Finns det ens nån 4T moppe som inte har den Kinesiska G6Y motorn ??
Den motorn går fint, på tomgång hörs den knappt, men inte samma ax som en 2T.
Drar betydligt mindre bensin, men kräver underhåll, oljan ska bytas, ventilerna justeras ibland, insuget av gummi och gummidetaljer i förgasaren vissnar med tiden och behöver bytas.
2T är ju i princip befriad från underhåll.
Kollar man på en 4T, skruva ur oljestickan, är oljan svart, tacka och åk därifrån.
Jag köpte en Peugeot Vivacity till dottern, alla hennes kompisar hade Kinesiska 4 taktare, hon undrade varför hon behövde tanka stup i kvarten när kompisarna inte behövde det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Finns det ens nån 4T moppe som inte har den Kinesiska G6Y motorn ??
Den motorn går fint, på tomgång hörs den knappt, men inte samma ax som en 2T.
Drar betydligt mindre bensin, men kräver underhåll, oljan ska bytas, ventilerna justeras ibland, insuget av gummi och gummidetaljer i förgasaren vissnar med tiden och behöver bytas.
2T är ju i princip befriad från underhåll.
Kollar man på en 4T, skruva ur oljestickan, är oljan svart, tacka och åk därifrån.
Jag köpte en Peugeot Vivacity till dottern, alla hennes kompisar hade Kinesiska 4 taktare, hon undrade varför hon behövde tanka stup i kvarten när kompisarna inte behövde det.
Frågan är om 2t har kortare livslängd? Eller om 4t ofta är så misskötta så det är jämnt lopp?

Teoretisk borde man få ut mer effekt ur en 2t på samma cc. Men kanske är de så strypta att det inte är någon skillnad?
 
R
Isakare Isakare skrev:
Finns det ens nån 4T moppe som inte har den Kinesiska G6Y motorn ??
Den motorn går fint, på tomgång hörs den knappt, men inte samma ax som en 2T.
Drar betydligt mindre bensin, men kräver underhåll, oljan ska bytas, ventilerna justeras ibland, insuget av gummi och gummidetaljer i förgasaren vissnar med tiden och behöver bytas.
2T är ju i princip befriad från underhåll.
Kollar man på en 4T, skruva ur oljestickan, är oljan svart, tacka och åk därifrån.
Jag köpte en Peugeot Vivacity till dottern, alla hennes kompisar hade Kinesiska 4 taktare, hon undrade varför hon behövde tanka stup i kvarten när kompisarna inte behövde det.
Ja det finns vi köpte en Derbi senda eller vad dom heter en 2T för ca 14tkr som bara strulade så jag letade fram en Honda Vision Nsc50 2017 4T som vi har haft i några år nu går hur bra som helts och inga problem..
 
R Rejäl skrev:
Ja det finns vi köpte en Derbi senda eller vad dom heter en 2T för ca 14tkr som bara strulade så jag letade fram en Honda Vision Nsc50 2017 4T som vi har haft i några år nu går hur bra som helts och inga problem..
Aha, där ser man, trodde nästan Japanerna försvunnit blan allt annat som finns.
Honda har ju i alla tider gjort väldigt fina 4T motorer, många Kineser är ju kopior på Japaner.
 
R
Isakare Isakare skrev:
Aha, där ser man, trodde nästan Japanerna försvunnit blan allt annat som finns.
Honda har ju i alla tider gjort väldigt fina 4T motorer, många Kineser är ju kopior på Japaner.
Ja vi försöker att köpa det mesta med Honda o Yamaha såsom gräsklippare, elverk mm..
Men gjorde misstaget med Derbin men dom funkar säkert bra som nya men håller definitivt inte som japsarna gör😊
 
Det är ju skitsvårt att förstå vad för sorts motor som sitter i moppar med mystiska namn. Finns någon sida på nätet, eller får man googla märke för märke?
 
R
Tror du får googla märke för märke jag hittade ingett för några år sedan när vi köpte😢
 
J JohanLun skrev:
Om den är trimmad så ämnar jag återställa den. Vi är överens att den ska gå max 45.

Frågan är ju, om de är milt trimmade, är de då alltid slutkörda? Eller är de byggda för att gå 60 från början?
Originalstrypningen brukar bestå av en strypning i avgasröret samt/eller en variatorring som gör att variatorn inte kan växla ut fullt. I andra länder saknas dessa strypningar, de är alltså konstruerade för högre hastigheter från början. Att plocka bort originalstrypningen ger nog varken till eller från i hållbarheten mao.

