Mailade en fönsterfirma för bedömning i väntan på besiktningen, så här svarar de:
 
  • Ett e-postmeddelande från en fönsterfirma som bekräftar att fönsterblecket är korrekt installerat och ger rekommendation att kontakta en besiktningsman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Svenskt trä

Var tvåa på den, men inser samtidigt att Plannja gör som TS fått det utfört på fönsterblecket i sin youtubeinstruktion. Överblecket är dock helt fel.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Börjar undra om firmorna inte är klok här uppe…
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Mailade en fönsterfirma för bedömning i väntan på besiktningen, så här svarar de:
Jag hade begärt att dom visar på vilken montagebeskrivning dom utfört arbetet enligt. ”Som jag alltid gjort” är inte ett ok svar… antingen så följer man svenskt trä eller AMA, dom brukar säga samma.
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Svenskt trä

Var tvåa på den, men inser samtidigt att Plannja gör som TS fått det utfört på fönsterblecket i sin youtubeinstruktion. Överblecket är dock helt fel.
Ok så hålet på varje nedre bleck är enligt rätt utförande? Det ska vara så?
 
L Linda-Andersson skrev:
Ok så hålet på varje nedre bleck är enligt rätt utförande? Det ska vara så?
Inte enligt svenskt trä, vilket jag tycker trumfar högre än Plannja. Dom tar ju ansvar för hela konstruktionen, Plannja tar ju bara hänsyn till sin produkt.
 
L Liljeros skrev:
Inte enligt svenskt trä, vilket jag tycker trumfar högre än Plannja. Dom tar ju ansvar för hela konstruktionen, Plannja tar ju bara hänsyn till sin produkt.
Jag fattar ingenting. Om det är en vedertagen metod som används i stor utsträckning borde jag inte utgå ifrån att det är där som vattnet läcker in i sådana fall? Då får vi se om det ändå kan vara via övre bleck.
 
R Rejäl skrev:
Det var en okunnig en😢

Tycker denna bilden i länken illustrerar det bra och används ofta som ett riktmärke..

[länk]

Om du zoomar in på bilden i länken så ser du att blecket går in under smygbrädan samt är urjackad i fodret..
Ni kanske redan har behandlat detta men jag har för mig att jag sett någonstans att det är ok/korrekt att sätta blecket på det sättet. Dvs att man inte fräser ut ett spår . Jag reagerade på det minns jag. Någon annan som sett / läst dom detta ?
Jag kan dock tycka att det är konstigt …
 
L Linda-Andersson skrev:
Jag fattar ingenting. Om det är en vedertagen metod som används i stor utsträckning borde jag inte utgå ifrån att det är där som vattnet läcker in i sådana fall? Då får vi se om det ändå kan vara via övre bleck.
Det styrs av hur väggen är konstruerad i övrigt. Plannja levererar som sagt bara fönsterbleck, vad jag förstått så har du åtgärdat hela fasaden. Då behöver det ju finnas en princip för hur detta ska utföras som någon står bakom.
 
R
C claym skrev:
Ni kanske redan har behandlat detta men jag har för mig att jag sett någonstans att det är ok/korrekt att sätta blecket på det sättet. Dvs att man inte fräser ut ett spår . Jag reagerade på det minns jag. Någon annan som sett / läst dom detta ?
Jag kan dock tycka att det är konstigt …
Inte enligt Svenskt trä och dom besiktningsmännen vi har haft, och TS har ju uppenbara bekymmer med sina så det borde inte vara ok..
Jag anser inte att det är fackmannamässigt utfört..
 
  • Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte enligt Svenskt trä och dom besiktningsmännen vi har haft, och TS har ju uppenbara bekymmer med sina så det borde inte vara ok..
Jag anser inte att det är fackmannamässigt utfört..
Jag håller absolut med… ville bara nämna att jag läst detta någonstans och ville kolla om någon kände igen det … men jag kanske drömde 😅
 
Vi bestämde ons em med firman. Besiktning är bokat 2/9 med Anticimex. De hade ingen tidigare tid. Får se vad firman har att säga först.
 
  • Ett e-postmeddelande med ämnet "Reklamation av utfört ar..." där avsändaren erbjuder att komma och inspektera utfört arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.