MultiMan
Trots att jag ändå bor i rätt fattig glesbygd ser jag en klar trend att de med pengar hellre köper husbil än en husvagn.

Sedan tror jag ändå att det fribygg skriver har en viss påverkan. Vill man verkligen binda sig med en stor och dyr husvagn när det finns bilbyte till elbil inom närmaste åren? Elbilar som kanske inte kan dra vagnen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Nja, merparten bilar är starka och kan dra husvagnar men dock krävs oftast B96 eller BE för det.
Folk som har råd med dyra husvagnar är oftast tillräckligt gamla så att dom kan nästan dra vad som helst med B.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Trots att jag ändå bor i rätt fattig glesbygd ser jag en klar trend att de med pengar hellre köper husbil än en husvagn.

Sedan tror jag ändå att det fribygg skriver har en viss påverkan. Vill man verkligen binda sig med en stor och dyr husvagn när det finns bilbyte till elbil inom närmaste åren? Elbilar som kanske inte kan dra vagnen.
Moderna bensinbilar är ju också dåliga på att dra.

Köpt fyra år gammal bil i sommar och "bil med bensinmotor" finns ju inte. Har åkt sexcylindrigt 3-3,5 liter sedan 2004 men nu blev det fyra, fanns inget annat att hitta. 1,4 l med turbo, den orkar bilen men inget mer, ingen gångkultur, inget lugn. Automaten känns också klen, håller nog men orkar inget mer än bilen. Allt optimerat för snålhet, gångkultur och lugn naggat i kanten.
Köpte medvetet utan krok för att inget skulle vara ihjälplågat.
Den dagen jag är pensionär kommer jag köpa något av årsmodell ca 1990 i gott skick att åka i, och stanna hemma när det är saltföre.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den dagen jag är pensionär kommer jag köpa något av årsmodell ca 1990 i gott skick att åka i, och stanna hemma när det är saltföre.
Köp den nu istället, om 10-15 år kommer det vara ännu svårare att få tag i en bra dragbil från -90 och sannolikt kommer priserna på de som finns kvar att åtminstone tredubblats om inte miljöfanatikerna lyckats göra flytande bränslen allt för dyra.
 
  • Gilla
  • Arg
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Den tanken finns också.🙂
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Blir ju också allt svårare att få tag på reservdelar såsom godkända dragkrokar till äldre bilar om den inte redan har en krok på plats. Och på de med delbara krokarna försvinner tyvärr ofta den avtagbara delen med åren.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Folk som har råd med dyra husvagnar är oftast tillräckligt gamla så att dom kan nästan dra vad som helst med B.
Hur menar du nu?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Har själv sålt husvagn för några år sedan, ingen hörde av sig förrän jag tog nya bättre foto med en glad fru i dörröppningen.
I annonser så är det viktigt att fånga intresset med bra foton, det blev fyra intresserade på två veckors tid och en snabb affär efter att jag bytte fotografierna i annonsen.
 
  • Gilla
Sjöbod och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Folk som har råd med dyra husvagnar är oftast tillräckligt gamla så att dom kan nästan dra vad som helst med B.
Hur menar du nu?
Ett b är ett b oavsett hur gammalt det är..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 8 till
  • Laddar…
Jag sålde en 3 år gammal i våras..
Använde en förmedlare för att jag inte orkade styra med allt...
Då löste han finans och service och tvätt o visningar mm
Men han fick ändå jobba en del för pengarna.. så marknaden är nog både mättad och avvaktar
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur menar du nu?
Ett b är ett b oavsett hur gammalt det är..
Jag hade visst fel. Jag hade B-kort i mitt gamla hemland och har bytt till svenskt körkort och får nu köra ekipage upp till 12 ton eller så. Finns ju någonting som heter "grandfathers right" vad gäller körkortsbehörigheter.
 
  • Gilla
MaxRy och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade visst fel. Jag hade B-kort i mitt gamla hemland och har bytt till svenskt körkort och får nu köra ekipage upp till 12 ton eller så. Finns ju någonting som heter "grandfathers right" vad gäller körkortsbehörigheter.
Då har du ett körkort taget före 1996..
Och får köra personbil klass 2..
Som inte har någon viktbegränsning.
Har dock inget med släp att göra
 
  • Gilla
antett och 10 till
  • Laddar…
(Börjar inse att jag är privilegierad med B från -89 och CEDE från -94...)
 
  • Gilla
Minski och 1 till
  • Laddar…
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

En husbil registrerad som personbil klass 2 (buss eller lastbil ombyggd till husbil) kan vara i princip hur tung som helst.
Man får dessutom ha ett släp upp till 750 kilo efter bussen.

De största fordon registrerade som personbil klass två, som vi känner till, är dubbeldeckade turistbussar som väger upp mot 26 ton
https://sverigesradio.se/artikel/5441646
 
  • Gilla
Sjöbod och 3 till
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Har själv sålt husvagn för några år sedan, ingen hörde av sig förrän jag tog nya bättre foto med en glad fru i dörröppningen.
I annonser så är det viktigt att fånga intresset med bra foton, det blev fyra intresserade på två veckors tid och en snabb affär efter att jag bytte fotografierna i annonsen.
Har samma typer av foton som återförsäljarna har. Tror inte jag får frugan att posera på blocket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.