13th Marine 13th Marine skrev:
Är Homewizards P1a igång så matar antigen elmätaren ström, eller så har man en adapter till P1läsaren som då försörjer elmätaren.
Jo men sätter man bara i dongeln så händer ingenting och optokopplaren är stängd.

Däremot med en adapter med en 5V matning så ska det funka men blir inte klok på vilken hos HomeWizard? Sen ska då matningen gå till rätt stift i HAN-porten.
 
pdov
nino nino skrev:
Nej jag installerade idag så det har aldrig funkat.
Min nätägare levererar ut mätaren med han port Rj12, man bara säger till så aktiveras porten och det har jag gjort för längesen.
Ska dubbelkolla med dom imorgon så den är aktiverad
Då har nätägaren med största sannolikhet aktiverat fel typ av protokoll.
Stå på dig mot nätägaren så får de lösa detta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men sätter man bara i dongeln så händer ingenting och optokopplaren är stängd.

Däremot med en adapter med en 5V matning så ska det funka men blir inte klok på vilken hos HomeWizard? Sen ska då matningen gå till rätt stift i HAN-porten.
Ja, fast nu var dongeln igång men ingen kommunikation.

Vilken vad hos HomeWizard? Den har en USB-C port man kan koppla in matning på, och en RJ12 för att prata med elmätaren.
 
pdov
P paralun skrev:
Jo men sätter man bara i dongeln så händer ingenting och optokopplaren är stängd.

Däremot med en adapter med en 5V matning så ska det funka men blir inte klok på vilken hos HomeWizard? Sen ska då matningen gå till rätt stift i HAN-porten.
Jag har inget annat än HomeWizard inkopplat i min Kamstrup. För att strömförsörja HomeWizard P1 så använde jag den första tiden en helt vanlig powerbank som jag kopplade in i USB-porten undertill. Det fungerar för att få det att funka men powerbanken måste laddas/bytas när den är slut.
Nu har jag haft en elektriker till att installera ett eluttag i mätarskåpet så jag kan strömförsörja HomeWizarden med en gammal mobilladdare.
 
P paralun skrev:
Jo men strömförsörjningen går via RJ12 kabeln annars öppnas inte optokopplaren.
Kolla på sidan 5
[länk]
Har jag påstått något annat?!

Jag har själv en kamstrup, en Homewizard P1läsare samt P1-splitter, jag vet hur det funkar.
 
P paralun skrev:
Ok och på sidan 6 i länken ser man då lösningen med en splitter.
[länk]

Och en sådan måste då ha och jag vet inte vad HomeWizard levererar?
Ja, sidan 6 visar en lösning för att fungera med alla P1-läsare, har du Homewizards P1-läsare behövs inte splittern.

Jag har tre prylar som vill läsa av P1-porten, men bara en av dem klarar av att mata elmätaren.
 
Jag har en usb c kabel och en mobil klump, så jag strömmatar den, har iof inte kollat att det är 5v
 
Alla(?) mobilladdare börjar väl på 5V och om ingen signalering sker för att tillåta högre spänning så stannar man där.

Jag har en gammal 5V/1A-laddare kopplad till min.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, sidan 6 visar en lösning för att fungera med alla P1-läsare, har du Homewizards P1-läsare behövs inte splittern.

Jag har tre prylar som vill läsa av P1-porten, men bara en av dem klarar av att mata elmätaren.
Jo det är det jag inte förstår hur man få till 5V matningen

Den här hittar jag
https://www.homewizard.com/sv/butik/aktiv-p1-grenare/

Sen på sidan 6 i tidigare länk hänvisar man till Homewizards prylar men den ena splittern verkar inte finnas numera.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Alla(?) mobilladdare börjar väl på 5V och om ingen signalering sker för att tillåta högre spänning så stannar man där.

Jag har en gammal 5V/1A-laddare kopplad till min.
Misstänkte att det var så
Får åka till nätägaren och ta ett snack
 
P paralun skrev:
Jo det är det jag inte förstår hur man få till 5V matningen

Den här hittar jag
[länk]

Sen på sidan 6 hänvisar man till Homewizards prylar men den ena splittern verkar inte finnas numera.
Koppla bara en mobilladdare med usb c till din p1 den runda om det är den du har
 
Om det är den här du har så har du ett usb c uttag mitt mot kabeln

WiFi P1-mätare med en rund form och en USB C-kabel ansluten upptill, visad på produkthemsidan för 339 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Jo det är det jag inte förstår hur man få till 5V matningen

Den här hittar jag
[länk]

Sen på sidan 6 i tidigare länk hänvisar man till Homewizards prylar men den ena splittern verkar inte finnas numera.
Antigen skaffar du en splitter, eller om du bara vill ha en Homewizard P1-läsare så skaffar du en sån.
Du behöver dock mata dem med en "mobilladdare" i USB-porten för annars får de ingen ström. De matar vidare till elmätaren.

Länken hos kamstrup är till den engelska sidan, du har en länk till den svenska 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.