L Linda-Andersson skrev:
Kul att man ska bekosta en besiktning på 7,900:- nu…
Ja, det är det värt! Jag anlitar ofta besiktningsman. Det visar sig i 9 fall av 10 vara värt pengarna. Vad tror du framtida fuktskador kan kosta? 😂
 
L Linda-Andersson skrev:
Så både underblecket och övre är felaktigt monterade av byggfirman? :(
Kort svar, ja!
 
L Linda-Andersson skrev:
Tack för förtydligande. Tyvärr har vi redan erlagt sista betalningen för projektet. De var här från april till början på juni. Vi gick sedan på semester och har inte tänkt på att ta in oberoende besiktningsman förrän nu.

Ja, de är snickare. Sånt här skrämmer mig. Tyckte jag omsorgsfullt valde firma efter flertalet offerter och betänketid…utgår ifrån att varje företag som kallar sig för byggfirma vet hur man monterar fönsterbleck korrekt och ett uterum? Jag fattar ingenting.
Synd. Då vet jag inte om det är lönt att driva. Ni kanske får nå ut till någon annan och se vad de tar för att korrigera felen?

Testa att reklamera. Men tyvärr så är pengar det enda ibland som motiverar att göra rätt. Hur ser firmans ekonomi ut? Är det en enskild firma eller AB? Hade ni avtal?
 
L Linda-Andersson skrev:
Tack för förtydligande. Tyvärr har vi redan erlagt sista betalningen för projektet. De var här från april till början på juni. Vi gick sedan på semester och har inte tänkt på att ta in oberoende besiktningsman förrän nu.

Ja, de är snickare. Sånt här skrämmer mig. Tyckte jag omsorgsfullt valde firma efter flertalet offerter och betänketid…utgår ifrån att varje företag som kallar sig för byggfirma vet hur man monterar fönsterbleck korrekt och ett uterum? Jag fattar ingenting.
Är du helt säker på att det är dom som varit där och att de inte sålt vidare jobbet på grund av tidsbrist eller nåt?🤔
 
  • Haha
Globetrot
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är du helt säker på att det är dom som varit där och att de inte sålt vidare jobbet på grund av tidsbrist eller nåt?🤔
Ja du….ibland undrar man. De som gjorde vår fasad sade till oss att de hade egna anställda. Vi anlitade dem o skrev avtal. Sen skickade de underentreprenörer (deras fanns men var på annat jobb kanske?) och vårt avtal hade detaljer, underentreprenörer fick info ”byt panel”….det blev en lång irriterande resa. Korrekt tillslut, men jösses!! Vi betalade inget tills det var klart.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Synd. Då vet jag inte om det är lönt att driva. Ni kanske får nå ut till någon annan och se vad de tar för att korrigera felen?

Testa att reklamera. Men tyvärr så är pengar det enda ibland som motiverar att göra rätt. Hur ser firmans ekonomi ut? Är det en enskild firma eller AB? Hade ni avtal?
AB. Och vi hade avtal.

Om vi kan få ett utlåtande från besiktningsman som bekräftar felen så lämnar vi in en stämningsansökan till tingsrätten om företaget inte går med på reklamationen…eller om man ska ta det via ARN först.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
AB. Och vi hade avtal.

