten och mjuk börste, utan kemikaljer
sedan målades om under pandemin
innan den andra målningen naturligvis tvätade med fasadtvätt medel
 
Jag är inte alls förvånad över att fasaden på en fabriks byggd villa som målats med vattenbaserad plastfärg ruttnar på 15 år.
Vill man som husägare ha långvarigt skydd för virket får man istället välja linoljefärg och kan/vill man inte kosta på det brukar stående panel locklist panel och slamfärg ge tillfredställande hållbarhet på fasader.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 9 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte den typen av snedkapning.

Utan det är bara den ytan som målas skall röra vid varandra längre in mot väggen skall inte panelbrädan röra vid varandra.

Redan i grundskolans fysik fick man lära sig att 2 föremål t.ex. lekklossar planerade tätt ihop i några mm vatten blev våta flera cm upp av kapillärverkan mellan sig men inte övriga ytor.
sant...
 
F fribygg skrev:
Jag är inte alls förvånad över att fasaden på en fabriks byggd villa som målats med vattenbaserad plastfärg ruttnar på 15 år.
Vill man som husägare ha långvarigt skydd för virket får man istället välja linoljefärg och kan/vill man inte kosta på det brukar stående panel locklist panel och slamfärg ge tillfredställande hållbarhet på fasader.
du kan detta jag ser.. synd att som som säljer hus till okkuniga kunder (som jag) utnyttjar dom till sin fördel

skulle du kalla Rörvikshus som ett kvalitetshus leverentör isf?
 
  • Gilla
Värntorpanders
  • Laddar…
R
L Leif i Skåne skrev:
Jodå om klingan lutas någon grad så är det bara bara den yttre ytan på panelen som rör vid anslutande panel nu kan inget vatten vid regn sugas in i skarven av kapillär verkan.
Det dära verkar vara din egna uppfattning, är skolad i den äldre lösvirkesskolan och ingen skarvar utvändig liggande panel på detta sätt utan du måste tänkt lite fel och kanske tänker du på stående panel skarvning 🤔
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
skulle du kalla Rörvikshus som ett kvalitetshus leverentör isf?
Jag tror att rörvikshus kan leverera fullgoda bostäder, om de gjort det i ditt fall vet jag inte.

När du valde färg och målade, följde du då färg tillverkarens anvisningar? Om du följt tillverkarens anvisningar och kåken ändå ruttnar på 15 år tänker jag att det är färg tillverkaren du bör kontakta och ställa krav på då färgen (eller målningen?) troligtvis är olämplig eller fel utförd.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
F
Jag bytade en vindskiva i våras som total nybörjare. Tog ner gamla, använde som mall och sågade en ny. Grundoljade hela brädan, särskilt ändarna och målade 2 gånger. Det tog mig lite tid absolut men jag tror det blev bra.

Häromdagen hade grannen hantverkare där för att byta sina egna. De spikade bara upp nya och sågade sedan dem i rätt längd. De målade då inte ändträet högst upp som de kapade på plats. Men snabbt gick det! De skruvade även brädorna istället för spikade. Blir jobbigt att få ut skruvarna när de blivit målade några gånger..
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte den typen av snedkapning.

Utan det är bara den ytan som målas skall röra vid varandra längre in mot väggen skall inte panelbrädan röra vid varandra.

Redan i grundskolans fysik fick man lära sig att 2 föremål t.ex. lekklossar planerade tätt ihop i några mm vatten blev våta flera cm upp av kapillärverkan mellan sig men inte övriga ytor.
Ah, man lämnar en liten kil av luft med spetsen utåt liksom?

Tror jag blev lurad av perspektivet på bilden, finns ju ingen logik i att man skulle kapa några brädor snett när allt annat är 90 grader...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det omöjligt att byta ut brädor, typ två meter på var sida av rutten skarv?
 
Claes Sörmland
Oljning skyddar inte ändträ som suger vatten, särskilt inte i 15 år.

Är det en utsatt fasad dit vatten kommer så blir det röta med plastfärg vid ändträ. Den icke moderiktiga lösningen heter stora taköverhäng. Men det gick ju ur mode på 90-talet.
 
  • Gilla
FGLIN och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oljning skyddar inte ändträ som suger vatten, särskilt inte i 15 år.

Är det en utsatt fasad dit vatten kommer så blir det röta med plastfärg vid ändträ. Den icke moderiktiga lösningen heter stora taköverhäng. Men det gick ju ur mode på 90-talet.
Jag tackar då gudarna att jag kostade på takutsprången så dom blev längre när jag bytte tak. Man ser så väl på fasaden va längre ner det är blött nuförtiden jämnfört med förut. Så jag förstår då inte modet idag då takutsprånget är... borta!
 
  • Gilla
Rooney och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte den typen av snedkapning.

Utan det är bara den ytan som målas skall röra vid varandra längre in mot väggen skall inte panelbrädan röra vid varandra.

Redan i grundskolans fysik fick man lära sig att 2 föremål t.ex. lekklossar planerade tätt ihop i några mm vatten blev våta flera cm upp av kapillärverkan mellan sig men inte övriga ytor.
Då blir det hål i fasaden... Fasad panelbräda.
Så här ser anvisningen ut enligt svenskt trä.
Illustration av liggande profilerad fasadpanel som visar spikningsanvisningar och skarvtekniker enligt Svenskt Trä, inklusive väggregel, vindskydd och fasadskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vart du bor, men 15 år är rätt bra hållbarhet där jag bor. Jag bytte fasadbrädor för tio år sedan, de har redan börjar ruttna trots rätt behandling och ommålning ungefär vart 5:e år (dags för ommålning nummer två). De brädor som byttes ut var då drygt 20 år gamla ach i mycket dåligt skick. På resten av huset har vi inga problem, men i öster så torkar varken vind eller sol väggen under stora delar av året.

Jag har stående panel där det största bekymret borde vara i underkant, men rötan kan få fäste vart som helst på brädorna, dock mest längst ned på fasaden där inte överhänget från taket skyddar lika bra.
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
fast AMA är inget lagkrav.

kravet är att det ska utföras fackmässigt och följer man AMA så är det kravet uppfyllt men det finns oändligt med lösningar på att uppfylla fackmässigt utförande.

sedan avtalar alla rutinerade byggherrar att AMA ska följas så är oftast inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.