Blir den delbar / bultad? Så det går lätt att plocka ur kardan om man skulle vilja.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Japp, övre halvan blir svetsad, undre skruvad!
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Lite bromsrör..
Bromsrör installerat på metallkonstruktion med ventil och två anslutningar med färgade proppar (blå och gul).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Ramlade ner en bromsljuskontakt;
Bränsletank med blå och gula kopplingar samt fästa bromsrör syns i Miatan för turbosystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt på bromsrör bak;
Rör och fästen för bränsle- och bromssystem monterade i ett rostigt bilchassi, med ett verktyg klämt mot en stödstång och diverse delar på verkstadsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild på bilens broms- och bränslerörsinstallation, med fästen och en del av bakaxeln synlig i bilens underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fästen för broms- och bränslerör;
Fäste för broms- och bränslerör på en metallisk yta, med två monterade skruvar och tre klamrar i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand justerar fäste för bromsrör på en ram, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer att köra på ett system med två pumpar, en matarpump i tanken och en högtryckspump i en catchtank i motorutrymmet. Miatan har ett enkelrörssystem och jag passar på att bygga med retur, för att förenkla för framtida turbobygge..

Tank version 10000;
Bild av bilens ram och tankdesign gjord i kartong, broms- och bränslerör synliga, garage-verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stomme av svetsade metallramar med runda hål, en brun pappkartong med blå butikstejp och verktyg i bakgrunden, används som mall för en tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag har spikat formen på den stora tanken nu.
 
  • Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ramlade ner en bromsljuskontakt;
[bild]

Fortsatt på bromsrör bak;
[bild]
[bild]

Lite fästen för broms- och bränslerör;
[bild]
[bild]
Kommer att köra på ett system med två pumpar, en matarpump i tanken och en högtryckspump i en catchtank i motorutrymmet. Miatan har ett enkelrörssystem och jag passar på att bygga med retur, för att förenkla för framtida turbobygge..

Tank version 10000;
[bild]
[bild]
Tror jag har spikat formen på den stora tanken nu.
Ser stor ut, hur många liter?
 
Överdelen är 600x240, i botten 480x240, den smalnar av ganska snabbt också.. ungefär 30 liter förhoppningsvis...

Sen blir det någon liter eller två i catchtanken... Ska göra den stora tanken och mäta, blir det mindre än 30 så blir det en "extra tank" under tanklocket, annars får det räcka...
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Överdelen är 600x240, i botten 480x240, den smalnar av ganska snabbt också.. ungefär 30 liter förhoppningsvis...

Sen blir det någon liter eller två i catchtanken... Ska göra den stora tanken och mäta, blir det mindre än 30 så blir det en "extra tank" under tanklocket, annars får det räcka...
Rätt skönt med att inte släpa runt på en överdriven vikt bensin. Jag tror det räcker långt.
 
Försöker räkna på vilken dimension på slang man ska välja mellan den stora tanken, och den lilla som tanklocket kommer att moteras i...

Är det någon som vet hur många liter per minut en bensinpump på macken häver ur sig?

Metallram med monterad tanklock och bensinslangar i verkstad. Verktyg, maskiner och material syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19 mm slang är det största som är rimligt i pris...
Man kan gå upp på an16 (22,2 mm ID) men det är en rätt rejäl skillnad i total kostnad... An20 ska vi inte tala om...

Till 19 mm slang finns anslutningar med m18x1,5 gänga, dvs samma som lambdasonder, och det finns det billiga svetsmuttrar till...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Du kan väl sätta två mindre istället för en större om du är rädd för att den mindre (19mm) blir för liten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är en lösning, men det blir ju dubbelt så många skarvar..
Å andra sidan säljs bensinslangen per meter och det lär väl gå åt 15 cm ungefär...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl typ 30l/min på macken. Men sjukt drygt om det ska hålla på att gå segt, klucka etc. 40-50mm hade jag velat ha

[länk]
Njae, vissa pumpar har nån snabbgrej för diesel men bensin killgissar jag Max 15 liter/minut
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl typ 30l/min på macken. Men sjukt drygt om det ska hålla på att gå segt, klucka etc. 40-50mm hade jag velat ha

[länk]
"Problemet" är att det kommer stå bensin i slangen, och jag har inte lyckats googla mig till om påfyllningsslangarna klarat det...
Framförallt så lär jag ju köra e85 på sikt och det är ju aggresivt mot gummi...

Jag tankar ju bensin så sällan, men jag får försöka komma ihåg att göra ett test nästa gång...

Det blir ju en avluftning från stora tanken till den lilla, så förhoppningsvis rinner det smidigt ner...
 
Den jag länkade ska funka permanent utsatt, det är samma material som vanlig bränsleslang.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den jag länkade ska funka permanent utsatt, det är samma material som vanlig bränsleslang.
Jag mailade dem och frågade....

Har modellerat lite, och det skulle nog gå att köra rör och sen en liten slangbit att sätta ihop dem med... Vanlig rak 51 mm slang kostade 180 spänn per 10 cm, så det var ju rimligt....
Närbild av metallram med kartongmall tejpad på framsidan; rördelar och slang är synliga, och ett hjul är placerat under konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilprojekt med modifierade chassifästen, kartongmodell och maskeringstejp för rörmontering, synligt ratt och däck i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hemmagjort bygge, visar metallramen av en konstruktion med ett kartongmodellerat rörsystem fastsatt med tejp i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallram med rör, fjädring och en kartongbit med en cirkelritning fäst med tejp, byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.