Om vi kan få ett utlåtande från besiktningsman som bekräftar felen så lämnar vi in en stämningsansökan till tingsrätten om företaget inte går med på reklamationen…eller om man ska ta det via ARN först.
Innan du stämmer firman så kolla noga att det finns några pengar att hämta. Det är en väldigt vanlig metod att oseriösa hantverkare arbetar i nya bolag och blir man stämd sätter man det i konkurs och startar ett nytt ....
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Innan du stämmer firman så kolla noga att det finns några pengar att hämta. Det är en väldigt vanlig metod att oseriösa hantverkare arbetar i nya bolag och blir man stämd sätter man det i konkurs och startar ett nytt ....
Registreringsår 2021. Finansiella nyckeltal från 2023, inklusive omsättning, resultat efter finansiella poster och årets resultat. Sammanlagda tillgångar visas också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Linda-Andersson skrev:
Ok! Så kommer se risigt ut ändå om man inte underhåller noggrant med andra ord…frågan är vad som värst. Tycker grånat trä ser så tråkigt och gammalt ut…
Lasyr är ett helvete och du kommer hata alla flagor som lossnar. Personligen tycker jag att den silvergrå nyans som såpa ger är vackrast. Alternativet är olja med pigment men då får du att göra år efter år efter år.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Lasyr är ett helvete och du kommer hata alla flagor som lossnar. Personligen tycker jag att den silvergrå nyans som såpa ger är vackrast. Alternativet är olja med pigment men då får du att göra år efter år efter år.
På vilket sätt ger det ett beständigt resultat och vad för såpa använder du? Det är inte kisel du menar?
 
L Linda-Andersson skrev:
Registreringsår 2021. [bild]
Jag hade räknat det som ett nytt bolag tyvärr. Låg omsättning...
 
L Linda-Andersson skrev:
AB. Och vi hade avtal.

Om vi kan få ett utlåtande från besiktningsman som bekräftar felen så lämnar vi in en stämningsansökan till tingsrätten om företaget inte går med på reklamationen…eller om man ska ta det via ARN först.
Är de ovilliga att rätta så skulle jag nog (personlig uppfattning) gå till tingsrätten direkt. ARN är inte tvingande. Ni kan då snabbt kräva sk kvarstad (dvs att de måste avsätta pengar till process/er utifall ni vinner). Men låt oss hoppas de korrigerar. Oavsett är besiktningsman en bra idé. Om de byggt så uppenbart fel är det stor risk för fler fel. Sen vill ni att besiktning mannen säger ok till rättningar.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
På vilket sätt ger det ett beständigt resultat och vad för såpa använder du? Det är inte kisel du menar?
Ocean rapssåpa. Blir mjuk och skönt att gå på.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Är de ovilliga att rätta så skulle jag nog (personlig uppfattning) gå till tingsrätten direkt. ARN är inte tvingande. Ni kan då snabbt kräva sk kvarstad (dvs att de måste avsätta pengar till process/er utifall ni vinner). Men låt oss hoppas de korrigerar. Oavsett är besiktningsman en bra idé. Om de byggt så uppenbart fel är det stor risk för fler fel. Sen vill ni att besiktning mannen säger ok till rättningar.
Tack! Att besiktningsmannen får komma hit en till runda efter rättningar?
 
L Linda-Andersson skrev:
Tack! Vad menar du med att vi vill att besiktningsmannen säger ok till rättningar?
Dvs han besiktigar och skriver ett utlåtande. När de anser sig klara kommer han igen o tittar. Jag har personligen fler erfarenheter att bolag som säger, ok vi rättar. Sen gör de inte det korrekt ändå. Ibland okunskap, ibland att de skiter i det.

Det smarta, som jag genomgående gör nu för tiden är att jag använder Hantverksformuläret och om jag är oroad kräver jag efterbesiktning. Då betalar de (eller man drar av det på deras faktura). Om du betalat sitter du i en mycket sämre sits. Men du får se det som läropengar kanske. Betala inte förens du tittat på arbetet. Är det stora jobb (jag definierar själv det som 250kkr över, så lönar det sig alltid med besiktning man från start). Skulle nog baserat på min erfarenhet av olika typer av jobb säga att det är 20-30% som bygger korrekt utan att kunden lägger sig i. Vad det beror på har gäckat mig länge…många tror jag faktiskt är ren okunskap (du behöver inte vara snickareutbildad för att kalla dig snickare), och resten slarv, spar pengar, gör det snabbare…
 
  • Gilla
Linda-Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.