RoTe RoTe skrev:
Jo visst är det svårt att få undersköterskor till Kiruna när gruvan betalar så sjukt mycket mer osv.
Varför vill ingen jobba för mindre lön än andra utan anledning? :p
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kika på skattekvoten historiskt sett. Den kan förklara varför bytet av tjänster inte fungerar på hemmaplan.


Ekonomin styrs mycket av dolda makthavare, är medelklass inte önskvärt tar man bort den.
Och Expressen styrs av Bonniersfären för övrigt.
När vi hade lägre skattekvot så hade den breda massan ändå inte råd men ett nyckelfärdigt hus av modern storlek, för de tillhörde en arbetarklass som var betydligt fattigare än dagens stora medelklass.

Men läkaren behövde iaf inte ta ledigt för att måla, för han var född i en familj som hade råd att låta barnen gå på universitet, och för dem fanns det gott om billig arbetskraft.
 
  • Gilla
HerrPalmqvist och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo visst är det svårt att få undersköterskor till Kiruna när gruvan betalar så sjukt mycket mer osv.
Ja, det är ett exempel.
Om jag ska hålla mig till trådens ämne, borde gruvarbetare, åtminstone de som lever i en parrelation med en hyggligt avlönad partner, generellt ha råd att bygga nytt hus, men även de har fått det tuffare ekonomiskt. Bankerna håller hårt i lånepengarna, och har bestämda åsikter kring vilka nybyggen de vill finansiera.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
När vi hade lägre skattekvot så hade den breda massan ändå inte råd men ett nyckelfärdigt hus av modern storlek, för de tillhörde en arbetarklass som var betydligt fattigare än dagens stora medelklass.
Singapore har låg skattekvot. Ca 13-14%. Sveriges är nu ca 43%
Så här ser förändring i BNP/Capita ut genom åren. (Grafen i fasta priser).
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=SE-SG

Där BNP/Capita är hur mycket vi konsumerar för i snitt per år. Notera att offentlig spendering ingår i "vår" konsumtion.
S Staffan-N skrev:
Men läkaren behövde iaf inte ta ledigt för att måla
Att folk jobbar med det dom är duktiga på gör att man kan upprätthålla en högre levnadsstandard.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på hur ser utvecklingen ut på kostnaderna? Min känsla är att kommunerna låter alla kostnader kring bygglov, va-anslutning vara minst självfinansierande och kanske till och med en inkomstkälla. Sedan har vi oligopol på leverans av el. Därutöver ska vi numer gärna ha fiber, vilket inte fanns förr i tiden. Sedan har vi en olika typer av krav vid byggnation som inte fanns 20- 50 år sedan. Kvalitetsansvarig kostar troligen mer idag än tidigare lösningar. Sämre konkurrens på byggmarknaden än i många andra länder. Kostnaderna för byggarbetskraft har fördyrats, trots många som arbetar i Sverige från låglöneländer.

Dessutom har vi egna val som fördyrar:
Större hus
Mer el i husen och fler prylar som används främst inom elektronik och köksutrustning
Troligen varmare inomhusklimat än tidigare.
Större garage för gärna två bilar
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Så innan första spiken åkt i så har man redan betalat:
* Tomt
* Lantmäteriförrättning
* Bygglov
* VA-anslutning
* Dagvatten?
* Spillvatten?
* Fjärrvärme (villkor på vissa platser)
* Elnät
* Fiber
* PSTN telefon - nej
* Kabel-TV (nej?)

(sedan ska det grävas, grusas, isoleras, gjutas)

Missat något? Vad är aktuella kostnader för säg ett normalt 80 m^2 hus på en 1000 m^2 tomt åtminstone nära tätort?

Mer elektronik drar mer elektrisk energi men de blir mer effektiva och möjliggör optimering.
Köksutrustning spar hälsa och tid.

Inomhusklimatet är säkerligen varmare men sparar säkert leder och allmänhälsa (immunförsvar). Och vägs upp av effektivare isolering samt värmepumpar mm.

När det gäller byggkostnader får man nog vända sig till utlandet i olika former om man skall rå på prisbilden.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så innan första spiken åkt i så har man redan betalat:
* Tomt
* Lantmäteriförrättning
* Bygglov
* VA-anslutning
* Dagvatten?
* Spillvatten?
* Fjärrvärme (villkor på vissa platser)
* Elnät
* Fiber
* PSTN telefon - nej
* Kabel-TV (nej?)

(sedan ska det grävas, grusas, isoleras, gjutas)

Missat något? Vad är aktuella kostnader för säg ett normalt 80 m^2 hus på en 1000 m^2 tomt åtminstone nära tätort?

Mer elektronik drar mer elektrisk energi men de blir mer effektiva och möjliggör optimering.
Köksutrustning spar hälsa och tid.

Inomhusklimatet är säkerligen varmare men sparar säkert leder och allmänhälsa (immunförsvar). Och vägs upp av effektivare isolering samt värmepumpar mm.

När det gäller byggkostnader får man nog vända sig till utlandet i olika former om man skall rå på prisbilden.
80 m2 är en sommarstuga. Du får nog nästan dubbla det för ett hus.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Och 1000 m2 tomt är lyx i större tätorter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
80 m2 är en sommarstuga. Du får nog nästan dubbla det för ett hus.
Grejen är den att OM man kunde bygga som man byggde på säg 40-talet, ett litet hus med källare på säg 80 kvm plus 80kvm källare på en 500kvm tomt så skulle många fler ha råd att bo i hus.