När jag körde moppe så var nog 90% av skolans mopeder mer eller mindre trimmade. Men det var aldrig något generellt problem med trasiga motorer trots att de körts hårt av flertalet ägare. Visst hände det att någon skar ibland, men en ny kolv och cylinder är inte så stor operation.

Jag hade bland annat en Gilera Stalker med 70cc, trimpipa m.m som gjorde 105km/h, trots att den redan då var uppemot 10 år gammal så gick den många hundra mil till under flera ägares buskörningar utan problem. Det gäller även alla andra mopeder jag och mina kompisar hade, de bara gick och gick.

Så jag skulle inte hänga upp mig för mycket på hållbarheten bara för att det råkar vara en gammal 2 takts moped och ev. varit trimmad.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kina 4T GY6 har simpel strypning.
Som klass 2 25 km/h har den ett stopp till trotteln så den inte kan öppna fullt och en hastighetsgivare i variatorn, en rosa kabel. Tar man bort stoppet och drar ur kabeln gör den 45. Byter man sen CDI boxen för 200 spänn till en ostrypt gör den 65 på plan väg
Samma gäller klass 1, bara byta boxen så gör den 65.

Moderna mopeder har ingen begränsning i effekt som våra gamla 30 moppars 1 hk, utan är reglerade på hastighet som ovan tex.
Aprilia 50 SRi ligger uppåt 5 hk, med hjälp av variatorn går den som ett skållat troll upp till 45. Min vältrimmade gamla 4 växlade Sachs som kan orka upp i 85 i medvind och hemlängtan, har inte en suck mot en otrimmad SR 50i upp till 45.
Kompis har en lite uppskrämd Derbi Senda motor på en gammal Zundapp, han kan få fortkörningsböter på motorväg med den.
 
...det är bara det att det är lite dumt att köra trimmat när man är sugen på att börja övningsköra ett år senare.

....och varför föräldrar låter sina barn köra moppar som går i 80-100 iförda gympadojor t-tröja och shorts, det övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
Snömodd och 4 till
  • Laddar…
Till nuvarande föräldragenerationers försvar, om än klent, så konstaterar jag att mina föräldrar hade absolut noll koll på vad jag gjorde med min moppe. Den modifierades en hel del utanför spec så att säga. Åkte aldrig dit för något men hade jag gjort det hade det kraftigt försenat körkortet på riktiga fordon.

Det är väl i princip exakt samma som idag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
fullkomligt livsfarliga på allmän väg och i synnerhet landsvägar, 2-1-vägar, man kommer körande i 100 km/h på enfilig sträcka och det blir en helt plötslig stoppkloss pga framförvarande fordon i 30 el möjligen 45 km/h.
Ursäkta men är du blind?
Det blir aldrig plötsligt stopp om man faktiskt kör bil när man kör bil.. fokus på uppgiften.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Har ett par veteranmoppar från 70-talet. Trafikförsäkring SEK 320 per år och då omfattar det upp till fem mopeder(!) Är dock inte 15 längre så har inte koll på prisbilden där...
 
D Dilato skrev:
Ursäkta men är du blind?
Det blir aldrig plötsligt stopp om man faktiskt kör bil när man kör bil.. fokus på uppgiften.
Blind?? Nej. Men om du själv har litet erfarenhet av hur det är att köra bil på vägar så känner du möjligen till detta att det ibland lutar litet uppåt, ibland nedåt. Hamnar du i en krön kan det vara väldigt kort tid tills du upptäcker en långsamtgående stoppkloss typ A-traktor, EPA, bakom krönet. Bra att ha nyservade bromsar i det läget. Givetvis att man aktiverar varningsblinkers så fort man kan om inte den hastiga inbromsningen gjorde det. Så att man minskar risken att bakomvarande bilar brakar in i mig bakifrån.

__
PS. för att fatta mig kort: jag anser inte att A-traktorer (45 km/h), Epa-traktorer (30 km/h) ska färdas på väg där 100 Km/h är standard. Det är olyckor som bara väntar på att hända.
 
Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Har ett par veteranmoppar från 70-talet. Trafikförsäkring SEK 320 per år och då omfattar det upp till fem mopeder(!) Är dock inte 15 längre så har inte koll på prisbilden där...
Samma här, jag har 3 mopeder helförsäkrade för 2 förare för 797:-
Grannen sa att de betalar lika mycket per månad i trafik för grabbens EU moppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.