Speciellt om området preppades med färdiga bygglov etc på arrendemark som kunde köpas ut efter första arrendeperioden. Och bara köpas / arrenderas av den som tänkte bo där.

Såldes husen som byggsats, eller snarare att det gick att köpa oinrett så man kunde måla, tapetsera osv själv så kunde man lägga eget arbete istället för lån.

Många bor idag i lägenheter på 80 kvm. Tänk att få en liten altan, gräsmatta och en källare för förvaring osv. Vilket lyft från en lägenhet!?!

Tyvärr är nog få intresserade, eller kunniga nog att ta sig för detta. Många vill ha ett färdigrenoverat eller nybyggt hus, vill inte lära sig göra nåt själv och lejer in städhjälp och hämtmat.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
80 m2 är en sommarstuga. Du får nog nästan dubbla det för ett hus.
Jag är uppväxt i detta huset på 70-talet.
På slutet bodde vi 7 barn och två vuxna.
Vi barn upplevde det inte som trångt, visst fick vi dela rum och ha våningssängar men det var naturligt.

Blåbärsstigen Stenungsund
 
  • Bilden visar en lista över egenskaper för en villa, inklusive äganderätt, 4 rum, 97 m² boarea, 440 m² tomtarea och byggår 1964.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
80 m2 är en sommarstuga. Du får nog nästan dubbla det för ett hus.
80 m^2 i två våningar då? ;)

Funderade mest på kostnaderna som inte utgör byggnationen utan som bara lastar ner budget utan egentlig "nytta" och i synnerhet på uppdaterad prisinformation.
 
I detta hus är jag uppvuxen.
  • Boarea 110 m²
  • Biarea 27 m²
  • Tomtstorlek 622 m²
  • Byggår 1986
Vi byggnation så var det 4 rum, biarean (vidbyggt garage) byggdes löpande om till två sovrum.
Tomten är en av de största i kvarteret, de flesta ligger på 400kvm.
Uppbyggt i grupp av Skanska och kostade ~500k 1986. Detta hade mina föräldrar råd med som jobbade som truckförare på lager samt satt i biljettluckan i hamnen.

500k 1986 motsvarar 1.3M idag.
Grannhusen som sålts i närtid har landat på ca 4M.
 
spikplanka spikplanka skrev:
80 m^2 i två våningar då? ;)

Funderade mest på kostnaderna som inte utgör byggnationen utan som bara lastar ner budget utan egentlig "nytta" och i synnerhet på uppdaterad prisinformation.
Ja, det är både rationellt och snyggare än allt i ett plan. 😀

Men om vi tittar på din lista så har du dubletter: om du betalar VA så ingår både Vatten & Avlopp (därav namnet). Har man enskilt VA så blir det lättare att räkna, 150-200 tkr (infiltration + borrad brunn). Elen är till 100% beroende av avståndet till närmaste transformator. Råkar den var mindre än 200 m bort är det 50 tkr, är den en kilometer bort är det snarare 250 tkr.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
500k 1986 motsvarar 1.3M idag.
Grannhusen som sålts i närtid har landat på ca 4M.
Det är helt sjukt. Mina föräldrar är över 80 och bor inte längre i hus. De har haft några olika, men när jag var liten hade de samma hus hela tiden, från 1970 till 1996 kanske. Ett grannhus såldes förra året. Det kostade ca 50 gånger mer än vad mina föräldrar betalade för sitt 1970, nästan exakt likadana. Nu går det väl inte att jämföra så pga inflation, skick, att områden blir mer populära osv.

Men räknar man om penningvärdet så har ändå huset de köpte 1970 ökat 5 gånger. Exemplet från 1986 var ju ca 3 gånger värdet. Vilket faktiskt stämmer ganska bra om jag ser vad mina föräldrar fick 1996 och vad grannhuset såldes för idag.

Iofs var väl räntan 10% på den tiden, så det motiverar ju faktiskt en halvering av priset.

Men kan konstatera att idag skulle någon med deras utbildning / jobb och 30 år gamla aldrig kunna köpa deras grannhus. Fast jag vet att de hade det kämpigt, de hyrde ut ett rum för att ha råd. Det är få som gör idag.

Min pappa har flyttat in på äldreboende, han har sparat varenda faktura sen 70-talet, en hylla full med pärmar, allt är kategoriserat i flikar och årssammanställts. Bläddrade kort i nån pärm, de är faktiskt sparade, ett tag till. Det är intressant att se vad saker kostade. Även om det förstås måste penningvärdesjusteras.
 
vad händer i framtiden?

Glesbygden kommer troligen fortsätta avbefolkas, medan de större tätorterna blir allt större.
Jag gissar att befolkningspyramiden blir i det korta perspektivet allt bredare för de äldre, men att 40-talisterna kommer att börja dö ut inom 10 år. Är det då många villor som kommer att bli tillgängliga på marknaden? ...eller har de redan flytta till lägenhet/äldreboende? I mitt område sker flyttningar av äldre till annat boende fler gånger om året just nu.
Invandringen är svårt att avgöra. Just nu är den liten!

Jag har ställt mig frågan vad driver kostnadsutvecklingen? Är det jämt fördelat inom hela husbyggnationsprocessen eller är det något som sticker ut. Hur mycket kostar det att bygga motsvarande villa från 1986 idag, med dåtiden standard och med dagens standard? Många frågor men få svar!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.